دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۵
۰ نفر

شیراز- خبرنگار همشهری: اعضای باندی که بعد از سرقت خودروهای سواری در شیراز، این خودروها را با اسناد جعلی در استان‌های جنوبی کشور به‌فروش می‌رساندند، بعد از 1.5 سال فعالیت دستگیر شدند.

اواخر مهر سال گذشته، به‌دنبال سرقت یک خودروی پژو 405 در نزدیکی یکی از مجتمع‌های تجاری در شمال شیراز، تحقیقات برای کشف راز این سرقت آغاز شد. مالک خودرو مدعی بود زمانی که برای خرید به این مرکز تجاری رفته و ماشینش را به‌مدت 15 دقیقه در کنار خیابان ترک کرده بود، سارقان ناشناسی آن را به سرقت برده‌اند. درحالی‌که تحقیقات درباره این سرقت آغاز شده بود، 2 روز بعد، ماموران در جریان سرقت یک پژو 405 دیگر قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌داد هر دو سرقت با یک شگرد صورت گرفته‌‌اند و سارقان احتمالا از اعضای یک باند هستند.

سرقت خودروهای سواری در نقاط مختلف شیراز ادامه داشت و پلیس مطمئن شده بود که با یک باند کاملا حرفه‌ای روبه‌روست که بدون برجا گذاشتن ردی از خود، در خودروهای سواری پارک شده در خیابان‌ها را، ظرف چند ثانیه باز کرده و آن را به سرقت می‌برند.
ماموران برای پیدا کردن سرنخی از اعضای باند، بررسی‌‌های اطلاعاتی گسترده‌ای را آغاز کردند و مجرمان سابقه‌‌داری را که احتمال می‌رفت در این سرقت‌ها دست داشته باشند، زیرنظر گرفتند اما در این مرحله از تحقیقات هیچ سرنخی به دست نیامد.

4 ماه قبل، ماموران گشت آگاهی شیراز در یکی از خیابان‌های این شهر به یک خودروی پژو مشکوک شده و آن را متوقف کردند. آنها در بررسی‌های اولیه متوجه شدند شماره موتور خودرو دستکاری شده و به همین دلیل آن را به پارکینگ پلیس منتقل کردند. وقتی در ادامه تحقیقات مشخص شد که شماره پلاک این خودرو متعلق به‌خودروی پژویی است که چند ماه پیش در جریان یک تصادف از بین رفته است، ماموران پی به مسروقه بودن خودرو بردند و راننده آن را بازداشت کردند. مرد جوان در بازجویی‌ها مدعی شد که از مسروقه بودن پژو خبر نداشته و آن را مدتی قبل از فردی به نام قاسم در کرمان خریده است. با اطلاعاتی که از این مرد به دست آمده بود، قاسم شناسایی شد و بعد از دستگیری پرده از راز ناپدیدشدن 170 خودروی سواری در شیراز برداشت.

شگرد قدیمی

قاسم گفت: من در سرقت‌ها نقشی نداشتم و فقط نقش فروشنده را بازی می‌کردم. سارقان اصلی 2 نفر دیگر هستند که بعد از خرید خودروهای تصادفی با قیمتی پایین، یک خودرو را که مشخصات و مدل آن با خودروی تصادفی شبیه بود، در سطح شهر شناسایی کرده و آن را می‌دزدیدند. سپس با دستکاری شماره موتور و شاسی خودروی مسروقه، کاری می‌کردند که این مشخصات با مشخصاتی که در سند خودروی تصادفی درج شده بود، یکسان شود. سپس آن را در‌اختیار من قرار می‌دادند و من هم خودروی مسروقه را با سند خودروی تصادفی به فروش می‌رساندم.

کشف 102 خودرو

سردار سجادیان، جانشین رئیس پلیس استان فارس گفت: بعد از اعترافات قاسم، 2 سارق مورد نظر دستگیر شدند و در بازجویی‌ها به سرقت 170 خودروی سواری در شیراز با همدستی 5 نفر دیگر اعتراف کردند. وی ادامه داد: با دستگیری دیگر اعضای باند، 11 مالخر که با این سارقان همکاری می‌کردند نیز دستگیر شدند و در ادامه بررسی‌ها مشخص شد اعضای باند بعد از سرقت خودروهای سواری، آنها را در دیگر استان‌ها به فروش می‌رساندند که تا‌کنون 102 خودروی مسروقه کشف شده و تلاش برای شناسایی دیگر خودروها ادامه دارد.

کد خبر 130474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز