محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران حاضر در مراسم اختتامیه گردهمایی بزرگ دوستداران محیط‌زیست، درباره انتخاب تهران به‌عنوان یکی از 5شهر برتر جهان در حوزه حمل‌ونقل عمومی، گفت:

مترو

یکی از دلایل انتخاب تهران از سوی سازمان ملل به‌عنوان یکی از 5شهر برتر دنیا در زمینه توسعه حمل‌ونقل، دو برابر کردن ظرفیت حمل‌ونقل عمومی است.شهردار تهران در این همایش که در فرهنگسرای اشراق برگزار شد، درباره آلودگی هوا و تاثیرات منفی آن در زندگی شهری نیز یادآور شد: آلودگی، امروز به چالشی بزرگ تبدیل شده و اثرات منفی آن، افرادی را که امروز زندگی می‌کنند، کودکانی که فردا نقش‌آفرینی می‌کنند و حتی کودکانی که هنوز متولد نشده و مادرانی که باردار هستند را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و طبیعی است که مهم‌ترین مطالبه اجتماعی امروز مردم شهر ما حل این مشکل باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه قوانین و مسائل فرهنگی و آموزشی در این زمینه بخشی از مشکلات را برطرف کرده اما ناکافی است و همچنان به این اقدامات نیازمندیم، به‌وجود 3نوع مطالبه حقوقی دولت از مردم، مردم از مردم و مردم از دولت اشاره کرد و ادامه داد: محیط‌زیست جزء حقوق اجتماعی است که حاکمیت و سازمان‌های مردم نهاد به‌عنوان حقوق اجتماعی از همه آحاد جامعه باید مطالبه کنند. وی با اشاره به بحران اخیر آلودگی هوای تهران بیان داشت: قریب به 80 روز از ابتدای سال 89 تاکنون، هوای تهران در شرایط ناسالم قرار داشته که 34 روز آن وضعیت هشدار و اضطرار بوده؛ یعنی 3ماه از 10 ماه سال‌جاری، هوای تهران در وضعیت عادی نبوده است.

قالیباف مهم‌ترین آلاینده هوای تهران را خودروها و موتورسیکلت دانست و گفت: حدود3.5 میلیون خودرو 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران وجود دارد، هر موتورسیکلت نیز چندین برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و در این مدتی که از حضور من در شهرداری و پیش از آن در نیروی انتظامی می‌گذرد، تاکنون با وجود برگزاری جلسات متعدد، هیچ تصمیم مشخصی گرفته نشده و تدبیری اندیشیده نشده تا این حجم خودرو و موتورسیکلت وارد شهر نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین اقدامات شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا که بدون غوغاسالاری انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام می‌شد توسعه حمل‌ونقل است. هر کارشناس داخلی و خارجی که تهران را مورد مطالعه قرار داده این موضوع را تایید می‌کند. شهردار تهران ادامه داد: با افتخار می‌گویم در سال اولی که وارد شهرداری شدم مهم‌ترین خواسته‌های مردم نظافت و آسفالت بود اما بعد از یکسال مهم‌ترین دغدغه مردم به توسعه حمل‌ونقل تبدیل شد که با وجود همه مشکلات، آن را در اولویت قرار دادیم و نتیجه کار نیز امروز خود را نشان می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که تا سال 84 ساخت مترو سالی2.5 کیلومتر بود اما از 85 تاکنون 2.5  کیلومتر را به 15 کیلومتر رسانده‌ایم.

قالیباف ادامه داد: امروز در مترو به جز کشنده قطار که از خارج وارد می‌کنیم، دیگر تجهیزات از جمله واگن، ریل، سیستم‌های الکترونیک کنترلی و... در داخل و توسط مهندسان ایرانی تولید می‌شود، این یعنی مبارزه با آلودگی هوا؛ گسترش خطوط بی‌آرتی یعنی مبارزه با آلودگی هوا. شهردار تهران به تصمیم شهرداری درخصوص توسعه دوچرخه‌سواری در شهر اشاره کرد و اظهار داشت: مصمم هستیم دوچرخه را به‌عنوان یک مدل حمل و نقل شهری به‌ویژه در مسیرهای شرقی - غربی مورد توجه قرار دهیم. در دوسوم تهران به‌دلیل شرایط جغرافیایی می‌توان از دوچرخه استفاده کرد.

همچنین شهردار تهران در حاشیه اختتامیه گردهمایی بزرگ دوستداران محیط‌زیست، با اشاره به افزایش دو برابری ظرفیت حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران نیز اظهار داشت: شهرهای مختلف دنیا توسط سازمان ملل متحد و اتحادیه حمل‌ونقل جهانی مورد بررسی قرار گرفتند و با شاخص‌هایی 5 شهر برتر دنیا در این زمینه را انتخاب کردند که طی مراسمی در تاریخ 24 ژانویه در آمریکا، شهر برتر معرفی خواهد شد و امیدواریم تهران مقام اول را در بین این شهرها کسب کند.

وی افزود: در این دو سال، خطوط بی‌آرتی اضافه شده، از منتهی‌الیه شرق تهران میدان کلاهدوز، تا منتهی‌الیه غرب تهران میدان آزادی، خطوط مترو ایجاد شده و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین ایستگاه تجریش به‌عنوان شمالی‌ترین نقطه نیز تا پایان سال ایجاد خواهد شد. به همین دلیل توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران توانست نسبت به بقیه شهرها امتیاز بالایی کسب کند.

 

کد خبر 126322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز