همشهری آنلاین: وزارت اقتصاد آلمان خبر وزارت اقتصاد لهستان مبنی بر قطع انتقال نفت روسیه از طریق بلاروس به لهستان و آلمان را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری نووستی از برلین،شبکه های خبری تلویزیون آلمان به نقل از نماینده وزرات اقتصاد آلمان اعلام کرد: خط لوله "دروژبا" که از طریق آن به پالایشگاه های نفت آلمان سالانه 22 میلیون تن نفت عرضه می شد، موقتاً متوقف شده است".

وزارت اقتصاد لهستان روز دوشنبه 8 ژانویه به طور رسمی به آلمان اطلاع داد که صادرات نفت روسیه از خط لوله نفت "دروژبا" (دوستی) که از خاک بلاروس می گذرد، متوقف شده است.

پطر نائیمسکی، معاون وزیر اقتصاد لهستان  گفت که عملاً لهستان با وضعیت بسته شدن شیر نفت مواجه شد. به گفته وی، فعلاً در این کشور ذخایر نفت وجود دارند که اجازه می دهند تولیدات محصولات نفتی را حفظ کرد.

وی طی برنامه ای تلویزیونی اظهار داشت: "تهدیدی مستقیم برای امنیت انرژی لهستان وجود ندارد، چرا که در کشور ذخایر نفت برای 80 روز کافی است".

توماش زاکشفسکی، دبیر مطبوعاتی شرکت پرن(PERN) که به بهره برداری از بخش لهستانی خط لوله انتقال نفت "دروژبا" می پردازد، اطلاع داد که شب گذشته برای بلاروس نامه ای در ارتباط با قطع عرضه نفت فرستاده شد، اما تا کنون طرف لهستانی پاسخی دریافت نکرده است.  

وی اظهار داشت: "فعلاً ما نمی دانیم که به چه علت عرضه نفت متوقف شد و چه زمانی از سر گرفته می شود".
 
از سوی دیگر،سیمون واینشتوک، رئیس شرکت "ترانس نفت" روسیه اعلام کرد که بلاروس بطور غیر قانونی از نفت روسیه که از طریق خط لوله انتقال نفت "دروژبا" (دوستی) به کشورهای اروپایی صادر می شود، نفت برداشت می کند.

وی در این رابطه به خبرنگاران گفت: "طرف بلاروسی از 16 دیماه بطور یکسویه و بدون هشدار قبلی، برداشت غیر قانونی نفت از خط لوله "دروژبا" که ویژه انتقال به مصرف کنندگان در اروپای غربی می باشد را آغاز نموده است".

به گفته واینشتوک تنها طی شبانه روز گذشته علیرغم تدابیر اتخاذ شده از سوی ترانس نفت، 900 تن نفت برداشت شده است.

وی افزود: "کلاً از 16 دیماه 79 هزار تن نفت بطور غیر قانونی برداشت شده است".

وی تاکید نمود: "طرف بلاروسی باید رعایت قوانین و حقوق بین المللی را از سر گیرد که استفاده از تدابیر تبعیض آمیز در رابطه با ترانزیت را منتفی می سازند. ترانزیت همانند "گاو مقدس" است".

رئیس ترانس نفت اظهار داشت که اکنون بلاروس مانع کارکرد عادی خط لوله در خاک خود شده است و با همین کار مانع تامین ترانزیت نفت صادراتی می شود.

وی افزود: "از سوی شرکت ترانس نفت در حال حاضر تمامی تدابیر لازم با هدف افزایش صادرات نفت از مسیرهای دیگر برای مصرف کنندگان در اروپای غربی اتخاذ می شوند و اکنون توان خط لوله پریمورسک به سطح 76.5 میلیون تن در سال رسانده شده است".
 
 همچنین آندره شارونوف، معاون وزیر توسعه اقتصادی و بازرگانی فدراسیون روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکره با بلاروس تنها پس از لغو عوارض گمرکی غیر قانونی برای ترانزیت نفت روسیه آغاز خواهد شد.

وی این را نیز ممکن دانست که تصمیم درباره مذاکرات امشب در سطح نخست وزیران اتخاذ شود.

شارونوف در گفتگویی با رادیو "اکو مسکو" اظهار داشت: "بلاروس با برداشت غیر قانونی نفت در ازای اینکه روسیه عوارضی را که بطور غیرقانونی اعمال شده اند پرداخت نمی کند، جنگی تجاری راه می اندازد".

شارونوف خاطرنشان کرد که روسیه تمامی امکانات لازم برای اتخاذ تدابیری در پاسخ به بلاروس را دارد.

وی در ادامه افزود:نباید فراموش کرد که روسیه برای بلاروس بزرگترین بازار و شریک اقتصادی شماره یک است. از این رو ما این امکان را داریم که تدابیری متعادل را برای بلاروس اتخاذ نموده و بر لغو عوارض ایستادگی کنیم.

جلسه ای اضطراری اتحادیه اروپا  برای بررسی ترانزیت نفت از روسیه
   
 در همین حال اعلام شد بزودی در بروکسل نشست اضطراری گروه هماهنگی اتحادیه اروپا در امور عرضه سوخت بعلت توقف ترانزیت نفت روسیه به اروپای شرقی برگزار می شود.

فران تارادلیاس ای اسپونی،نماینده کمیسیون اروپا به خبرنگاران  گفت که "آندریس پیبالگس" کمیسر اتحادیه اروپا در امور انرژی خواستار برگزاری نشست این گروه شده است.

به گفته نماینده کمیسیون اروپا، پیبالگس امر متوقف شدن عرضه نفت روسیه به اروپا را تایید کرده است.

وی اظهار داشت: "در کمیسیون اروپا بدقت پیگیر روند توسعه اوضاع هستند".

وی تاکید نمود: "طرف بلاروسی باید رعایت قوانین و حقوق بین المللی را از سر گیرد که استفاده از تدابیر تبعیض آمیز در رابطه با ترانزیت را منتفی می سازند. ترانزیت همانند "گاو مقدس" است".

رئیس ترانس نفت اظهار داشت که اکنون بلاروس مانع کارکرد عادی خط لوله در خاک خود شده است و با همین کار مانع تامین ترانزیت نفت صادراتی می شود.

وی افزود: "از سوی کمپانی ترانس نفت در حال حاضر تمامی تدابیر لازم با هدف افزایش صادرات نفت از مسیرهای دیگر برای مصرف کنندگان در اروپای غربی اتخاذ می شوند و اکنون توان خط لوله پریمورسک به سطح 76.5 میلیون تن در سال رسانده شده است". 

کد خبر 12813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز