یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پنجمین جشنواره شعر فجر در تالار یوسف شریعت‌زاده کتابخانه ملی، کار خود را آغاز کرد.

جشنواره شعر فجر

در این مراسم که برخلاف افتتاحیه‌های همه جشنواره‌ها، صبح برگزار شد، وزیر ارشاد و معاونان‌ او حضور داشتند اما سالن نه‌چندان بزرگ کتابخانه ملی، چندان شلوغ نبود. وزیر ارشاد و قائم‌مقام او در امور شعر سخنرانی کردند و در آخر مراسمی شبیه به شب شعر هم برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم با همت و اخلاص شاعران بتوانیم هرچه سریع‌تر این جشنواره را به سطح مورد انتظار برسانیم و جایگاه شعر در کشور در این جشنواره حفظ شود. سیدمحمد حسینی ادامه داد: ان‌شاءالله در سال 90 هم همایش شاعران ایران و جهان برگزار خواهد شد.

وزیر ارشاد از برگزاری یک همایش تازه هم خبر داد: سال آینده نیز کنگره شعر توحیدی را خواهیم داشت و پیرو توصیه مقام معظم رهبری بر توسعه انجمن‌های شعری، انجمن شعر امین تشکیل شده است. جز اینها، حسینی به بعد بین‌المللی جشنواره هم توجه داشت. او گفت: از شعر برای پیوند بین کشور‌های منطقه و همسایه می‌توانیم استفاده کنیم. برای مثال، امسال برنامه همایش استادان زبان و ادبیات فارسی را داشتیم که 200 استاد از کشور‌های مختلف در آن حضور داشتند.

حسینی درباره ویژگی‌های جشنواره امسال نیز گفت: برنامه شعر فجر امسال گسترده‌تر از سال‌های گذشته برپا شده و مشارکت شاعران صددرصد افزایش پیدا کرده و حدود 1200 نفر در حوزه‌های مختلف شرکت کرده‌اند. او درباره جایگاه جشنواره شعر فجر گفت: بعضی جشنواره‌های دهه فجر سابقه 29ساله دارند و قطعا تجربیات زیادی کسب کرده‌اند. امیدواریم با همکاری شاعران، فاصله با این جشنواره‌ها را کم کنیم و شاهد شکوه بیشتر جشنواره‌ شعر فجر باشیم.

به جز وزیر، قائم مقام او هم سخنرانی کرد. یحیی طالبیان گفت: پنجمین جشنواره شعر فجر همه سلیقه‌ها و گرایش‌ها را دربر می‌گیرد و این تنوع به‌علت نوع اطلاع‌رسانی است که در این دوره داشته‌ایم. قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر و ادب سپس به ارائه گزارش آماری پرداخت و درباره ویژگی‌های امسال در مقایسه با سال گذشته گفت: سال گذشته، جشنواره شعر فجر در شهرستان‌های کشور افتتاح شد و پایان یافت اما امسال افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره در تهران برگزار می‌شود و این تغییر رویکرد به انسجام و بهره‌وری بیشتر کمک می‌کند. طالبیان ادامه داد: شرکت‌کنندگان جشنواره شعر امسال دوبرابر گذشته بوده‌اند و آثار ارائه‌شده 4برابر سال گذشته بوده و بیشترین شرکت‌کنندگان به‌ترتیب از تهران، البرز و اصفهان بوده‌اند و همچنین 41درصد شرکت‌کنندگان خانم و باقی مرد بوده‌اند.

علاوه بر این سخنرانی‌ها، چند تن از شاعران ایرانی و خارجی، از جمله محمدعلی بهمنی، علی موسوی گرمارودی، محمدجواد محبت، سیمین‌دخت وحیدی و مو هانگ یان، شاعر چینی، اشعارشان را قرائت کردند.

کد خبر 129259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز