گروه حوادث: زوج میانسال هر چند ماه یک بار از ترکیه راهی ایران می‌شدند تا به طلافروشی‌ها و بانک‌ها دستبرد بزنند.

مجرم

 متهمان پیش از عملی‌کردن آخرین نقشه سرقت، به دام پلیس افتادند. آبان‌ماه امسال مرد طلافروشی با پلیس شهرستان آستارا تماس گرفت و خبر از دستبرد سارقان به مغازه‌اش داد. این مرد به ماموران گفت: دقایقی پیش یک زوج میانسال که اهل کشور ترکیه بودند برای خرید به مغازه‌ام آمدند. آنها ابتدا چند سرویس طلا انتخاب کردند و خواستند که آنها را روی پیشخوان بگذارم اما بعد از بررسی طلاها، به زبان ترکی استانبولی گفتند که برای خرید به توافق نرسیده‌اند و مغازه‌ام را ترک کردند. بعد از رفتن آنها متوجه شدم، مقداری طلا به ارزش 800 هزار تومان ناپدید شده و وقتی فیلم ضبط شده توسط دوربین‌ها را بررسی کردم متوجه شدم که زوج خارجی هنگام بررسی طلاها، تعدادی از آنها را با شگردی شبیه تردستی سرقت کرده‌اند.

سرقت‌های سریالی

بعد از شکایت مرد طلافروش، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری سارقان آغاز شد اما هنوز ردی از آنها به دست نیامده بود که ماموران در جریان سرقت دیگری قرار گرفتند. دومین شاکی هم یکی از طلافروش‌های آستارا بود که ادعا می‌کرد یک زوج اهل ترکیه به بهانه خرید وارد مغازه‌اش شده و اقدام به سرقت طلاها کرده بودند. این شکایت، آخرین شکایتی نبود که از دزدان خارجی مطرح می‌شد؛ چراکه چند روز بعد از آن، ماموران در جریان دستبرد متهمان به یک بانک قرار گرفتند.
بررسی‌ها نشان می‌داد که زوج خارجی پس از اینکه به بهانه تبدیل پول‌هایشان به ریال وارد بانک شده بودند، از غفلت کارمندان سوء استفاده کرده و دست به سرقت پول‌های پشت پیشخوان زده بودند.

فرار از ایران

پلیس که خود را در برابر 2سارق حرفه‌ای می‌‌دید، جست‌وجو برای دستگیری آنها را ادامه داد تا اینکه خبر رسید سارقان بعد از سرقت از طلافروشی‌ها و بانک‌های آستارا، از مرز خارج شده و به ترکیه برگشته‌اند. با به دست آمدن مشخصات زوج سارق، دستگیری آنها در دستور کار پلیس بین‌‌الملل قرار گرفت و بررسی‌ها برای شناسایی آنها وارد مرحله‌ای تازه شد. از سوی دیگر ماموران متوجه شدند که متهمان در سال‌های اخیر چند بار وارد ایران شده و هر بار بعد از چند هفته دوباره به کشورشان برگشته‌‌اند. بنابراین احتمال داشت که آنها باز هم برای سرقت وارد کشور شوند و به همین دلیل مشخصات آنها در اختیار پلیس مرزی قرار گرفت.

دستگیری قبل از سرقت

سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، در توضیح عملیات دستگیری متهمان گفت: هفته گذشته ماموران آگاهی از طریق پلیس مرزی باخبر شدند که زوج سارق بار دیگر وارد کشور شده و به شهرستان آستارا رفته‌اند. بنابراین محل اقامت آنها را شناسایی کردند و با زیر نظر گرفتن آنجا، به کمین فرصت مناسبی برای دستگیری سارقان نشستند.

وی ادامه داد: 4 روز پیش، وقتی مرد میانسال از هتل خارج شد و به بهانه خرید به یک طلافروشی رفت، ماموران او را تعقیب کردند و درست زمانی که وی قصد سرقت‌ طلاها را داشت، او را دستگیر کردند. سرهنگ کریمی افزود: متهم در بازجویی‌ها به چند فقره سرقت از طلافروشی‌ها و بانک‌ها اعتراف کرد و از آنجا که بررسی‌ها نشان می‌دهد،‌احتمالا وی و همسرش در شهرهای دیگر کشور هم مرتکب سرقت شده باشند، از شاکیان احتمالی خواست برای شناسایی متهمان و طرح شکایت از آنها به پلیس آگاهی استان گیلان مراجعه کنند.

کد خبر 129823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز