مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی گروه جدیدی از حافظه‌های رایانه‌ای را برپایه نانولوله‌های کربنی توسعه دادند که می‌تواند شارژ تلفن‌های همراه و دستگاه‌های موبایل را تا هفته‌ها و حتی ماه‌ها حفظ کند

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از محققان موسسه علوم پیشرفته فناوری "بکمن" وابسته به دانشگاه ایلینویز گروه جدیدی از حافظه ‌های رایانه‌ای به نام "حافظه با تغییر فاز"(PCM ) را توسعه دادند که می‌تواند مدت شارژ تلفن‌های همراه را به چندین هفته و حتی چندین ماه افزایش دهد.

به گفته این محققان دستگاه‌های موبایل در آینده با استفاده از این حافظه‌های جدید دیجیتالی با ولتاژ پایین می‌توانند به مدت طولانی‌تری شارژ داشته باشند.

این حافظه‌های جدید که سرعت پردازش آنها بسیار سریع‌تر از حافظه‌های با تغییر فاز فعلی است نسبت به آنها 100 برابر انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "درحال حاضر حافظه‌های فلاش که در دستگاه‌های موبایل استفاده می‌شوند برای برنامه‌ریزی به بیت شارژ بالایی نیاز دارند و نسبتاً کند هستند. این درحالی است که گروه جدید حافظه‌های با تغییر فاز، بیت شارژ را 100 برابر نسبت به حافظه‌های موجود پایین می‌آورند."

این تیم تحقیقاتی به جای استفاده از رشته‌های فلزی استاندارد برای تهیه این حافظه از نانولوله‌های کربنی استفاده کردند که 10 هزار برابر کوچک‌تر از یک تار موی انسان هستند.

در این تحقیق، دانشمندان آمریکایی چند حافظه PCM را در داخل یک نانولوله کربنی قرار دادند. به این ترتیب، این حافظه‌ها توانستند از بیت "روشن" به بیت "خاموش" تغییر فاز دهند و جریان برق را از طریق نانولوله‌ها عبور دهند.

این دانشمندان افزودند: "مصرف انرژی کاملا متناسب با حجم بیت حافظه است. با استفاده از رشته‌هایی در مقیاس نانویی ما توانستیم مصرف انرژی این حافظه‌ها را بسیار پایین بیاوریم."

کد خبر 130526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز