مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: جایگزینی خودروهای فرسوده فرآیندی 8مرحله‌ای است که مرحله اول طرح با ثبت‌نام بیش از 300 هزار متقاضی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرا شده است و در مرحله دوم از هفته گذشته متقاضیان به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

مدیر اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با اشاره به آغاز ثبت‌نام طرح مذکور از مهر‌ماه، گفت: در مرحله اول شرکت سایپا در مجموع حدود 85 هزار ثبت‌نام برای خودروهای پراید و نیسان داشته و شرکت‌ ایران‌خودرو نیز 225 هزار متقاضی جایگزینی خودروهای سمند، پژو 405، پژو روآ و وانت پیکان داشته است.

سیدرضا فاطمی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را فرآیندی 8مرحله‌ای دانست و گفت: ثبت‌نام، معرفی به بانک عامل، تکمیل پرونده اعتباری، معرفی خودروها برای اسقاط، اسقاط خودرو، صدور پیش‌فاکتور، پرداخت وام و تحویل خودروی جایگزین، روند اجرای این طرح است و در راستای اجرای این طرح تاکنون 500 تاکسی جایگزین تحویل و 850 نفر وام جایگزینی خودرو دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در این طرح که با جایگزینی تاکسی‌های فرسوده در مهرماه آغاز شده تاکنون از 32 هزار متقاضی جایگزینی تاکسی فرسوده، 17 هزار تاکسی وارد فرآیند جایگزینی شده‌اند همچنین 16 هزار متقاضی قبلی که خودروهای خود را اسقاط نموده و خودرو جایگزین دریافت نکرده‌اند وارد فرآیند شده و سایپا از شنبه هفته جاری و ایران خودرو با جایگزینی خودروهای لیزینگی واگذاری خودروهای جایگزین را آغاز کرده و در مجموع تاکنون 8 هزار خودرو وارد فرآیند مذکور شده است.

فاطمی با بیان اینکه برخی شرکت‌های لیزینگی برای جایگزینی خودروها فرم وام با نرخ سود 17 درصدی را به متقاضیان ارائه کرده‌اند، گفت: تمام متقاضیانی که قبلاً خودروهای آنها اسقاط شده بدون نوبت و با وام 7 درصدی می‌توانند خودروهای جایگزین دریافت کنند. همچنین در ایران‌خودرو از 6 آبان و سایپا از هشتم آبان ماه کار جایگزینی خودروهای فرسوده سواری و وانت  آغاز شده است.

وی افزود: در مواردی که متقاضی برای برخی خودروها بیشتر باشد از طریق قرعه‌کشی و اولویت‌بندی نسبت به معرفی متقاضیان جایگزینی خودروها به بانک‌ها اقدام خواهد شد و مقرر  بوده شرکت‌های خودرو‌سازی شنبه هفته جاری اولویت و نتایج قرعه‌کشی را اعلام کنند.اما تا پایان بهمن 85 هزار متقاضی وام خودرو جایگزین به بانک‌ها معرفی می شوند.


وی با اشاره به وجود یک میلیون و 280 هزار خودرو فرسوده در کشور، گفت: برای امسال جایگزینی 50 هزار تاکسی و 200 هزار خودروسواری و وانت پیش‌بینی شده است. مدت زمان انجام فرآیند جایگزینی خودروهای فرسوده 30 روز کاری تعیین شده و از زمان اسقاط خودرو تا واگذاری خودرو جایگزین نیز نباید بیش از 15 روز باشد. همچنین مهلت 2 روزه‌ای برای متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده در هر یک از مراحل در نظر گرفته‌ایم که در صورت عدم مراجعه آنها فرآیند مذکور از ابتدا طی خواهد شد.

55 مرکز اسقاط و بازیافت

همچنین مهدی داداشی مدیر امور اسقاط و بازیافت طرح جایگزینی خودروهای فرسوده  از تدوین آیین‌نامه مجازات استفاده از قطعات خودروهای فرسوده در بازار در مراحل اسقاط خبر داد و گفت: هدف بازیافت و نه اسقاط خودروهای فرسوده است و از سال آینده تنها مراکزی قادر به اسقاط خودرو هستند که بازیافت‌کننده یا نماینده قانونی آن بوده و از وزارت صنایع، نیروی انتظامی و مراجع ذی‌ربط مجوز دریافت کرده باشند و فعلاً کار اسقاط در 25 مرکز انجام می‌شود.

کد خبر 7843

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز