گروه بین‌الملل: همزمان با تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی برای به رسمیت شناخته شدن شورای ملی انتقالی لیبی، نیروهای وفادار به قذافی حملات خود را به شهرهای البریقه و اجدابیا بیش از پیش تشدید کردند.

لیبی نا آرامی

به نوشته روزنامه عربستانی الوطن، معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در امور سیاسی با اعلام تصمیم این سازمان برای به رسمیت شناختن شورای تشکیل‌شده از سوی مخالفان در لیبی تصریح کرد: درباره این موضوع در نشست وزرای امور خارجه که قرار است به‌زودی برگزار شود تصمیم‌گیری خواهد شد.

از سوی دیگر، نیروهای وفادار به قذافی در ادامه حملات خود به شهرهای در کنترل انقلابیون لیبیایی روز گذشته شهرک اجدابیا و شهر البریقه را از زمین و هوا بمباران کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، به‌دنبال حملات هوایی نیروهای قذافی به شهرک اجدابیا در مجاورت شهر البریقه، یک شهروند لیبیایی کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند.

نیروهای قذافی قصد دارند با گسترش بخشیدن به حملات خود به دروازه غربی اجدابیا که انقلابیون در آن مستقر شده‌اند، این شهر را که خط اول دفاع از شهر بنغازی به شمار می‌رود، در اختیار بگیرند.این درحالی است که انقلابیون لیبیایی می‌کوشند با تمرکز در خارج و داخل شهرک اجدابیا، مانع از سقوط این شهر شوند.

در همین حال، عبدالفتاح یونس وزیر کشور مستعفی رژیم قذافی با اشاره به تاکید انقلابیون بر حفظ 2 شهر اجدابیا و البریقه، تاکید کرد که انقلابیون پس از عقب نشینی تاکتیکی از شهر نفتی البریقه در روز یکشنبه، اکنون مجددا آن را در اختیار دارند. وی با اشاره اینکه انقلابیونی که به‌دنبال بمباران‌های گسترده نیروهای قذافی به سوی شرق عقب‌نشینی کردند، از شهر مهم اجدابیا دفاع خواهند کرد، افزود: اجدابیا موقعیتی استراتژیک دارد و از آن دفاع خواهیم کرد.

اجدابیا در محور راه‌های منتهی به شرق یعنی 2 شهر بنغازی و طبرق قرار گرفته و در عین حال، محور ارتباط با غرب نیز هست و از این‌رو اهمیت فراوان در حرکت نیروهای قذافی به سوی بنغازی دارد. در مقابل، سرهنگ میلاد حسین سخنگوی ارتش قذافی ضمن رد این اخبار، گفت: نیروهای وفادار به قذافی در تمامی مناطق استقرار شورشی‌ها پیشروی می‌کنند. وی با اشاره به حملات هوایی، افزود که نیروهای قذافی توانستند شهرهای زاویه، العقیله، راس لانوف و البریقه را به تصرف درآورده و ارتش در حال پیشروی برای آزادسازی دیگر مناطق است.

اما در عرصه دیپلماتیک و در شامگاه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه جی 8، فرانسه وعده داد که در پی موافقت اتحادیه عرب با اعمال منطقه پرواز ممنوع، تمامی تلاش‌های خود را برای قانع‌سازی‌ شرکایش به‌منظور اقدام فوری برای تحقق این تصمیم به کار خواهد گرفت.

این اظهارات آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه در حالی بیان می‌شود که شب گذشته وزرای خارجه کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آلمان، کانادا، روسیه و ژاپن در نشستی در پاریس به بحث و رایزنی در این باره پرداختند. ازسوی دیگر، دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام منع ورود قذافی و خانواده و یا عبور آنها از روسیه، تاکید کرد که هرگونه فعالیت اقتصادی و مالی نظام لیبی در روسیه را متوقف خواهد کرد.

در همین حال، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا قصد دارد در جریان تور اروپایی آفریقایی خود که روز گذشته از پاریس آغاز شد، با نمایندگان شورای انتقالی لیبی در پاریس درباره راه‌های کمک به مخالفان برای سرنگونی قذافی دیدار و گفت‌وگو کند.
کلینتون پیش از عزیمت به مصر و تونس، نخستین مقام آمریکایی است که با مخالفان قذافی به‌طور مستقیم دیدار می‌کند.

کد خبر 130476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز