گروه سیاسی: اعتراض‌های عمومی در ایران نسبت به کشتار مردم بحرین طی دو روز گذشته شدت گرفته و نمازگزاران تهرانی روز گذشته بعد از برگزاری آخرین نماز جمعه سال 89، در قالب راهپیمایی گسترده به کشتار مردم بحرین اعتراض کردند.

راهپیمایی

جمعی از مسئولان از جمله سران برخی قوا و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم در اظهارنظرهایی برای جلوگیری از لشکرکشی عربستان و امارات به بحرین به‌دنبال چاره گشتند.نمازگزاران تهرانی روز گذشته با شعار مسلمان بحرینی تو رهرو حسینی، سعودی وهابی، مخل اتحادی، مسلمان بحرینی دشمن استبداد است، مسلمان بحرینی، مطیع پیغمبر است، حاکم پست بحرین، حاکمی مردم کش است و شعارهایی از این دست به سمت میدان انقلاب و میدان ولیعصر(عج) تظاهرات کردند. در سراسر کشور نیز مردم مسلمان ایران پس از پایان نماز جمعه روز گذشته، فریاد حمایت از شیعیان مطلوم بحرین را سردادند و خواهان اخراج فوری سفرای بحرین و عربستان و لیبی از ایران شدند.

شکست راه‌حل‌های نظامی، حتمی است

علاوه بر این راهپیمایی برخی رایزنی‌های دیپلماتیک نیز از سوی مقامات کشورمان برای جلب توجه مجامع بین‌المللی به موضوع بحرین صورت گرفت. سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار وزیر خارجه سوریه تحولات اخیر در منطقه را حرکت‌هایی مردمی خواند که آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌شدت از آن نگران هستند و کشورهای منطقه را به هوشیاری در برابر سیاست‌ آمریکا برای انحراف و انفعال کشاندن این حرکت‌ها فراخواند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی همچنین اظهار داشت: تحولات منطقه ضعف آمریکا را در برابر اراده ملت‌ها نشان داد و از این‌رو آمریکا به‌رغم ادعاهایی که در حمایت از دمکراسی داشت، امروز برای مقابله با مطالبات مردم مجبور به اعزام مقام‌های نظامی به منطقه شده و راه‌حل‌های نظامی چون افزایش حجم و میزان عملیات نظامی علیه مردم را تجویز می‌کند.
جلیلی شکست راه‌حل‌های نظامی علیه مطالبات مردمی را حتمی دانست و به کسانی که چنین مسیری را دنبال می‌کنند توصیه کرد با پاسخ صحیح به مطالبات مردم هر چه سریع‌تر از مسیر بن‌بست و پرهزینه‌ اقدام نظامی علیه مردم خارج شوند.

در این دیدار، ولید معلم با تشریح دیدگاه‌های سوریه درباره تحولات منطقه از برخی توطئه‌ها برای تبدیل حرکت‌های مردمی به اختلاف‌های قومی- طائفه‌ ای- منطقه‌‌ای ابراز نگرانی و بر نقش برجسته و پراهمیت ایران در منطقه تاکید کرد.وزیر خارجه سوریه که در راس هیاتی بلند پایه به منظور تبادل نظر درباره مسائل منطقه به ویژه بحرین به تهران آمده است باعلی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران هم در این باره گفت وگو کرد.

دعوت به نشست فوق‌العاده

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نامه‌هایی جداگانه به روسای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و رئیس مجمع پارلمانی آسیا، ضمن ابراز نگرانی نسبت به وقایع اخیر در لیبی، یمن و بحرین خواستار تشکیل کنفرانس فوق‌العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و برگزاری کنفرانس فوق‌العاده مجمع پارلمانی آسیا و یا نشست فوری تروئیکای مجمع پارلمانی آسیا شد.

علی لاریجانی در عین حال در گفت‌وگو با شبکه خبر العالم با هشدار به سران کشور عربستان که به بحرین لشکرکشی کرده‌اند، گفت: شنیدیم سعودی‌ها به آمریکایی‌ها قول داده‌اند تا مسئله بحرین را ظرف مدت چند روز حل کنند که این نشان از اشتباه استراتژیک سعودی‌ها دارد، زیرا مسئله بحرین راه حل چند روزه ندارد و یک مسئله ریشه‌دار مثل مسئله لیبی و یمن و سایر کشورهای درگیر انقلاب است و عربستان با خونریزی در این کشور تنها بار خود را سنگین‌تر و مشکلاتش را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه عربستان‌سعودی و امارات از آمریکا بازی خورده‌اند، گفت: آمریکایی‌ها، عربستان سعودی و امارات متحده را به سمتی هل‌دادند تا آنها با کشتن مردم بحرین منافع آمریکا را حفظ کنند تا از این طریق هم مانع تخریب خود شوند و هم سعودی‌ها را در منطقه تخریب کنند چون کشتار مردم بحرین در این شرایط حساس به‌عنوان خیانتی عظیم در ذهن مردم منطقه باقی می‌ماند و مردم فراموش نخواهند کرد که عربستان در چه شرایطی سلاح‌هایش را به سوی مردم نشانه گرفته بود؛ امارات نیز باید بداند با لشکرکشی به بحرین مردم این کشور او را به چشم یک همسایه خیانتکار نگاه می‌کنند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال مجری شبکه العالم درباره فراخواندن سفیر بحرین از ایران پاسخ داد: فراخواندن این سفیر یک اشتباه بود و بحرینی‌ها می‌توانستند از ظرفیت ایران استفاده کنند و مسیر دقیق‌تری را در شرایط حساس کنونی دنبال کنند؛ اما در هر صورت این مسئله چندان اهمیتی ندارد.

عربستان، زمینه برادر کشی را فراهم کرده است

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور اطلاعیه‌ای جنایات علیه مردم بحرین را به‌شدت محکوم و تاکیدکرد: سران کشورهای اسلامی باید از سرنوشت بن علی و مبارک درس بگیرند و بدانند نوکری برای آمریکا، انگلیس و اسرائیل، افتادن در گردابی هولناک خواهد بود.

به گزارش ایسنا در این اطلاعیه آمده است: خبرهای تکان‌دهنده مبنی بر کشتار فجیع مسلمانان بحرین و مجروح و زخمی کردن عده فراوانی از آنان، دل هر مسلمان آگاه و هر انسان بشر‌دوستی را به درد آورده است؛ تأسف بارتر از آن اقدام ننگین دولت عربستان در لشکرکشی به این کشور برای کشتار برادران مسلمان است. دولت عربستان که خود را همواره کلید دار کعبه و خادم حرمین شریفین می‌دانسته، اکنون زمینه برادرکشی و تحقق منویات دشمنان اسلام در اجرای سیاست مشت آهنین را فراهم می‌آورد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن حمایت از حرکت‌های اسلامی در کشورهای مختلف و نیز با تشکر از هوشیاری مراجع معظم تقلید در اعلام مواضع نسبت به جنایات دشمنان در بحرین، مراتب حمایت خود را از مسلمانان مظلوم بحرین اعلام می‌دارد و از مجامع بین‌المللی می‌خواهد که در برابر این فجایع سکوت خویش را بشکنند و به قتل‌عام مردم مسلمان خاتمه دهند.

روز پنجشنبه نیز جمعی از طلاب و دانشجویان با تجمع مقابل سفارت عربستان خواهان خروج نیروهای نظامی این کشور از بحرین شدند.کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی نیز با صدور نامه هایی به مقامات مسئول بین المللی خواهان جلوگیری از کشتار مردم بحرین توسط نیروهای نظامی دولت عربستان شد.

کمک رسانی به مجروحان بحرین

در پی کشتار وحشیانه مردم مسلمان بحرین به دست حاکمان ظالم و مستبد آن کشور، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خویش را جهت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و ارائه‌ خدمات بهداشتی و درمانی به مردم بحرین اعلام کرد. به گزارش ایسنا، ابوالحسن فقیه رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با ارسال پیامی به عبدالله خالد آل خلیفه رئیس جمعیت هلال احمر بحرین، ضمن محکومیت و ابراز همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان این جنایات، آمادگی کامل جمعیت هلال احمر ایران را به‌منظور امدادرسانی به مجروحان و انتقال آنها به ایران جهت انجام اقدامات بهداشتی و درمانی اعلام کرد.

کد خبر 130774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز