همشهری آنلاین: خط تولید موتور ملی با پایه گاز سوز روز سه شنبه با حضور رئیس جمهور در شرکت ایران خودرو آغار به کار کرد.

دکتر محمود احمدی نژاد در روز سه شنبه در مراسم افتتاح خط تولید موتور ملی ضمن قدردانی از تلاش های کارکنان ، کارگران و مدیران گروه صنعتی ایران خودرو گفت: تولید موتور ملی ، افتخار ملی و هدیه گروه صنعتی ایران خودرو به ملت شریف ایران اسلامی است

رئیس جمهور افزود: ملت ما این شایستگی را دارند که در عرصه های گوناگون بر بام جهانی بنشیند.

وی گفت: ملت ایران در طول تاریخ پر افتخار خویش موحد بودن، خلاقیت ، کارایی، هوش و استعداد را به عنوان ویژگی های بارز خود حفظ کرده و به ویژه در دوران پر افتخار انقلاب این سرزمین شاهد شکوفایی و استعداد های ناب بوده است.

رییس جمهوری ادامه داد: سرزمین اسلامی ایران در طول سالیان سال ، پرچمدار علم و دانش بشری بوده است و فن آوری دانشمندان ایرانی در هزار سال گذشته در زمینه کشاورزی ، معماری و پزشکی همین امروز نیز قابل عرضه است.

احمدی نژاد با بیان اینکه حدود 150 سال پیش از انقلاب اسلامی تسلط برخی از عناصر افراد ضعیف نفس و خود خواه و وابسته در پیشرفت و توسعه کشو ر خلا ایجاد کرد ، افزود : دشمنان با آسیب های فرهنکی روحیه خود باوری و اعتماد به نفس ملت ایران را تضعیف کرده بودند.

وی ادامه داد: مهمترین آسیبی که دشمنان به مردم این سرزمین زدند ، تضعیف روحیه خود باوری ملت ما بود. رییس جمهور تولید موتور ملی در کشور را یک افتخار ملی دانست و آن را به متخصصان ایرانی و کسانی که دلشان برای ایران اسلامی می تپد، تبریک گفت و با تشریح انتظارات خود از مدیریت ایران خودرو در زمان دولت نهم برای تحکیم پایه های استقلال و توسعه صنعت خودرو و حضور در بازارهای جهانی افزود : راه اندازی خط تولید سمند در فراسوی مرزها به عنوان یکی از افتخارات کشور است .

دکتر احمدی نژاد اظها رداشت: دستیابی به فناوری و دانش تولید ملی ، تاکیدی بر شعار "ما می توانیم" است .

احمدی نژاد با اشاره به اینکه دستاوردهای بزرگ از دل سختی ها بر می‌آید و موانع نمی‌تواند مانع پیشرفت و توسعه ملت ایران شود، اضافه کرد: دولت برای رفع موانع پیش رو و موفقیت ملت ایران می‌کوشد و از استعدادها حمایت می‌کند.

احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد که تولید موتور ملی راه پیشرفت و توسعه در صنعت خودرو را باز کند و از این پس شاهد موفقیت های روز افزون در صنعت خودروسازی کشور باشیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: ظرفیت و توانمندی ملت ما بیش از اینهاست و تردید ندارم که با هماهنگی بیشتر و با نگاه به افق های دور دست ، قله های افتخار را به سرعت فتح خواهیم کرد.

رییس جمهوری افزود: امروز عرصه اقتصاد، عرصه یک رقابت سنگین است گرچه این رقابت قانونمند و صادقانه نیست و ما باید مراقب باشیم. احمدی نژاد با تاکید براینکه "همه باید برای رسیدن خودکفایی در تولید خودرو تلاش کنیم"، ادامه داد: امروز برای ملت ما پذیرفتنی نیست که خودروی خارجی مونتاژ کنیم .

رییس جمهوری با اشاره به واردات بیش از دو میلیارد دلار قطعات خودرو در کشور از دست‌اندرکاران خودرو در کشور خواست، با تلاش بر تولید این قطعات در داخل، هم اشتغال ایجاد کنند و هم کشور را از واردات بی‌نیاز سازند.

احمدی نژاد مجموعه صنعتی ایران خودرو را مایه افتخار ملی برای کشور دانست و گفت: پیشرفتهای خوبی در سالهای گذشته در زمینه تولید خودرو در این مجموعه داشته‌ایم که امیدوارم با تلاش بیشتر این موفقیتها روزافزون باشد.

احمدی نژاد در حالی که لباس کارکنان ایران خودرو را به تن داشت ، پوشیدن لباس کارگری را برای خود افتخار دانست و گفت: خدا را شاکرم که لحظاتی کوتاه افتخار پوشیدن این لباس و خدمت مقدس را به من اعطا کرد .

وی با قدردانی از دست اندرکارن طراحی و تولید موتور ملی گفت : خدا را سپاسگزارم که امروز شاهد به ثمر رسیدن زحمات و خلاقیت های جمعی از نیروهای پرتوان ایرانی هستیم. دراین مراسم، وزیر صنایع و معادن گفت :‌ هم اکنون محصولات صنعتی ایران به بیش از 30 کشور جهان صادر می شود.

دکتر "علیرضا طهماسبی" با بیان اینکه وزارت صنایع و معادن نگاه استراتژی به صادارت دارد، افزود :‌ امسال بیش از 75 درصد از صادرات محصولات به خارج از کشور را دو بخش صنعت و معدن تشکیل می دهند.

وی به پیشرفت های خودروسازان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت :‌ از ابتدای سال جاری سه سایت ایران خودرو در خارج از کشور افتتاح شده است که به زودی کارخانه تولید سمند در سوریه به بهره برداری می رسد.

وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه ایران خودرو تا پایان امسال 300 میلیون دلار به خارج از کشور صادر می کند، افزود :‌ این وزارتخانه صادرات 20 میلیارد دلار را در 20 سال آینده پیش بینی کرده است تا گام های بلندی را برای توسعه صنعتی کشور بردارد.

دکتر منطقی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم افتتاح خط تولید موتور ملی گفت : طراحی و تولید موتور ملی یکی از نمونه های بارز حرکت هدفمند ایران خودرو درجهت بومی سازی است .

وی با اشاره به اینکه پایه گازسوز بودن این موتور در راستای تبصره 13 است ، افزود : ایران خودرو با استفاده از دانش فنی منحصر به فرد خود با استفاده از تمامی توان علمی و فنی کشور به صورت هدفمند بومی ساز فن آوری را سرلوحه کار خود قرار داده است .

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد : جهانی شدن جزء با داشتن یک برند مستقل ومالکیت معنوی آن کامل نیست این درحالی است که دربرند های تحت لیسانس صاحبان اصلی برند تلاش می کنند در هر زمینه تکنولوژی خودرا تحمیل کنند . وی خاطر نشان ساخت : ایران خودرو تمرکز فعالیت های راهبردی خودرا درراستای سیاست دولت نهم قرار داده است .

دکتر منطقی طراحی کامل سایت های داخلی کشورا با سرمایه گذاری بخش خصوصی را گامی درجهت توسعه اصل 44 قانون اساسی و اشتغالزایی عنوان کرد و گفت : ایجادپایگاه های صادراتی درخراسان ، پاکستان ، غرب کشور ، عراق و جنوب کشور ، کشو رهای حوزه خلیج فارس مد نظر است .

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود :‌ این شرکت آماده است در در راستای سیاست های دولت، در یک یا دو طرح ملی، نقش آفرینی کند . وی در زمینه صادرات ایران خودرو اظهارداشت : صادرات این شرکت در سال 83، 59 میلیون دلار بود که این میزان تا پایان امسال 300 ملیون دلار خواهد رسید.

دکتر منطقی برنامه صادراتی ایران خودرو در خصوص قطعه وخودرو در سال 86 را 700 میلیون دلار عنوان کرد و اظهارداشت : مهمترین موانع برسر راه صادرات محصولات صنعت خودرو کشور ، عضو نبودن در پیمان های منطقه ای و مقررات است .

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از طراحی پلتفرم ملی درمرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو خبرداد و گفت : درصورت اعطای وام های ارزان قیمت این پرژوه شتابی بیشتری خواهد گرفت . وی مهمترین پروژه های تحقیقاتی ایران خودرو با همکاری دانشگاههای کشور را الکترونیک خودرو، مو تور های هیبریدی ، الکتونیک سیستم های ریلی و پلتفرم اتووبوس عنوان کرد .

دکتر منطقی یاد آور شد : کشور های درحال توسعه که جهانی شده اند ، مراحل تقلید صرف، تقلید خلاقانه ، نوآوری درایجاد تکنولوژی های بومی را طی کرده اند .

وی در پایان سخنرانی تاکید ، آنچه که تاکنون به آن دستیابی پیدا کرهایم نتیجه حمایت های همه جانبه ریاست جمهوری و پیگیری مجدانه ایشان و تلاش شبانه روزی همکاران درایران خودرو بوده است.

در ادامه این مراسم، رییس هایت مدیره مرکز تحقیقات موتور گفت : پیش تولید موتور ملی با پشت سر گذاشتن مراحل متعددی نظیر الگوبرداری، طراحی مفهومی، محاسبات مهندسی، راه اندازی موتور آزمایشگاهی و ... آغاز شده است تا بر روی خودروی ملی (سمند ) نصب شود.

مهندس سید مصطفی میرسلیم تولید موتور ملی را در راستای سیاست مصوب نظام در زمینه اولویت و مزیت استفاده از گاز طبیعی ، به عنوان سوخت پاک و ارزان عنوان کرد و گفت :‌ این موتور با استفاده از امکانات داخلی با مالکیت ایرانی به تولید می رسد. وی ادامه داد : متخصصان ایرانی در این پروژه به غیر از دستیابی به موتور، بر دانش فنی طراحی و تولید مستقل آن مسلط شده و هم اکنون آمادگی آن را دارند که توانمندهای خود را در اختیار سایر صنایع قرار دهند.

میر سلیم مرکز تحقیقات موتور را پایگاهی در زمینه طراحی و مهندسی موتور اعلام کرد و گفت :‌ این مرکز با تربیت و آموزش مهندسان مستعد، سرمایه های کم نظیر و عظیمی را گرد هم آورده است.

رییس هیات مدیره مرکز تحقیقات موتور با بیان اینکه موتور ملی بی نیاز از وابستگی به بیگانگان تولید خواهد شد ، اظهار داشت :‌ این موتور جوابگوی نیاز داخلی و خارج کشور است . وی پروژه موتور ملی را فرصتی شایسته برای ارتقای سطح قطعه سازان با کیفیت و رتبه دار بین المللی دانست و گفت : با تولید انبوه این موتور، شرایط برای حضور مستمر و پایدار خودروسازان در بازارهای جهانی فراهم می شود.

در این نشست، مهندس زالی مدیر پروژه تولید موتور ملی در گزارشی روند پیگیری و فعالیت های مربوط به دستیابی به این موتور را تشریح کرد.

در پایان این مراسم که با حضور مدیران ارشد وزارت صنایع و معادن، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مدیران ارشد ایران خودرو و جمعی از کارکنان این شرکت برگزار شد ، رییس جمهوری به دست اندرکاران تولید موتور ملی لوح سپاس اهدا کرد.

کد خبر 16740

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز