پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

پگاه شفتی: سال نو که از راه می‌­رسد، همه دوست دارند دوستی­‌ها را نو کنند. آن­ها که مدت‌هاست از هم بی‌خبرند، به بهانه تبریک نوروزی از حال هم خبر می­‌گیرند.آن­ها که هر روز با هم در تماس‌اند، باز هم پیغام‌های تبریک به هم می­‌فرستند.

597

اصلاً مگر می‌شود دوستی، یک پیام زیبای نوروزی برایت بفرستد و تو جوابش را ندهی؟ اما وقتی سرخوشی و بی­‌خیالی نوروز تمام می‌شود و اوضاع یواش یواش به حال عادی برمی‌‌گردد، قبضی از راه می‌­رسد که تنها هزینه پیامکش سر به فلک می‌زند!

این اتفاق البته فقط در ایران نمی‌افتد در همه کشورها، در مناسبت‌‌ها و عیدها، بیشتر مردم برای دوستان یا خانواده‌‌هایشان پیامک می‌فرستند. جالب است که اولین پیام کوتاه در دنیا هم، به بهانه تبریک کریسمس رد و بدل شد: سوم دسامبر 1992 یک مهندس 22 ساله انگلیسی به نام«نیل‌پاپورث» که در یک شرکت خدمات تلفن همراه کار می­‌کرد، با استفاده از کامپیوتر شخصی‌­اش یک پیامک به تلفن همراه همکارش فرستاد: «کریسمس مبارک».

این پیام خیلی زود به تلفن همراه طرف مقابل رسید و خودش را به عنوان اولین پیامک در دنیا ثبت کرد. از آن پس پیام کوتاه در اختیار بعضی از مشترکان تلفن همراه قرار گرفت و بلافاصله کاربران را در همه جای دنیا، شیفته خودش کرد. این سیستم به دلیل ارزان بودن و سرعت نقل و انتقالش خیلی زود محبوب و تبدیل به یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی در دنیا شد.

پیامک در ابتدا با کندی رد و بدل می­‌شد، اما بلافاصله بهینه سازی شد و سرعت بالای آن به جایی رسید که در سال 2006، فقط در انگلستان 205 میلیون پیامک تنها به مناسبت کریسمس رد و بدل شد. ظاهراً پیامک بیش از هرملتی، در بین مردم فیلیپین بسیار محبوب است. فیلیپینی‌ها روزانه بیش از 400 میلیون پیامک رد و بدل می­‌کنند و این رقم در عیدها و مناسبت­‌های خاص، دو برابر می­‌شود. بعد از فیلیپین نوبت به هند می‌رسد. در هند اما پیامک بیشتر مختص نوجوان‌‌ها، جوان­‌ها و کمپانی­‌های تجاری است. این کمپانی­ ها از مناسبت­‌ها استفاده می­ کنند تا محصولات‌شان را از طریق پیامک تبلیغ کنند.

امروزه سیستم پیام کوتاه یکی از پرکاربردترین خدمات تلفن همراه در سراسر دنیاست. تخمین زده می‌شود که بیش از 80درصد مشترکان تلفن همراه در دنیا، از سیستم پیام کوتاه استفاده می‌کنند. استفاده از آن در کشورهای اسکاندیناوی مانند فنلاند، سوئد و نروژ به بیش از 85 درصد می‌­رسد، در امریکای شمالی 60 درصد و در اروپا 80 درصد. فیلیپین هم به عنوان بیشترین رد و بدل کننده پیام کوتاه، سلطان پیامک دنیاست.

کد خبر 132164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز