همشهری آنلاین: آمریکا چین را برای صرف‌نظر از معامله چند میلیارد دلاری که قرار است با ایران برای بهره‌برداری از حوزه‌های نفتی و گازی کشورمان داشته باشد، زیر فشار گذاشته است.

خبرگزاری اتریش گزارش کرد، سخنگوی سفارت آمریکا در پکن اعلام کرد، با توجه به مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای ایران و قطعنامه سازمان ملل علیه تهران، دولت آمریکا "نگرانی‌های خود" را به مقامات مسوول در پکن و همچنین کنسرسیوم شرکت ملی نفت ساحلی چین (CNOOC) منتقل کرده است.

وی افزود: آمریکا هم از نظر سیاسی و هم حقوقی سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران را رد می‌کند. ما معتقدیم زمان نامناسبی است که معاملات بزرگی با ایران داشت.

بر اساس یافته‌های آمریکایی‌ها تا امروز هنوز هیچ توافق قطعی بر سر این معامله احتمالی حاصل نشده است، معامله‌ای که در بلندمدت تامین نفت و گاز چین را تضمین خواهد کرد.
پایان ماه دسامبر وزارت نفت تهران تایید کرد که CNOOC قصد انعقاد توافق سرمایه‌گذاری چند میلیاردی با ایران را در حوزه‌های نفتی و گازی دارد.

بر اساس گزارش‌های تایید نشده این توافق با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه حوزه گازی پارس شمالی با سرمایه گذاری 16 میلیارد دلاری امضا شده است.
چین و ایران همچنین مدت‌هاست درباره بهره‌برداری مشترک از حوزه نفتی یادآوران با یکدیگر مذاکره می‌کنند. بنا به اعلام طرف ایرانی این مذاکرات در مراحل نهایی خود قرار دارد.

کد خبر 12978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز