همشهری‌آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد که عبور ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی از کانال سوئز و حضور در دریای مدیترانه به هیچ عنوان حرکت تهدیدآمیزی برای سایر کشورها نبوده است

sayyari

به گزارش ایسنا، امیر دریادار سیاری ـ فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ـ صبح شنبه در یک نشست خبری درباره دستاوردها و نتایج سفر هیات عالی‌رتبه نیروی دریایی ارتش به سوریه و حضور مقتدرانه ناوگروه دریایی ایران در دریای مدیترانه افزود: ما در منطقه دارای منافعی هستیم و برای دفاع از منافع‌مان می‌توانیم در همه جا حضور داشته باشیم.

او درباره چگونگی سفر ناوگروه ارتش به سوریه گفت: دوازدهمین ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران اوایل بهمن‌ماه برای انجام ماموریت به دریا عزیمت کرد. این ناوگروه اولین هدفش برقراری تامین خطوط کشتیرانی در خلیج عدن بود.

وی با بیان این که دو سال است که نیروی دریایی ایران قصد دارد تا امنیت خطوط کشتیرانی را در خلیج عدن برقرار کند و این ناو دوازدهمین ناوی است که به این منظور عازم خلیج عدن شده است، افزود: تفاوت این ناوگروه با 11 ناوگروه قبلی در آن است که این ناو تعدادی از دانشجویان دانشگاه دریایی حضرت امام (ره) نوشهر را به همراه داشت و موظف بود که علاوه بر انجام ماموریت رزمی و اطلاعاتی در خلیج عدن، بحث کارورزی دانشجویانی را که سالی یک‌بار به مدت دو ماه در دریا انجام می‌شود به انجام برساند.

او ادامه داد: به منظور انجام دومین ماموریت که بحث کارورزی دانشجویان بود، ناوگروه از خلیج عدن خارج شد و از طریق تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد و در این مقطع امنیت مواصلاتی درخلیج عدن را به ناوگروه بعدی واگذار کرد و خود این ناوگروه که دوازدهمین ناوگروه است وارد تنگه باب‌المندب و دریای سرخ شد؛ اتفاقی که در ابتدای کار افتاد این بود که حضور این ناوگروه بازتاب بیرونی بسیاری داشت.

سیاری بیان کرد: در ورودی دریای سرخ دزدان دریایی به یک کشتی هنگ‌کنگی حمله کردند که این کشتی درخواست کمک کرد و ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در نزدیکی محل بود با اعزام ناوشکن الوند توانست با این دزدان مبارزه و کشتی را نجات دهد و تا قسمتی از راه این کشتی را اسکورت کند تا وارد عدن شود. بعد از آن هم ناوگروه ایرانی به مسیرش ادامه داد. این ناوگروه بعد از این عملیات در بندرگاه جده عربستان در دریای سرخ مستقر شد و بعد از هماهنگی در اسکله جده پهلو گرفت. در پنج شش روز پهلوگیری در بندر جده اعضای ناوگروه از اماکن تاریخی و زیارتی بازدید و با مسوولان کشوری، لشکری و نیروی دریایی این کشور ملاقات کردند.این ناوگروه موفق شد برنامه‌های از پیش تعیین شده خود را انجام دهد و هم‌چنین خدمه آن توانستند به مکه و مدینه بروند.

وی افزود: ناوگروه بعد از خروج از جده مسیرش را به سمت خلیج سوئز ادامه داد در ورودی خلیج سوئز مشغول گشت‌زنی شد تا این که توانستیم با هماهنگی مصر از کانال سوئز عبور کنیم. همان‌طور که می‌دانید عبور از کانال سوئز کاملا در اختیار مصر است و برابر مقرراتی که مورد تایید این کشور است همه کشورها می‌توانند از کانال عبور کنند به جز کسانی که در خصومت کامل با آن کشور باشند؛ چون ایران خصومتی با این کشور نداشت و در مقطع زمانی این اتفاق افتاد که رژیم مبارک سقوط کرده بود، بنابراین توانستیم برابر قوانین بین‌المللی با مصر هماهنگی کنیم و در تاریخ 3/12/89 ناوگروه توانست از کانال سوئز عبور کند.

امیر دریادار سیاری با تاکید بر این که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست بعد از سی دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای اولین‌بار از کانال سوئز عبور کند، گفت: این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است که موفق شد پرچم پرافتخار ایران را در آب‌های دریای مدیترانه به اهتزاز درآورد. این یکی از عملیات‌هایی بود که توانست معنای اقتدار ایران و نیروی دریایی راهبردی را به اثبات برساند. بعد از عبور از کانال سوئز ناوگروه در بندر لاذقیه سوریه پهلو گرفت و بعد از پنج روز و انجام برنامه‌های از پیش تعیین شده این بندر را ترک و در تاریخ 12/12/89 از کانال سوئز عبور و وارد دریای سرخ شد و همه اکنون هم در این دریا حضور دارد.

او با اشاره به این که دومین هدف این ناوگروه کارورزی دانشجویان بوده است و این مساله بهترین ثمره را به همراه داشت، گفت: برای دانشجو عبور از کانال سوئز مقررات خود را داشت و دریانوردی ویژه خاص خود را داشت. عبور از کانال سوئز با عرض 60 متر و با طول 170 کیلومتر کار بسیار سختی بود که شرایط دشوار خود را می‌طلبد. اگر دانشجویان ما در ابتدای خدمت خود این عملیات را انجام داده‌اند کار بسیار بزرگی است. عبور از این کانال حدود 10 ساعت طول می‌کشد و معتقدم که این عملیات بهره آموزشی خوبی را برای دانشجویان به همراه خواهد داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه درباره تحقق اهداف بیرونی این عملیات گفت: ابلاغ پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه، کشورهای دوست و مسلمان، تحکیم روابط دوستانه با کشورهای منطقه‌یی و ارسال پیام دانشجویان دانشگاه امام خمینی (ره) تحت عنوان پیام صلح و دوستی به همه دانشجویان کشورهای منطقه از جمله اهداف بیرونی این عملیات بود.

وی افزود: با توجه به این که این حرکت در هفته وحدت و مصادف با میلاد مسعود پیامبر اعظم (ص) و با رمز یا پیامبر اعظم(ص) انجام شد، بسیار موفقیت‌آمیز و سرافرازانه بود. از آن جا که این حرکت برای اولین‌بار انجام شد ما ابتدا از تهران به دمشق از طریق هوایی حرکت کردیم و در بندر لاذقیه از ناوگروه استقبال کردیم و با مسوولان نیروی دریایی سوریه، نیروهای مسلح و فرماندهی سوریه ملاقات‌هایی داشتیم. در این ملاقات‌ها تقویت ارتباطات، تعاملات و رفت‌آمدها بررسی و تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که به تایید مسوولان سوری رسید. بندهایی از این تفاهم‌نامه شامل بازدید متقابل از نیروی دریایی ایران با اعزام کارشناسان و مسوولان عالی‌رتبه بود و قرار شد همان‌طور که ناوگروه ما از بندر لاذقیه بازدید کرد، ناوگروهی از سوریه از بنادر جنوبی و نیروی دریایی ما بازدید داشته باشد. هم‌چنین قرار شد تا از نیروی دریایی و ستاد ارتش جمهوری سوریه به عنوان ناظر در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و شمال اقیانوس هند حضور داشته باشد. علاوه بر آن‌ هماهنگی‌هایی برای بحث تعاملات آموزشی به عمل آمد.

این مقام نظامی خاطرنشان کرد: در بحث ساخت و ساز بندرها و نهادهای دریایی مثل ایجاد موج‌شکن و سلاح‌های مورد نیاز هم هماهنگی‌هایی به عمل آمد. این مفاد مورد تایید سلسله مراتب سوری قرار گرفت که امیدواریم در سلسله مراتب جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به جایی برسد که جنبه اجرایی هم پیدا کند و اقدام لازم در این باره صورت گیرد.

سیاری در ادامه نتایج این سفر را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: امیدواریم که آینده مناسب و همراه با پیشرفت را در ارتباط با بحث تعاملات نیروی دریایی داشته باشیم. سفر ناوگروه علاوه بر اهداف داخلی، اهداف خارجی‌ هم دنبال می‌کرد که به این اهداف رسیدیم. با وجود این که حرکت این ناوگروه براساس مبنای زمانی از پیش تعیین شده بود، تاثیر ‌به‌سزایی بر کسانی داشت که مخالف پیشرفت ایران بودند. آن‌هایی که با هر پیشرفت ایران ناراحت بودند و ما با ناراحتی آن‌ها خوشحال بودیم. خوشحالی زایدالوصفی هم در بین کشورهای منطقه و دوست مثل سوریه که واقع‌نگر هستند از این حرکت ما ایجاد شد. (دشمنان) از این حرکت واقعا در تب و تاب شدیدی بودند و سعی می‌کردند با اعمال فشار به مصر و سوریه جلوی هماهنگی‌ها را بگیرند اما به لطف خدا کلمه رمز یا پیامبر اعظم(ص) دشمن متوجه شد که جایگاهی در جهان و کشورهای منطقه ندارد و این عملیات بزرگ‌ترین شکست برای آن‌ها محسوب می‌شد.

او با این که مساله دیگر که آن را دنبال کرده و به آن رسیدیم بحث نشان دادن توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران بود، تصریح کرد: ما 32 سال است در همه زمینه‌ها تحریم هستیم و دشمن ما در این فکر است این تحریم‌ها اثرگذار بوده و امروز ما در عرصه‌های مختلف ممکن است توانمندی‌هایی نداشته باشیم. یکی از مسائل مهم که می توان به آن اشاره کرد آمادگی یگان‌های شناوری است که بتواند در دریاهای دوردست و طولانی مدت عملیات انجام دهد. نزدیک به 25 تا 26 هزار کیلومتر را دریانوردی کردیم بدون این که از لحاظ فنی به مشکلی برخورد کنیم این نشان از اقتدار مملکت در بحث فنی است.

امیر دریادار سیاری ادامه داد: در طول مسیر کشورهای زیادی ما را رصد می‌کردند و سعی می‌کردند تا توانمندی‌های ما را ارزیابی کنند که الحمدلله سرافراز بیرون آمدیم. در تمام طول مسیر از آمادگی، سرعت، سلاح و ... تعجب می‌کردند؛ این موضوع به آن‌ها نشان داد همه تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت تبدیل می‌شود و وقتی توانمندی جوانان این مملکت روی کار بیاید کمر همه تحریم‌ها شکسته می‌شود. این را عملا ثابت کردیم و همه دیدند که ما چه توانمندی‌هایی داریم. هم‌چنین توانستیم نقش ایران در منطقه را اثبات کنیم ما در منطقه دارای منافعی هستیم و برای دفاع از منافع‌مان می‌توانیم در همه جا حضور داشته باشیم؛ حرکت ما به هیچ عنوان حرکت تهدیدآمیزی برای کشورها نبوده است و ما در جهت تدبیر مقام معظم رهبری در زمینه ارتقا و هماهنگی‌های دفاعی کشور، به دنبال تقویت توان دفاعی‌مان در منطقه هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه از روی نقشه مسیر حرکت این ناوگروه را برای خبرنگاران تشریح کرد.

در ادامه نیز یکی از خبرنگاران درباره توان زیرسطحی جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای کشورمان در این‌باره پرسید که سیاری پاسخ داد: قبل از انقلاب اسلامی ایران و حتی در زمان دوران دفاع مقدس از توان زیرسطحی برخوردار نبودیم و در دهه 70 به علم زیرسطحی دست یافتیم و در این دو دهه‌ای که از آن گذشته امروز توانمندی‌ زیرسطحی جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی قرار گرفته که برای کشورهای منطقه قابل پذیرش نیست. کشورهایی که چند دهه جلوتر از ما به زیردریایی دست یافته‌اند امروز توانمندی‌ نگهداری، تعمیر، بهینه‌سازی و به ویژه نوسازی‌ای که ما داریم را ندارند؛ این نشان می‌دهد که توان و حضور ما در این زمینه زیاد است و ما تمامی نیازهای زیرسطحی را تامین می‌کنیم چون اگر نتوانیم کسی آن را به ما نمی‌دهد. بنابراین باید روی پای خودمان بایستیم و این درس انقلاب و درس امام (ره) است که موجب شد ما در بحث زیرسطحی روی پای خودمان بایستیم.

وی درباره واکنش‌های رژیم صهیونیستی به حضور ناوگروه ایران در دریای مدیترانه بیان کرد: ناراحتی‌های رژیم صهیونیستی از پیشرفت‌ها و توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران است. این رژیم نمی‌تواند در هیچ زمینه‌ای از جمله بحث هسته‌یی و به ویژه در بحث نظامی این ناراحتی را پنهان کند. نتیجه این عملیات با نگرانی شدید رژیم صهیونیستی همراه بود که این برکت رمز حرکتی بود که ما آن را آغاز کردیم. این موجب شد تا هرچه بیش‌تر رژیم صهیونیستی بترسد، بلرزد و وحشت کند در حالی که ما و کشورهای دوست خوشحال بودیم.

او اضافه کرد: البته رژیم صهیونیستی و برخی از خبرگزاری‌ها تلاش کردند که برای ما در مسیر ایجاد مشکل کنند اما قرار نبود که بترسیم؛ می‌گویند "اگر دل شیر نداری سفر عشق مرو" ما رفتیم با قدرت و اقتدار رفتیم و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نشان دادیم و حتی زمانی که آن‌ها (رژیم صهیونیستی) ما را صدا زدند ما جواب ندادیم و گفتیم به شما ربطی ندارد خفه‌شوید. آن‌ها نتوانستند برای ما در طول مسیر تهدیدی باشند و نمی‌توانند داشته باشند. آن‌ها عددی نیستند؛ ما این را شعار ندادیم ما در عمل ثابت کردیم و نشان دادیم که از های و هوی آن‌ها نمی‌ترسیم.

وی درباره توان موشکی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: توان موشکی ما ابعاد مختلفی دارد ما با اقتدار می‌گوییم که در این زمینه دارای خودکفایی هستیم؛ موشک‌های ما موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا و ساحل به دریاست که در هر سه بعد آن وضعیت مناسبی داریم. بحث مهم موشکی ما بحث کیفی آن است که بحمدلله در همه ابعاد صنایع سازنده رشد قابل توجهی داشته‌اند.

دریادار سیاری در ادامه به تصمیم نیروی دریایی ارتش برای اعزام ناوگروهای دیگر و هم‌چنین برگزاری رزمایش‌ها اشاره کرد و افزود: بحث اعزام ناوگروه‌ها جزو برنامه‌های راهبردی نیروی دریایی است. رفت‌وآمد ناوگروه‌ها به نزدیکی کشورها به یکدیگر کمک می‌کند و هم‌چنین به این واسطه می‌توانیم پرچم جمهوری اسلامی ایران را در همه جا به اهتزاز درآوریم. در نظر داریم با هماهنگی مسوولان برای توسعه روابط، اقتدار و انتقال ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران ناوهای‌مان را اعزام کنیم. در بحث رزمایش‌ها هم ما قبلا رزمایش امداد و نجات با عمان داشته‌ایم و چون در این رزمایش‌های بحث کمک به آسیب‌دیدگان مطرح است مساله بازتاب جهانی دارد.

کد خبر 129799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز