سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

مجتبی موسوی: تلفن همراه، به یک همراه همیشگی در زندگی انسان‌ها تبدیل شده است.

این دستگاه همانند کیف پول یا کلید منزل نزد افراد، با امکانات و کارایی‌های بسیار از جمله تماس تلفنی، گشت‌زنی در اینترنت، ارسال و دریافت ای‌میل‌ها و  پیامک‌ها، گرفتن عکس یا فیلم، گوش دادن به موزیک، سیستم ناوبری، تجارت و کاربردهای بسیار دیگر، سفیر غم یا شادی انسان‌ها در زندگی است. با تلفن همراه،  کاربران در هر زمان و هر مکانی در دسترس هستند.

در عمل ثابت شده که مشترکان، بیشتر تمایل به دریافت اطلاعات از طریق تلفن همراه دارند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که گشت‌زنی از طریق تلفن همراه به‌تدریج محبوب‌تر از گشت زنی با رایانه شده  است. تلفن همراه همواره روشن است و کاربر می‌تواند به سرعت اطلاعات را دریافت کند.

کاربرانی که از تلفن همراه فقط به‌منظور تلفن‌زدن یا ارسال پیام کوتاه استفاده می‌کنند، خیلی از چیزها را از دست می‌دهند.در این مقاله، نقش تلفن همراه در افزایش بهره‌وری در زندگی روزمره مورد بحث قرار می‌گیرد.

تجارت از طریق تلفن همراه

تجارت الکترونیک و تلفن همراه  در جهان، به‌تدریج جایگزین تجارت سنتی و فرایند پرداخت الکترونیک، جانشین پرداخت با پول یا چک شده است.

از مزایای اینگونه تجارت، می‌توان به صرفه جویی در زمان، کاهش مصرف سوخت، عدم‌نیاز به جابه‌جایی، کاهش استرس، آلودگی هوا و امنیت اشاره کرد.

تجارت تلفن ‌همراه بخشی از تجارت الکترونیک است که به کمک دستگاه‌های انتهایی مانند تلفن‌های همراه مدرن در هر زمان و هر مکان صورت می‌گیرد.

امروزه سفارش کتاب در مطب پزشک، خرید و سفارش گل درون قطار یا تاکسی و سفارش کالا و خدمات در حال پیاده‌روی یا درون مغازه رقیب از طریق تلفن همراه، امکان پذیر است. با فراهم‌شدن ابزار و امکان سفارش کالا روی دستگاه‌های تلفن همراه و PDAها امکان دسترسی به مشتری برای خرید کالا و دریافت خدمات در هر زمان و هر مکانی فراهم می‌شود. شرکت‌های بزرگ تجاری از این کانال‌های ارتباطی نهایت استفاده را کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد که در آینده تجارت از طریق تلفن ‌همراه، بتواند سهم بسیار بالایی را در دنیای تجارت به‌خود اختصاص دهد.

مزایای تجارت تلفن ‌همراه

1- وابسته نبودن به یک مکان: مهم‌ترین مزیت تجارت تلفن ‌همراه در مقابل تجارت الکترونیکی (به‌طور مثال تجارت از طریق اینترنت) این است که کاربر در هر مکانی قادر به انجام تجارت است و نیاز به یک رایانه مستقر شده ندارد. کاربر می‌تواند با هر دستگاهی در حال پیاده‌روی یا در قطار در هنگام سفر اطلاعات را دریافت کند و فرایند تراکنش را انجام دهد. او می‌تواند به‌طور مثال، بر سهام خود در بورس نظارت کند و به‌سرعت سهام را بخرد یا به فروش برساند.

2- قابلیت در دسترس بودن: به این معنی است که کاربر در هر زمان و در هر مکانی در دسترس است و می‌تواند اطلاعات را توسط SMS دریافت کند و به این ترتیب قادر به نشان دادن سریع واکنش نسبت به  وقایع است.

3- سرعت دستگاه‌های تلفن همراه: بر خلاف PCها، دستگاه‌های تلفن همراه همواره روشن و قابل استفاده هستند. با افزایش پهنای باند، گشت‌زنی در اینترنت به سادگی صورت می‌گیرد. اطلاعات با سرعت به اطلاع کاربران رسیده و توسط آنها پردازش و ارسال می‌شوند. کاربر مطمئن است که اطلاعات ارسالی او به سرعت به‌طور مثال توسط SMS به مقصد ارسال شده است.

4- منطقه‌ای کردن با کمک فناوری‌هایی مثل GPS، E-OTD، این امکان را به‌وجود خواهد آورد که بتوان محل تردد کاربر را جست‌وجو کرد؛ به‌طور مثال می‌توان اطلاعاتی در باره  نزدیک‌ترین مکان سرویس خودرو را به او ارسال کرد.

در هنگام رخداد یک سانحه، می‌توان به‌صورت خودکار، کمک‌های اضطراری را فعال کرد. درصورتی که سانحه برای یک همکار خارج از اداره رخ دهد، وقت ملاقات او کنسل‌شده و رخداد به اطلاع رئیس می‌رسد.

5- به‌دلیل وجود سیم کارت، معتبر بودن هویت کاربر احراز می‌شود.

6- سادگی کار: تلفن همراه در سطح وسیعی در دسترس است. به‌دلیل ساده‌بودن کار با تلفن همراه به‌طور مثال تراکنش با تلفن همراه ساده‌تر از اینترنت است.

7- قیمت مناسب: بر خلاف رایانه‌های میزی تمامی کاربردها در یک دستگاه ادغام شده‌اند. علاوه بر صرفه‌جویی در فضا در هنگام تمدید قرارداد یا عقد قراردادهای جدید، اپراتورها پاداش‌هایی را برای جذب مشتریان اعمال می‌کنند.8- شخصی بودن: به معنی این است که کاربر با ارسال شماره تلفن خود به ‌طور واضح شناسایی می‌شود. از این طریق می‌توان اطلاعات مختص یک کاربر را در هر مکان و در هر زمانی به او ارسال کرد.

آینده تجارت تلفن ‌همراه

رشد روزافزون ضریب نفوذ تلفن همراه با قابلیت ارتباط با اینترنت، به‌خصوص در اروپا باعث رشد صنعت تجارت با تلفن همراه خواهد شد. پیش‌بینی‌هایی که توسط مؤسسات پژوهش بازار صورت گرفته بر این باور است که حجم تجارت با تلفن همراه از مرز 50 میلیارد دلار نیز فراتر خواهد رفت.

دولت سیار

با رشد فناوری ارتباطات تلفن همراه و افزایش ضریب نفوذ آن و امکان ارائه خدمات راحت تر، در هر زمان و مکانی با هزینه کمتر اندیشه دولت سیار به‌وجود آمد. همانند دولت الکترونیک، دولت سیار در راستای ارائه خدمات به مشتریان خصوصا سرویس G2C که سرویس دولت به مردم است به‌طور وسیعی فعالیت می‌کند. به‌دلیل قابلیت‌های بیشتر MMS نسبت به SMS که امکان ارسال عکس، متن، فایل‌های صوتی و تصویری را فراهم می‌کند، این سرویس نقش گسترده‌تری نسبت به SMS در ارائه خدمات دولت سیار ایفا خواهد کرد.

بانکداری با تلفن همراه

بانکداری با تلفن ‌همراه به معنی ارائه  خدمات بانکداری غیرحضوری در بانک، مثل انجام معاملات حساب‌های سپرده، واریز وجه، خرید و فروش اوراق بهادار و اعلام موجودی با به‌کارگیری دستگاه‌های مدرن تلفن همراه، PDAها و تلفن‌های همراه هوشمند و سایر دستگاه‌های انتهایی، مانند رایانه‌های قابل‌حمل است.در کشورهای پیشرفته صنعتی بخش بزرگی از تجارت مبتنی بر تجارت با تلفن همراه است. بانکداری از طریق تلفن ‌همراه، از بانکداری اینترنتی پیشی گرفته، که مسلما روند این رشد در آینده بیشتر نیز خواهد شد. بانکداری با تلفن همراه یک کاربرد است که به کمک SMSیا با به‌کارگیری تلفن همراه با قابلیت WAP به‌صورت زنده اجرا می‌شود و با فشردن چند دکمه به کاربر اجازه انجام عملیات بانکی را می‌دهد.

با کمک بانکداری با تلفن همراه کاربر قادر به اجرای این امور است:
مدیریت انجام امور مالی در هر ساعت از شبانه روز در هر زمان، روزهای تعطیل و زمان تعطیلی بانک‌ها در منزل، اداره، در زمان سفر بدون نیاز به مراجعه به بانک، بررسی تغییرات حساب‌های بانکی، انتقال مطمئن پول از یک حساب معتبر به حساب‌های معتبر دیگر، مشاهده پرداخت صورتحساب‌های پرداخت شده ، بازنگری تاریخچه تراکنش حساب‌ها، اجازه دسترسی همزمان به چند بانک، حساب و سرویس‌های مالی با یک تقاضا، مشاهده مانده حساب، 3گردش آخر حساب، پرداخت قبوض آب، برق، تلفن، درخواست دسته چک، خدمات چک مثل استعلام و آگاهی از وضع چک.

کد خبر 111986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز