گروه سیاسی: نهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری 17اسفندماه برگزار می‌شود.

مجلس خبرگان

 انتخاب رئیس مجلس خبرگان در دوره جدید موضوعی است که تحلیلگران را در محافل سیاسی به اظهارنظر واداشته است؛ بویژه آنکه روز گذشته نامزدی آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست این مجلس نیز تایید شد. این در حالی است که هاشمی رفسنجانی روز شنبه درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان‌گفته بود‌: در اجلاس دوره قبل خبرگان رهبری، بنده ریاست خبرگان را شخصا به آیت‌الله مهدوی‌کنی پیشنهاد کردم و خود مایل به پذیرش آن نبودم. حضور در انتخابات خبرگان را رهبری معظم بر من تکلیف کردند ولی متأسفانه برخی افراد ناآگاه یا شاید آگاه به‌گونه‌ای شانتاژ می‌کنند که گویی اینگونه مسئولیت‌ها برای اینجانب جاذبه‌ای دارد.روز گذشته نیز دفتر رئیس مجلس خبرگان در بیانیه‌ای اعلام کرد: منظور آیت الله هاشمی رفسنجانی از تکلیف رهبری براساس صراحت خبر روز شنبه، حضور در انتخابات بوده است نه ریاست خبرگان.

نقل قولی که تکذیب شد

پس از سخنان هاشمی رفسنجانی مبنی بر عدم تمایل برای کاندیداتوری بر ریاست خبرگان رهبری اسدالله بادامچیان خبر از عدم نامزدی آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست این مجلس به احترام آقای هاشمی رفسنجانی داد که در پی انتشار این اظهارات
حجت الاسلام میرلوحی مسئول دفتر آیت‌الله مهدوی‌کنی در واکنش به سخنان بادامچیان ضمن تکذیب سخنان وی، خبر از نامزدی آیت الله مهدوی کنی داد و به این صورت رقابت برای ریاست خبرگان رهبری وارد دور جدیدی شد.

اعلام نامزدی‌آیت‌الله مهدوی کنی‌

حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری ضمن تکذیب برخی اخبار و نقل قول‌ها مبنی بر نامزد نشدن آیت‌الله مهدوی کنی برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان، گفت: در ماه‌های اخیر حدود 50 تا 60 نفر از خبرگان محترم مراجعات مکرری به آیت‌الله مهدوی کنی داشتند و از ایشان می‌خواستند برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان به‌عنوان ریاست نامزد شوند. وی ادامه داد: حتی برخی اعضای مجلس خبرگان این درخواست را به‌خود بنده منتقل می‌کردند. آیت‌الله مهدوی کنی هم در پاسخ به این درخواست‌ها نظر مثبت خود را اعلام کردند و در واقع این تصمیمی است که ایشان از هفته‌ها قبل درباره آن به جمع‌بندی و قطعیت رسیده‌اند؛ گرچه قرار نبود این تصمیم ایشان اعلام عمومی شود. مسئول دفتر آیت‌الله مهدوی کنی افزود: اصولا آقای مهدوی کنی اهل تبلیغات و هیاهو و جار و جنجال رسانه‌ای نیست و ایشان بنا داشت صرفا در روز انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، نامزدی خود را اعلام کند.

میرلوحی همچنین درباره نقل قول برخی رسانه‌ها از اسدالله بادامچیان مبنی بر نامزدنشدن آیت‌الله مهدوی‌کنی به احترام آقای هاشمی رفسنجانی، گفت: اولا آقای بادامچیان چند ماه است دیداری با آیت‌الله مهدوی کنی نداشته، ضمن اینکه اجازه‌ای هم از طرف ایشان به آقای بادامچیان برای اظهارنظر داده نشده و طبیعی است هرگونه اظهارنظر درباره آیت‌الله مهدوی کنی منوط به مسئولیت و اجازه داشتن از طرف ایشان است؛ گرچه آقای بادامچیان پس از انتشار مصاحبه ایشان در رسانه‌ها در پاسخ به تماس بنده اعلام کرد که «چنین مطلبی را نگفته» و تنها نظر شخصی خود را درباره احتمال نامزد نشدن آیت‌الله مهدوی کنی برای حفظ حرمت آقای هاشمی رفسنجانی ابراز کرده است. میرلوحی در پایان ضمن تایید خبر ارسال 2پیام از سوی هاشمی رفسنجانی برای ورود آیت‌الله مهدوی کنی به انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، درباره اینکه آیا اتفاق‌های 2سال اخیر در تصمیم‌گیری ایشان برای ورود به این عرصه مؤثر بوده، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

تعیین رهبری، اقدام خبرگان در دوره اول

در 23 تیر ماه 1362 نخستین نشست مجلس خبرگان رهبری (پس از انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان در 19آذر 1361) برگزار شد. این دوره از مجلس خبرگان با شرکت 69نفر از نمایندگان خبره مردم سراسر کشور گشایش یافت. مجلس خبرگان رهبری براساس قانون اساسی وظیفه رسیدگی به امور و وظایفی را دارد که براساس اصل 110 قانون اساسی بر عهده مقام معظم رهبری نهاده شده است. مهم‌ترین اقدام در کارنامه مجلس اول خبرگان رهبری، تلاش بموقع آن، پس از ارتحال حضرت امام خمینی‌(ره) در تعیین رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

تشکیلات درونی و سازمان مجلس خبرگان

برمبنای قانون اساسی، نخستین آیین‌نامه تشکیل مجلس خبرگان را در دوره اول باید فقهای شورای نگهبان تنظیم کنند. در آن آیین‌نامه، مدت فعالیت هر دوره مجلس خبرگان 8سال درنظر گرفته‌ شد. نخستین دوره انتخابات این مجلس در تاریخ
19/9/ 1361 برگزار شد. تشکیلات درونی و ساختار و سازمان مجلس خبرگان بدین صورت است که دارای یک هیأت رئیسه، دبیرخانه، چند کمیسیون و یک هیأت تحقیق است. هیأت رئیسه در خود مجلس با اکثریت آرا انتخاب می‌شودکه مرکب است از رئیس مجلس، نایب‌رئیس اول و دوم و منشی اول و دوم. مجلس خبرگان دارای یک نشست سالانه است که براساس ماده 18 آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان، این مجلس سالی یک بار، به‌مدت 2روز اجلاسیه رسمی دارد. نشست‌های فوق‌العاده نیز در شرایط لازم و مقتضی برگزار می‌شود.

کد خبر 129459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز