دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

نشریه «زمان» چاپ ترکیه در تحلیلی، پیرامون اثرات ناگوار افزایش بهای نفت بر اقتصادهای غربی و ترس آنان از بروز رکود اقتصادی پرداخته است.

به نوشته این نشریه، تردیدی نیست که هرگونه افزایش بهای نفت موجب سایه افکندن ترس بر ذهن سرمایه گذاران غربی می شود. نفت تنها سلاح موثر کشورهای خاورمیانه در برابر قدرت های غربی در منازعه کنونی لبنان محسوب می شود.

 در اوایل دهه 70 میلادی جنگ میان مصر و اسرائیل قیمت نفت را به اوج رساند و دوران طولانی تورم را در کشورهای غربی موجب شد. یک سوم نفتی که اکنون در جهان مصرف می شود در کشورهای خاورمیانه تولید می شود و این کشورها همچنان دو سوم ذخایر دست نخورده نفت دنیا را در اختیار دارند.

مطمئنا نفت نه تنها برای حمل و نقل خودروها در غرب از اهمیت حیاتی برخوردار است، بلکه اکنون کالایی با ابعاد سیاسی بین المللی محسوب می شود.«زمان» می افزاید: آمریکا و اروپا اکنون به علت سیاست های ضد اسرائیلی ایران از اینکه این کشور به انرژی هسته ای دست پیدا کند، نگرانند و ایران را به اعمال تحریم های اقتصادی تهدید می کنند.

اما ایران به عنوان یک غول تولیدکننده نفت، خود بیشترین قابلیت را در اعمال تحریم بر دیگران دارد.

بر اساس این گزارش، در اوایل دهه 70میلادی افزایش شدید بهای نفت موجب ایجاد تورم گسترده در کشورهای غربی شد و دولت ها برای مهار تورم فزاینده، اقدام به چاپ گسترده پول کردند. تقریبا دو دهه طول کشید تا اقتصادهای غربی توانستند از تورم ناشی از نفت رهایی پیدا کنند، اما این بار، ترس کشورهای غربی ، تورم نیست. ا

کنون سیاست های خاص پولی و مالی بر دولت ها و بانک های غربی سایه افکنده است و رشد عمومی قیمت ها توسط افزایش نرخ های بهره مهار خواهد شد. واقعیت این است که تهدید کنونی افزایش بهای نفت، ایجاد رکود و یا حداقل کاهش شدید رشد اقتصادی است.

هرچند که علائمی از کاهش اطمینان مصرف کننده نیز در آمریکا دیده می شود و بورس های این کشور در نوسان به سر می برند و کلا در سال 2006 با افت مواجه بوده اند. آمریکا که موتور رشد اقتصادی جهان طی سال های اخیر بوده است، اما اقتصاد رو به رشد چین و خیزش مجدد ژاپن، تهدیدات جدی برای اقتصاد آمریکا محسوب می شوند.

بانک مرکزی آمریکا تا حدودی توانسته است با 17 واحد افزایش متوالی نرخ بهره، اقدام به مهار تورم کند به طوری که نرخ بهره این کشور از 1 به 25/5 واحد رسیده است. بی گمان افزایش بیشتر نرخ بهره، خطر بروز رکود در این کشور را به دنبال دارد.

با وجود اینکه قیمت نفت از لحاظ ارزش اسمی در بالاترین سطح تاریخ قرار دارد، اما بهای نفت در سال 1980 با محاسبه نرخ تورم در شرایط کنونی به 5،98 دلار می رسد که حکایت از پایین بودن بهای نفت از رکورد تاریخی از لحاظ ارزش واقعی است.

کد خبر 1470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز