شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: جشنواره گل و گیاه تهران با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران در بوستان گفتگو آغاز شد.

جشنواره گل و گیاه

قالیباف در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اعلام اینکه سهم گل وگیاه در سبد خانوار همانند کتاب و کتابخوانی در حوزه فرهنگ تقریبا صفر است، گفت: اهمیت این دو از نان شب هم برای مردم واجب‌تر است.‌وی خود را مکلف به تامین گل و گلدان به‌صورت صلواتی برای خانواده‌های کم درآمد به‌ویژه درمناطق جنوب تهران دانست.از نظر شهردار تهران یکی از معیارهای مهم سنجش سلامت در یک جامعه میزان فضای سبز و گل و گیاه به کار گرفته شده در آن شهراست به همین دلیل وی بر لزوم تقویت حس مشارکت پذیری مردم تاکید کرد و در این باره گفت: به‌عنوان مثال تنها در بحث گل و گیاه چنانچه 2میلیون خانوار ساکن در تهران خود را موظف بدانند پنجره‌های خانه‌شان را با گل‌های طبیعی بیارایند شاهد تغییر چشمگیری در سطح شهر تهران خواهیم بود.

قالیباف همچنین نامگذاری هفته‌ای به نام منابع طبیعی و درختکاری را متاثر از سنت حسنه فرهنگ ما ایرانی‌ها دانست که به‌ویژه با ورود اسلام به کشورمان برآن تاکید بیشتری نیز شد.
وی ادامه داد: زندگی پر استرس در کلانشهر تهران، سکونت در آپارتمان‌های کوچک و بی‌نور، تردد در خیابان‌های پرترافیک و پردود و دوشیفت کار برای امرار معاش باعث شده تا از زندگی خود لذت نبریم، این درحالی است که به گفته قالیباف مهم‌ترین نیاز انسان پیوند با طبیعت است و از همین رو شهرداری تهران کار توسعه فضای سبز را با هدف فراهم کردن آرامش ذهنی و عینی، شادابی، صمیمیت و نشاط وظیفه خود می‌داند. شهردار تهران به حضوراخیر مقام معظم رهبری در پادگان قلعه مرغی اشاره کرد و گفت: به‌نظر مقام معظم رهبری توجه به فضای سبز یک اصل مهم در آرامش زندگی است و به همین دلیل ایشان به توسعه فضای سبز به‌عنوان یک اصل جدی تاکید داشتند.

قالیباف اصرار خود برای برگزاری سالانه چند‌نوبت نمایشگاه گل و گیاه را نیز به‌دلیل رشد بازار گل، بالا‌رفتن کیفیت در فعالیت این صنف، رونق فرهنگ انس با طبیعت، ایجاد رقابت وارتقای تولیدات و منطق اقتصادی حاصل از این رویکرد دانست. در این مراسم علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز با بیان سخنانی دراین‌باره گفت: فضای داخلی نمایشگاه گل وگیاه به مساحت 6 هزار متر مربع و فضای سرپوشیده آن 3 هزار مترمربع است. علاوه براین در جریان برپایی این نمایشگاه نشست‌های تخصصی از جمله کاشت گیاهان سازگار با هوای تهران، آموزش نگهداری گل‌های آپارتمانی و آموزش نگهداری گیاهان ویژه کودکان نیز بر پا خواهد شد.

وی آمار بازدید‌کنندگان نمایشگاه گل در پاییز گذشته را بیش از 2میلیون نفر اعلام کردو در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ایران در تولید و صادرات گل پرداخت.به گفته مختاری سهم ایران از بازار جهانی، تنها 2 صدم درصد و چیزی معادل، 20 تا 25 میلیون دلار است درحالی که با توجه به تنوع گیاهی و برخورداری از نعمت 4فصل این رقم می‌تواند به 5 درصد سهم بازار گل جهان به ارزش 5 میلیارد دلار افزایش یابد.

مختاری همچنین سرانه مصرف گل در دیگر کشورها را سالانه 350 شاخه و در ایران کمتر از 25‌شاخه دانست.در بخش دیگری از این مراسم، ‌ عجایبی رئیس اتحادیه گل و گیاه نیز با اشاره به فضای سبز کاشته‌شده توسط شهرداری تهران گفت: هر بار که در شهر تردد می‌کنم به‌عنوان کسی که سال‌هاست در کار تولید گل‌و‌گیاه فعالیت دارم با همه وجود حس می‌کنم که چقدر نگهداری از این گیاهان در سرما و گرما کار طاقت‌فرسایی است. عجایبی اظهار کرد: از سال71 و بر پایی نمایشگاه‌های سالانه، ‌گل و گیاه با شهرداری تهران عجین شده وهم‌اکنون نیز موفق شده‌ایم ‌با همت شهرداری و با کمک وزارت کشاورزی و بازرگانی پایانه بین‌المللی ویژه گل و گیاه را به مراحل نهایی خود نزدیک کنیم.

مسئولیت سنگین شهرداری در ساخت بوستان ولایت

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با تشکر از اقدامات شهردار تهران گفت: مقام معظم رهبری با حضور خود در مراسم کاشت نهال در بوستان ولایت در منطقه قلعه مرغی مسئولیت خطیری بردوش شهرداری تهران گذاشتند به‌طوری که قرار است 60 هکتار از مجموعه پادگان قلعه مرغی تا سوم خرداد‌ماه به یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های شهری منطقه تبدیل شود. بیادی افزود: این مجموعه نیز به نام بوستان ولایت نامگذاری شده که به‌صورت قانونی نیز آن را در شورای شهر تصویب خواهیم کرد.

کد خبر 130303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز