چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: لوک اویل غول نفتی روسیه معتقد است که می‌تواند طی یک دهه آینده خود را به یکی از بزرگ‌ترین و یکپارچه‌ترین شرکت‌های انرژی جهان با حضور گسترده خرده‌فروشی در آمریکا و توانمندی‌های پالایشی بالا و ذخایر نفتی گسترده فراتر از روسیه مبدل سازد.

به گزارش فوربس، مدیران ارشد لوک‌اویل معتقدند که این شرکت با استفاده از درآمد بالایی که هم‌اکنون از فعالیت‌هایش همچون توسعه میادینی در سیبری غربی و ذخایری که برای نخستین بار در خارج از روسیه خصوصاً ونزوئلا خریده است، کسب می‌کند می‌تواند اهداف بلندپروازانه‌اش را محقق سازد.

درآمد لوک‌اویل طی یک دهه آینده وابسته به بهای نفت مابین 72 تا 112 میلیارد دلار برآورد می‌شود. با افزایش بهای نفت طی دو سال اخیر، سرمایه‌گذاری‌های لوک‌اویل شدیداً گسترش یافته است که کشف ذخایر 6/1 میلیارد بشکه‌ای در دریای خزر و انجام عملیات‌های اکتشافی در مناطق دورافتاده سیبری شرقی از آن جمله‌اند.

وجیت آلکپروف، بنیانگذار و رئیس شرکت لوک‌اویل می‌گوید:‌ مرحله نهایی توسعه این شرکت تبدیل آن به یک شرکت چندملیتی است و لوک‌اویل طی 15 سال آینده به یکی از بزرگترین بازیگران عرصه انرژی در جهان در میان سایر شرکت‌های خصوصی تبدیل خواهد شد.


مردم آمریکا لوک‌اویل را به علت حدود 2 هزار ایستگاه سوخت‌رسانی آن در گوشه و کنار ایالات متحده به خوبی می‌شناسند. لوک‌اویل سالانه 5/2 میلیارد گالن بنزین در آمریکا عرضه می‌کند. شرکت کونوکوفیلیپس آمریکا 20 درصد سهام لوک‌اویل را در اختیار دارد.


به گفته آلکپروف، توسعه فعالیت‌های پالایشگاهی در بیرون از روسیه از مهمترین ابزارهای لوک‌اویل برای توسعه عمودی است، چرا که در آمریکا حاشیه سود پالایشگاه بسیار عالی است و نسبت به سرمایه‌گذاری در داخل روسیه، سودآوری بالاتری دارد.


لوک‌اویل قصد دارد بدون توجه به قیمت نفت، ظرفیت تولید فعلی 2 میلیون بشکه در روزش را طی یک دهه آینده دو برابر کند که بخشی از این افزایش شامل رشد تولید گاز این شرکت خواهد بود که بر اساس آن سهم گاز از کل تولیدات لوک‌اویل از 6 درصد فعلی به 33 درصد رشد می‌یابد. لوک‌اویل گاز تولیدی خود را مستقیماً به گازپروم می‌فروشد.


هم‌اکنون 80 درصد فعالیت‌ها و درآمدهای لوک‌اویل از محل نفت حاصل می‌شود و درآمد این شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری با 65 درصد افزایش به 3/2 میلیارد دلار رسید.


با وجود خوش‌بینی‌ها و آرزوهای بزرگ، لوک‌اویل همچنان در برابر هوس‌های ناگهانی دولت روسیه در تصاحب شرکت‌های بزرگ نفتی، آسیب‌پذیر است. با وجود اینکه لوک‌اویل کاملاً خصوصی است و آخرین سهام آن را نیز کونوکوفیلیپس خریداری کرده است، اما به نظر می‌رسد برنامه ده ساله لوک‌اویل بخشی از استراتژی کرملین برای همگام کردن بخش خصوصی روسیه با غول‌های دولتی رزنفت و گازپروم است.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور مستحکم روسیه برای تبدیل این کشور به یک قدرت بزرگ اقتصادی به استفاده از سرمایه‌ و تخصص غربی و کنترل دقیق منابع داخلی اعتقاد دارد و اقتصادی را دنبال می‌کند که در آن شرکت‌های عظیم و فراوان دولتی همگام با شرکت‌های مشترک با بخش خصوصی با هم زندگی کنند.


با این وجود، بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به توانایی لوک‌اویل در حفظ برنامه‌ها و استقلال بلندمدت خود در مقابل دخالت‌های بیشتر دولت روسیه مردد هستند و شوک مصادره غول نفتی یوکوس توسط کرملین هنوز هم شرکت‌های خصوصی را در هراس نگاه داشته است.


حتی اخیراً دولتمردان روسیه پیشنهاد داده‌اند که تمامی لیسانس‌ها و امتیازات لوک‌اویل به منظور تخطی‌های احتمالی صورت گرفته از مالیات و قوانین منابع طبیعی مورد بررسی قرار گیرد، که مطمئناً چنین اقدامی برای لوک‌اویل بسیار بدشگون تلقی می‌گردد.


در واقع، آلکپروف بر این عقیده است که همین سابقه خوش مالیاتی موجب حفظ شرکت وی طی 15 سال اخیر شده است و مصراً تاکید می‌کند که آنچه بر سر یوکوس آمد برای لوک‌اویل رخ نخواهد داد.

کد خبر 7753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز