مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همزمانی ازدحام مسافران در روزهای آخر سال با هدفمندی یارانه‌ها و افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در کنار بالا رفتن انتظارات از مترو، موجب شده تا این روزها مدیران شهری بیش از هر زمان دیگری مشکلات مالی مترو را برشمارند و از تنگناهایی که این سرویس دهی امن، پاک و ارزان با آن روبه‌روست بگویند.

  در آخرین اظهارنظرها، مشکلات مالی خرید واگن جدید و پرداخت نشدن یارانه بلیت از سوی دولت، به‌عنوان تنگناهای مهم خدمت رسانی به شهروندان در ازدحام شب عید از سوی مسئولان مدیریت شهری مورد تأکید قرار گرفت.

شهردار تهران که در این سال‌ها همواره از توسعه مترو به‌عنوان وسیله‌ای مدرن، امن و پاک حمایت کرده است دیروز در حاشیه بهره‌برداری از پروژه‌های منطقه 17 در مورد ترخیص نشدن واگن‌های مترو از گمرک بندرعباس گفت: دولت باید اعتبارات را پرداخت می‌کرد که متأسفانه تاکنون تاخیر داشته و سزاوار نیست این واگن‌ها شب عید در گمرک بمانند و بهتر است که همکاری‌های لازم برای ترخیص آن صورت گیرد.

محمد باقر قالیباف همچنین در مورد یارانه مترو و در پاسخ به این سؤال که اگر دولت یارانه مترو را پرداخت نکند، بلیت مترو
975 تومان می‌شود و شهرداری در این مدت چه راهکاری در نظر گرفته، اظهار کرد: شهرداری مانند گذشته سهم خود را پرداخت می‌کند و چنانچه دولت سهم خود را پرداخت نکند، مردم باید این هزینه‌ها را تقبل کنند چراکه در توان شهرداری نیست که سهم دولت را هم بپردازد و در نتیجه چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم. قالیباف با تاکید بر اینکه باید براساس قانون عمل کنیم، اضافه کرد: طرح جامع حمل‌ونقل به تصویب رسیده و در مورد این سند بالادستی دولت و شهرداری با هم به توافق رسیدند که براساس قانون 50 درصد هزینه توسط شهرداری و 50 درصد هزینه توسط دولت تامین شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه سال‌های گذشته سالانه 2/5 کیلومتر خط مترو احداث می‌شد که این میزان در حال حاضر به سالانه در حدود 20 کیلومتر افزایش یافته است و قرار است تا 5 سال آینده متروی تهران به مرز 218‌کیلومتر برسد، گفت: باید سالانه 20‌کیلومتر خط مترو گسترش یابد که هر یک کیلومتر آن 50 میلیارد تومان هزینه دارد.

وی افزود: در طرح جامع حمل‌ونقل، سهم دولت و شهرداری به‌طور دقیق مشخص شده و در حال حاضر دولت می‌گوید که در مورد مترو هزینه پرداختی خود را افزایش داده اما باید این را درنظر گرفت که میزان توسعه خط مترو نیز قابل مقایسه با سال‌های گذشته نبوده است.

دولت یارانه بلیت را ماهانه بدهد

از سوی دیگر انتقادات به افزایش قیمت بلیت مترو برای سال آینده توسط شورای شهر، موجب شد تا رئیس کمیسیون توسعه و عمران این شورا نیز در مقام پاسخگویی برآید. حمزه شکیب دلیل سختگیری شورا در مورد قیمت بلیت مترو و احتمال افزایش آن را پرداخت نشدن سهم دولت از یارانه بلیت مترو و یا دیرپرداخت‌شدن آن دانست. شکیب با اعلام اینکه شرکت بهره‌برداری مترو مجموعه‌ای خدماتی است و نیاز به هزینه‌های جاری ماهانه دارد، به ایسنا گفت: دولت باید تعهدات خود در مورد بلیت مترو را به‌صورت ماهانه پرداخت کند و ما نیز بر انجام مصوبه به این شکل تاکید داریم. او اضافه کرد: تبصره تعیین‌شده از سوی شورای شهر تهران برای تاخیر در پرداخت سهم دولت از بلیت مترو سال90 همچون سال گذشته قابل حذف شدن نیست اما تلاش می‌شود، سهم دولت برای مترو قطعا پرداخت شود.

وی اضافه کرد: دولت تاکنون 16میلیارد تومان از تعهد 60 میلیارد تومانی یارانه‌ بلیت مترو را پرداخت کرده است و ما تلاش می‌کنیم، مابقی این پول نیز پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت بلیت مترو در سال آینده 28 درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: این افزایش شامل افزایش مربوط به اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها و نیز تورم سال 90 می‌شود و این رقم به هیچ وجه خارج از انتظار نیست. شکیب در عین حال تصریح کرد: متأسفانه خبر مربوط به افزایش قیمت بلیت مترو به‌خوبی منعکس نشد و طوری اخبار را ارائه کردند که گویا همه بلیت‌های مترو 975 تومان شده است، درصورتی که تنها بلیت تک سفره به این قیمت می‌رسد و سایر بلیت‌های اعتباری رقمی حدود 200 تومان خواهند داشت.

همه منتظر واگن

در همین رابطه، گفته‌های مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز حکایت از کمبود دیگری دارد. او از کمبود قطار برای سرویس‌دهی در ایستگاه‌های تازه تاسیس گفت و اینکه پس از هدفمندی یارانه‌ها مسافران 25 درصد افزایش یافته‌اند اما ظرفیت ناوگان تنها 8 درصد افزایش داشته است.

جعفر ربیعی با بیان اینکه همچنان در انتظار ترخیص واگن‌های متوقف مانده در گمرک و ورود آنها به خطوط مترو هستیم افزود: با وجود اینکه به‌دلیل کمبود ناوگان نتوانسته‌ایم به‌طور کامل از ایستگاه‌های جدید خط 4 مترو بهره‌برداری کنیم اما در همان 2ساعت خدمات رسانی ایستگاه مترو میدان آزادی و توحید استقبال شهروندان بسیار خوب و قابل توجه بوده است.

مشکل کمبود واگن مسئله‌ای است که مدیرعامل شرکت متروی تهران هم به آن اشاره کرد و آن را دلیل سرویس دهی ناقص مترو اعلام کرد. محسن هاشمی به خبرگزاری شهر گفت که هم‌اکنون ریل‌گذاری ایستگاه تجریش انجام شده و تا پیش از پایان اسفند عملیات تست‌سرد و گرم آن انجام خواهد شد. اما این ایستگاه به‌دلیل کمبود واگن امسال راه‌اندازی نمی‌شود.

کد خبر 129253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز