همشهری آنلاین شهردار تهران در مورد عدم ترخیص واگن های مترو از گمرک بندرعباس گفت : دولت باید اعتبارات را پرداخت می کرد که متاسفانه تاکنون تاخیر داشته و سزاوار نیست این واگن ها شب عید در گمرک بمانند.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح 272 پروژه شهری منطقه 17 با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران در مورد یارانه مترو و در پاسخ به این سوال که اگر دولت یارانه مترو را پرداخت نکند ، بلیط مترو 975 تومان می‌شود و شهرداری در این مدت چه راهکاری در نظر گرفته اظهار کرد: شهرداری مانند گذشته سهم خود را پرداخت می‌کند و چنانچه دولت سهم خود را پرداخت نکند، مردم باید این هزینه‌ها را تقبل کنند چراکه شهرداری در توانش نیست که سهم دولت را هم بپردازد و درنتیجه چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم .

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ترخیص واگن‌های مترو از گمرک بندرعباس عنوان کرد: دولت باید اعتبارات را پرداخت می‌کرد که متاسفانه تاکنون تاخیر داشته و سزاوار نیست این واگن‌ها شب عید در گمرک بمانند و بهتر است که همکاری‌های لازم برای ترخیص آن صورت گیرد .

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر اساس قانون عمل کنیم، اضافه کرد: طرح جامع حمل و نقل به تصویب رسیده و در مورد این سند بالادستی دولت و شهرداری با هم به توافق رسیدند که بر اساس قانون 50 درصد هزینه توسط شهرداری و 50 درصد هزینه توسط دولت تامین شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه سال‌های گذشته سالانه 5/2 کیلومتر خط مترو احدث می‌شد که این میزان در حال حاضر به سالانه در حدود 20 کیلومتر افزایش یافته است و قرار است تا 5 سال آینده مترو تهران به مرز 218 کیلومتر برسد، گفت: باید سالانه 20 کیلومتر خط مترو گسترش یابد که هر یک کیلومتر آن 50 میلیارد تومان هزینه دارد.

وی افزود: در طرح جامع حمل و نقل سهم دولت و شهرداری به طور دقیق مشخص شده و در حال حاضر دولت می‌گوید که در مورد مترو هزینه پرداختی خود را افزایش داده اما باید این را نیز در نظر گرفت که میزان توسعه خط مترو نیز قابل مقایسه با سال‌های گذشته نبوده است.

قالیباف در مورد وضعیت پرداخت 2 میلیارد دلار حساب صندوق ذخیره ارزی برای مترو کلانشهرها که یک میلیارد دلار آن به تهران اختصاص دارد، عنوان کرد: برای استفاده شهرداری از این مبلغ باید مطابق با قانون عمل کرد و به طور کلی یکی از مهمترین دغدغه‌های شهرداری بحث آلودگی هوا است که این آلودگی نیز به وسیله ماشین‌ها به وجود می‌آید.

وی همچنین در مورد پادگان قلعه مرغی و تبدیل آن به یک باغ شهر در منطقه جنوب شهر تهران خاطر نشان کرد: پادگان قلعه مرغی که 300 هکتار مساحت دارد به قیمت 500 میلیارد تومان خریداری شده و تا 2 سال آینده این سرمایه‌گذاری نماد خود را به عرصه ظهور می‌رساند و این باغ شهر به مجموعه‌ای تفریحی، گردشگری، ورزشی و فرهنگی تبدیل می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که کمربند سبز تهران در چه وضعیتی قرار دارد اظهار داشت: موضوع توسعه کمربند سبز در دستور کار شهرداری قرار دارد و در این زمینه در منطقه 22 بخشی از کار به انجام رسیده و بخشی نیز در جنوب تهران به انجام رسیده است.

کد خبر 129221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز