اواخر سال ۱۳۹۶ بود که بازار گل و گیاه شهید «لشکری» به‌عنوان یکی از دستاوردهای شهرداری منطقه ۲۱ و یکی از پروژه‌های مهم مشارکتی با بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.

گل و گیاه

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:‌  در این سال‌ها، همه مهمانان شهرداری منطقه، از «پیروز حناچی»، شهردار تهران، تا اعضای شورای شهر، از این بازار بزرگ عرضه گل و گیاه بازدید کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که این پروژه مشارکتی تا چه اندازه برای شهرداری منطقه اهمیت دارد و به آن افتخارمی کند. اما بخشی از شهروندان منطقه از این مرکز رضایت ندارند و به بالا بودن قیمت انواع گل و گیاه، بذر، خاک و گلدان، در بازار گل و گیاه شهید لشکری نسبت به دیگر بازارهای گل و گیاه تهران و حتی گل‌فروشی‌های منطقه اشاره می‌کنند. قیمت‌هایی که به گفته آنها با درآمد و معیشت اهالی و اقتصاد محله‌ها تناسب و همخوانی ندارد. وقتی که با پرس‌وجوهای بیشتر اطمینان کسب کردیم که قیمت‌ها در این مرکز بالا است، برای بررسی این موضوع، سراغ شهرداری منطقه و مدیران بازار گل و گیاه شهید لشکری رفتیم.
اهالی علاقه‌مند به گل و گیاه منطقه ۲۱، قیمت محصولات عرضه شده در بازار گل و گیاه شهید لشکری را بالا و نامناسب می‌دانند. «حسن‌محمدی»، از اهالی «تهرانسر»، در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «با توجه به علاقه‌ای که به گل و گیاه دارم، تقریباً به همه بازارهای عرضه گل و گیاه در تهران سر می‌زنم و به نمایشگاه‌های گل و گیاه می‌روم. قیمت‌های بازار گل وگیاه شهید لشکری خیلی بالاتر از بازارهای دیگر تهران است. حتی در برخی موارد از مغازه‌های نیز قیمت بیشتری دارد. برای مثال، بذر گیاهان در بازار گل و گیاه «ستاری»، ۲ و ۳ هزار تومان است. در گل‌فروشی‌ها، ۴ هزار تومان هم فروخته می‌شود، اما در بازار گل و گیاه شهید لشکری، ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. درباره گلدان و گیاهان نیز این تفاوت قیمت وجود دارد.» «احمد باقری» هم یکی دیگر از ساکنان تهرانسر است که از قیمت بالای محصولات بازار و گل و گیاه شهید لشکری می‌گوید: «قیمت‌ها در این بازار خیلی گران است. از یگ گیاه ساده و ارزان مانند «رزماری» بگیرید که در دیگر بازارهای گل و گیاه با توجه به کیفیت و اندازه، ۵ تا ۷ هزار تومان فروخته می‌شود و در گل‌فروشی‌های دیگر حدود ۱۰ هزار تومان قیمت دارد و در اینجا ۱۵ و ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. با این قیمت‌ها فکر نمی‌کنم بازار گل و گیاه شهید لشکری برای مردم منطقه ۲۱ دایر شده باشد چون اغلب قیمت‌ها از چند ۱۰۰هزار تومان تا چند میلیون تومان است. جالب اینکه شهرداری منطقه در اینجا شراکت دارد و قیمت‌ها این‌قدر بالا است! ‌» 

شهرداری سهم و مشارکتی در فروش ندارد
در نخستین گام، سراغ شهرداری منطقه رفتیم تا موضوع بالا بودن قیمت‌ها را در بازار گل و گیاه شهید لشکری که یک پروژه مشارکتی است، پیگیری کنیم. رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۲۱ با اشاره به این موضوع که هیچ سهم و مشارکتی در بخش فروش این بازار گل و گیاه ندارند، به همشهری محله می‌گوید: «زمین بازار گل و گیاه از طریق سازمان مشارکت‌های شهرداری به‌عنوان یک پروژه مشارکتی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است. این مشارکت تنها در زمینه اجاره زمین و ابنیه است که براساس قرارداد، پس از چند سال باید به شهرداری واگذار شود و شهرداری هیچ سهم و شراکت و ‌درصدی از فروش محصولات آن ندارد. به این‌ترتیب، هیچ دخالت و نظارتی هم روی قیمت‌ها نداریم و این موضوع از اختیار ما خارج است. اگر موضوع گران‌فروشی وجود دارد، بررسی و رسیدگی به آن در حیطه‌کاری و مسئولیت سازمان «تعزیزات حکومتی» و اتحادیه «فروشندگان گل‌وگیاه» است. ما در صورتی می‌توانستیم نظارت کنیم که در بخش فروش و درآمد سهم داشتیم، اما شهرداری هیچ منفعت و مشارکتی در این بخش ندارد. او می‌گوید: «شرایط بازار گل و گیاه‌هایی مانند «فکوری» و ستاری که تعاونی‌ها در آن حضور دارند با بازار گل و گیاه شهید لشکری که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده، متفاوت است.»

  •  نگهداری از فضای جنگلی تا پر کردن چاله

«جمال ملکی»، سرپرست گلخانه شهید لشکری، با اشاره به این موضوع که اینجا متعلق به یک خانواده است و به همراه پدر و برادرهایش آن را اداره می‌کند، به همشهری محله می‌گوید: «۲ پهنه جنگلی در بخش شرقی و غربی این گلخانه وجود دارد که متعلق به فضای سبز شهری است. مساحت پهنه جنگلی یک هکتار است و حدود ۳۰۰ اصله درخت جنگلی در آن وجود دارد. مسئولیت نگهداری از این پهنه جنگلی، از آب دهی تا کودهی، برعهده ما است. ۴ دکل برق فشار قوی در اینجا وجود دارد که نگهداری و حفاظت از آنها نیز برعهده ما است. اینجا یک پارکینگ خاکی بود که کارکنان صنایع از آن استفاده می‌کردند و به اندازه ۲۰۰‌مترمربع یک گل‌فروشی خیابانی نیز در کنارش بود. چاله‌ای به ارتفاع ۸‌مترمربع در اینجا وجود داشت که ۴ هزار و ۱۳۶ کامیون خاک خالی کردیم تا پر شد و یکی از چاله‌های اصلی منطقه ۲۱ که محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی بود، از میان رفت. نخستین مجموعه تولید و عرضه گل و گیاه در ایران هستیم که بدون پشتوانه دولتی با این حجم و چنین سازه‌ای کار می‌کنیم. براساس قرارداد، پس از ۷ سال از سال ۱۳۹۶ باید زمین و بنا را به شهرداری واگذار کنیم که تنها ۳ سال دیگر از آن باقی مانده است. این موارد را توضیح دادم تا مردم به‌طور کلی در جریان موضوع قرار بگیرند و مطلع باشند که اینجا پیش از آمدن ما چه وضعیتی داشت و ما چه کارهایی انجام دادیم و درحال حاضر چه خدماتی می‌دهیم.»

  •  از معمولی تا سوپر لوکس

ملکی درباره اعتراض برخی از مشتریان و مراجعه‌کنندگان به قیمت محصولات می‌گوید: «هیچ بازار گل و گیاهی مانند ما نیست که همه خدمات را یک‌جا از «گیاه‌پزشک» تا «طراح» داشته باشد. همه محصولات ما کیفیت خوبی دارند و اغلب صادراتی هستند. اگر یک کارشناس، قیمت محصولاتی را که عرضه می‌کنیم با کیفیت آن مقایسه کند، به شما خواهد گفت که نرخی که روی آن گذاشته‌ایم از قیمت واقعی‌اش کمتر است. گیاه «سئانسوریا» را با ۴۰ برگ، حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشیم و در جاهای دیگر ۱۸ برگ آن را حدود ۸۰ هزار تومان می‌فروشند. درباره «بذر» باید دید که برای کدام شرکت و برای چه سالی است، از چه‌نژادی و وزن و تعداد آن چقدر است. ما در زمینه بذر و خاک با بهترین و معتبرترین شرکت‌ها کار می‌کنیم. ما اینجا گیاه بی‌کیفیت و ضعیف نداریم. از گیاه با کیفیت متوسط داریم تا سوپر لوکس، از ۳ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان. اینجا گیاهانی داریم که در تهران نیست یا خیلی کم پیدا می‌شوند. رزماری هم از ۳ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان داریم که با توجه به اندازه و کیفیت گیاه است. اغلب مشتریان ما از مناطق شمال شهر هستند. مشتری‌هایی داریم که از سال ۱۳۹۶ تاکنون تنها از ما خرید می‌کنند و به دوستان و اقوام هم توصیه کرده‌اند که فقط از اینجا گل‌وگیاه خریداری کنند. دلیلش هم این است که گیاهی را فروخته‌ایم که ۳سال سالم مانده و رشد کرده است. گل‌وگیاه که موجودی زنده است، شما میوه هم که می‌خرید چندین نوع، چندین کیفیت و چندین قیمت دارد.»

  • رئیس اتحادیه  فروشندگان گل و گیاه تهران/ گل و گیاه نرخ ثابت ندارد

«اکبر شاهرخی»، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران، درباره قیمت‌گذاری و موضوع گران‌فروشی در برخی از غرفه‌های بازار گل به همشهری محله می‌گوید: «امکان قیمت‌گذاری روی گل و گیاه وجود ندارد. در این بازار قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این مردم و خریداران هستند که قیمت را تعیین می‌کنند. برای مثال، اکنون یک شاخه گل «رز» ۱۲ هزار تومان است، اما در ماه «محرم» به ۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند چون تقاضای زیادی برای آن وجود ندارد. نمی‌توانیم به فروشنده بگویم باید در ماه محرم نیز هر شاخه گل را ۱۲ هزار تومانی عرضه کنید! علاوه براین برای تعیین قیمت و ارزش گل و گیاه، فاکتورها و شاخص‌های زیادی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد یک نرخ واحد برای آنها تعیین کرد. برای مثال، «کاج شمال» بسیار ارزان‌تر و تقریباً نصف قیمت «کاج‌کرج» است. دلیلش هم این است که کاج شمال با آب و هوای تهران سازگار نیست. فروشنده متوجه می‌شود گیاه کدر شده و درحال خراب شدن است، در نتیجه قیمت آن را پایین می‌آورد تا پیش از خراب شدن آن را بفروشد. تعداد شاخه، گل، برگ و غلاف، سن و سال، تازه و سالم بودن برگ‌ها، میزان رشد و قطر بدنه و اینکه بذر گیاه برای کدام شهر است، در قیمت آن تأثیرگذار است. تعزیرات نیز می‌خواست برای گل و گیاهان قیمت‌گذاری کنیم که به آنها هم گفتیم در این بازار امکان قیمت‌گذاری وجود ندارد. برخی فروشنده‌ها وقتی گیاهی فروش ندارد آن را ارزان می‌فروشد تا ضرر نکند و یا برعکس، اگر گیاهی پرطرفدار است، قیمت آن را بالاتر می‌برد. «کرونا» و تعطیلی مراسم عزا و عروسی نیز حسابی به تولید فروشندگان ضرر زد. به هرحال، اگر فروشنده‌ای گران‌فروشی کند، مردم از او خرید نمی‌کنند و برای جلوگیری از خراب شدن گل‌ها و گیاهان داخل مغازه‌اش، مجبور می‌شود قیمت‌ها را متعادل کند.»

کد خبر 530091

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha