شهردار تهران در اختتامیه پنجمین دوره همایش «جوان ایرانی، پرسش‌های امروزی» ویژه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه تهران شرکت کرد.

قالیباف

قالیباف در این همایش طی سخنانی اظهار داشت: برای دفاع از انقلاب به‌جای روش‌های سلبی باید به سمت کارهای ایجابی رفته و به‌گونه‌ای عالمانه، با شجاعت و صریح عمل کنیم. به عقیده شهردار تهران، این جلسات باید رونق یابد چون اگر کسی فکر کند با اقدامات سلبی، محدودیت و برخورد، می‌توانیم جلوی مخالفان اسلام و انقلاب را بگیریم، نگاه درستی به حوزه اندیشه و تفکر ندارد.

وی لازمه این کار را فراهم شدن مـحیــط‌هایی چون کــرسی‌های آزاداندیشی دانست و اظهار کرد: گاهی حس می‌کنیم این جلسات قبل از انقلاب و در دهه اول انقلاب بسیار بیشتر بود و این اواخر به‌رغم نیاز بیشتر جامعه، کمتر شده است. قالیباف ادامه داد: یقینا بهترین مکان‌ها و افرادی که می‌توانند در حوزه اندیشه و تفکر کار کنند محیط حوزه و دانشگاه و استادان، دانشجویان، طلاب و علما هستند.

وی افزود: نگاه درست این است که معتقدان به اسلام و انقلاب، باورهای خود را تقویت کنند و در محیط باز، آزاد، صریح و روشن از انقلاب و نظام و اسلام دفاع کنند زیرا وقتی حرف برای گفتن داریم باید بدون واهمه، شفاف و روشن آن را بیان کنیم.

شهردار تهران با تاکید براینکه بدون شک مقام معظم رهبری بر تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی تاکید دارد گفت: در این جلسات ادب و فرهنگ خاصی باید حاکم باشد. این جلسات و کرسی‌های آزاد اندیشی یک میتینگ سیاسی احساسی نیست، بنابراین برای این جلسات باید یک ادب و فرهنگ خاصی اتفاق بیفتد. باید توجه داشت که هرج و مرج بزرگ‌ترین بلای آزادی است.

از نظر قالیباف، این فرهنگ و ادب باید ساخته خود نخبگان، اساتید و دانشجویان باشد و خودشان آن را منسجم کرده و در رفتارها نشان دهند تا جلسات گسترش یابد و فرصت را از کسانی که می‌خواهند بحث‌های شجاعانه، آزادانه و عالمانه برگزار نشود، بگیرند. شهردار تهران گفت: ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و طرح نگاه‌های موافق و مخالف ما را به سمت پیشرفت و عدالت سوق خواهد داد.

وی در عین حال تاکید کرد: درست است که این نشست‌ها محل تضارب آراست و چالش‌های فکری در آن اتفاق می‌افتد اما این جلسات نمی‌تواند احساسی یا از جنس میتینگ‌های سیاسی با هرج و مرج باشد بلکه شان این جلسات چالش در حوزه فکر، اندیشه، تضارب افکار و دیدگاه‌هاست. بنا براین گزارش دیروز در پایان مراسم اختتامیه کرسی آزاداندیشی دانشگاه تهران از چند تن از استادان شرکت‌کننده همچون دکتر داوود دانش‌جعفری، مهندس حسن بنیانیان، دکتر ابراهیم فیاض و... توسط شهردار تهران تقدیر به عمل آمد.

امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی و جلسات کمک‌کننده به ارتقای سطح آگاهی، این امکان را برای نسل آینده فراهم می‌کند که با بهره‌گیری از دانش و تجربیات شخصیت‌های علمی و با تجربه، با سلیقه‌های گوناگون آشنا شده و ابعاد مختلف نگاه‌ها را پیدا کند.

وی ادامه داد: خانه شهریاران جوان که ظرفیت بسیار خوبی در مجموعه سازمان فرهنگی هنری برای حضور فعال دانشجویان، جوانان و نسل آینده ساز در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دارد، مسئولیت بر پایی این جلسات را قبول کرده و قرار است موضوعات جدید با اولویت‌های فرهنگی برای جلسات آینده کرسی‌های آزاد اندیشی درنظر گرفته شود.

قوانین ساخت‌وساز به‌خوبی اجرا نمی‌شود

شهردار تهران پس از پایان مراسم اختتامیه کرسی آزاد اندیشی در جمع خبرنگاران قرار گرفت و به سؤالات آنان پاسخ داد. وی در پاسخ به سؤالی در‌باره انتقادات وارده به عملکرد مهندسان ناظر و رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان گفت: ما مشکلی جدی داریم و آن این است که قوانین خوب است اما به‌خوبی اجرا نشده و به‌خوبی نیز نظارت صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مبحث 19 نیز از موضوعات مهم است، یادآور شد: بحث نوع ساخت، نوع سازه، کم‌مصرفی و ذخیره انرژی در ساختمان‌ها بسیار مهم است و اکنون با اصلاح یارانه‌ها و حذف آنها متوجه می‌شویم پول زیادی از بیت‌المال هزینه می‌شده و ما درست مصرف نمی‌کرده‌ایم.

کد خبر 123872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز