مراسم تقدیر از کارگردانان آثار تلویزیونی با موضوع شهر از سوی چهارمین جشنواره فیلم شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، سیدمحمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بسیاری از اهالی سینما دوشنبه شب در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

شهردار تهران- کارگردانان


محمدباقر قالیباف در این مراسم اظهار داشت: هنرمندان از یک منظر هنرمند هستند و از سوی دیگر به‌عنوان شهروندان این شهر محسوب می‌شوند و ما به‌عنوان خدمتگزار مردم نجیب و شریف تهران، وظیفه داریم به نحو احسن وظایف خود را انجام دهیم. وی افزود: هنرمندان امروز به‌عنوان سرمایه‌های جاویدان جامعه محسوب می‌شوند و با توجه به تأثیرگذاری هنرمندان بر مردم و به‌خصوص تأثیر بسزای سینما بر مردم، امروز مدیریت شهری به یکایک هنرمندان و به‌خصوص سینماگران نیازمند است.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: قبل از احداث اتوبان‌ها، زیرگذرها و دیگر امکانات شهری نیازمندیم تا انسان‌های خوبی داشته باشیم و همه برای تحقق شهری انسانی تلاش کنیم.

قالیباف ادامه داد: هدف ما از توسعه شهری و مراکز فرهنگی این است که شهروندان شرایط فرهنگی بهتری داشته باشند و در نهایت به رشد و کمال مورد نظر در شهر برسیم. وی تصریح کرد: در این میان فعالان عرصه هنر نقشی اساسی را در تحقق این امر ایفا می‌کنند. شهردار تهران گفت: متأسفانه برخی بداخلاقی‌ها در جامعه ما دیده می‌شود و رفتارهایی که ما آنها را به‌عنوان ناهنجاری می‌شناسیم وارد زندگی روزمره ما شده است و در حال گرفتن جای کارهای خوب و پسندیده است. وی ادامه داد: این نوع رفتارها خواسته یا ناخواسته جزء رفتار ما شده است و هنرمندان در تولید آثار خود می‌توانند به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه رذایل اخلاقی در دین اسلام نهی شده است یادآور شد: در دین مبین اسلام رفتارهای ناپسند همچون غیبت و دروغ نفی شده است. رفتار ما باید بر اساس ایده صادقانه و برادری، گذشت، برابری و کمک و یاری به یکدیگر باشد و در رأس همه این خصایص باید در راستای تحقق شهری ایرانی اسلامی تلاش کنیم ولی امروز احساس می‌شود این امر به دلایل مختلف خدشه دار شده است. قالیباف در ادامه از هنرمندان خواست تا در آثارشان به این موضوعات بیشتر توجه کنند و همه خوبی‌ها و زشتی‌های شهر را با نگاه‌های مختلف به تصویر بکشند. وی گفت: امیدوارم چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر راهی برای حرکت ما به سمت ساخت چنین آثاری باشد و با خلق فیلم‌هایی در این زمینه شاهد تحقق شهری انسانی باشیم.

شهردار تهران با اشاره به دیدار اخیر خود با جمعی از اهالی سینما یادآور شد: شهرداری تهران مصمم است از هیچ کمکی به هنرمندان و به‌خصوص سینما دریغ نکند و براساس سیاستگذاری‌هایی که دنبال می‌شود در این راستا حرکت کند. قالیباف گفت: ما در حوزه‌های مختلف پیگیر مشکلات صنوف مختلف هنری خواهیم بود و امیدواریم بتوانیم به سهم خود در راستای تقویت سینمای ایران قدم برداریم.

عزت‌الله انتظامی: شهر آرمانی، شهری است که در خدمت روح و روان انسان باشد

ابتدای این مراسم عزت‌الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران و رئیس افتخاری چهارمین جشنواره فیلم شهر گفت: به اعتقاد من هنرمندان می‌توانند نقشی اساسی در باره مسائل شهری و کمک‌رسانی به مردم ایفا کنند. وی افزود: هنرمندان از طریق آثار هنری خود می‌توانند موجبات رشد روحی، روانی و جسمانی جامعه را که نشانه سلامت یک شهر است ارتقا بخشند. این بازیگر سینما تأکید کرد: شهر آرمانی، شهری است که در خدمت رشد روح، روان و ذهن انسان باشد و من به سهم خود تلاش می‌کنم تا در زندگی و فعالیت‌های هنری خود به مردم تا جایی که ممکن است در این راه یاری رسانم.

ضرورت کمک هنرمندان در تولید آثار فرهنگی

در ادامه این مراسم امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: همانگونه که ارزش طلا به عیار آن است ارزش آثار فرهنگی نیز به کیفیت و محتوای آن است و در حقیقت خالقان این نوع آثار ضمانت‌کنندگان کیفیت این آثار فرهنگی هستند. وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به یمن برکت حضور این هنرمندان در راستای تولید آثار فرهنگی قدم برداشته و امیدواریم این هنرمندان بتوانند در راستای خلق آثاری با ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موفق باشند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد که با تلاش همه هنرمندان آثار درخور فرهنگی به جامعه اسلامی و به خصوص مردم شهر تهران ارائه شود. خوراکیان تصریح کرد: بزرگ‌ترین سرمایه ما در جامعه، هنرمندان هستند و امیدوارم فضایی مناسب برای فعالیت این هنرمندان بیش از گذشته در جامعه فراهم شود.

در ادامه این مراسم از سیروس مقدم برای سریال تلویزیونی «زیر هشت»، علیرضا افخمی برای سریال «پنجمین خورشید»، سیدمحمد آوینی برای مجموعه «محله ما» و پیروز کلانتری برای خلق فیلم مستند «تهران چند درجه ریشتر» به‌عنوان برترین کارگردانان آثار تلویزیونی با درونمایه شهری تقدیر شد. سیروس مقدم در این بخش در سخنانی گفت: شاید اگر کمک و مساعدت مستقیم شهرداری تهران نبود نمی‌توانستیم سریال زیر هشت را در برخی از گرمخانه‌ها به تصویر بکشیم و ممکن بود این اثر تلویزیونی حتی ساخته نشود.

پیروز کلانتری نیز در این بخش با اشاره به ظرفیت‌های سینمای مستند در ترویج فرهنگ شهرنشینی خواهان توجه بیشتر به این نوع فیلم‌ها شد. در ادامه این مراسم امین تارخ، بازیگر سینما و تلویزیون با قدردانی از شهردار تهران به‌دلیل تلاش‌هایی که از سوی شهرداری تهران در زمینه بهبود وضعیت زندگی مردم در پایتخت شده است، گفت: ساخت سالن‌های سینمایی از سوی شهرداری تهران فروش فیلم‌ها را 21درصد افزایش داده و این امر اتفاق بزرگی برای سینمای ایران است. وی افزود: به هر حال آنچه را که می‌توان گفت می‌گوییم و آنچه را که نمی‌توان گفت ناگفته می‌گذاریم و شاید در جشن و مناسبتی دیگر این حرف‌ها را بیان کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «مادر» یادآور شد: باید بگوییم امروز در شهر گمشده‌ای داریم و چیزی که تا دیروز در شهر در دست داشتیم از دست ما رفته که همان اخلاق و محترم‌شمردن یکدیگر است. وی ادامه داد: سینمای ما‌ شأن و شخصیت والایی داشت که درخور هنرمندان و مردم بود و آنچه از دل برمی‌آمد بر زبان جاری می‌شد. مهربانی و احترام همچون نخی نامرئی دل‌ها را پیوند داده بود و این مهم سینمای ایران را به منزلی شایسته مبدل کرده بود. وی گفت: امید آنکه در پی خوبی هم باشیم، امید آنکه معتمد هم باشیم و به‌دنبال ضربه زدن به یکدیگر نباشیم، امید آنکه دل و صحبت پاک کنیم و مهر پیشه کنیم.

کد خبر 130069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز