سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حال حاضر سه عامل بر بهاى نفت تاثیر گذار است . تفسیری در این باره داریم تا برخی از جنبه های پیچیده بازار نفت را ببینید

بسته شدن یک حوزه نفتى در آلاسکا بار دیگر منجر به تقویت عدم اطمینان مصرف کنندگان گردید و باعث افزایش بهاى نفت در بازارهاى جهانى شد. 

بهاى یک بشکه نفت تگزاس آمریکا در روز دوشنبه به ۷۶ دلار و ۵۲ سنت رسید که نسبت به روز جمعه گذشته یک دلار هفتاد و شش سنت افزایش نشان می‌دهد.

کنسرن نفتى بریتیش پترولیوم روز یکشنبه گذشته اعلام داشت که سوراخ کوچکى در لوله نفت باعث شده است چهار تا پنج بشکه نفت خام بر زمین بریزد و براى تعمیر خط لوله نیاز به بسته شدن بزرگترین حوزه نفتى آمریکاست.

سه عامل تاثیر گذار:

در حال حاضر سه عامل بر بهاى نفت تاثیر گذار است:

 نخست وضعیت سیاسى همانند جنگ در خاورمیانه و یا ناآرامى در نیجریه.

بعد وضعیت آب و هوا و جوى است - یعنى هنگامى که زمان گردبادها در خلیخ مکزیک فرا می‌رسد-و سومین و آخرین عامل نیز، عامل تکنیکى است.

اما بر هر سه عامل یک عامل اصلى تر  تاثیر گذار است و آن ترس از عدم تامین نیازهاى نفتى است.

در حال حاضر روزانه ۸۵ میلیون بشکه نفت از چاه هاى جهان استخران می‌شود و بر اساس تخمین سازمان انرژى جهانى، نیاز جهان نیز همین ۸۵ میلیون بشکه است.

اکنون کنسرن نفتى بریتش پترولیوم بعلت فرسودگى و زنگ زدگى خطوط نفت، بهره بردارى از بزرگترین حوزه نفتى آمریکا در آلاسکا را موقتا تعطیل کرده است. این امر به معنى آن است که روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت یعنى ۸ درصد نیاز آمریکا و تقریبا نیم صدر نیاز جهان اکنون دیگر تولید نمى‌شود و تولید آن در جاهاى دیگر نیز به آن سادگى ها میسر نیست.

 اما دومین عامل یعنى فرا رسیدن فصل گردباد و تاثیرات مخرب گردباد کاترینا بر جزایر شناور استخراج نفت در خلیج مکزیک، هنوز بر حافظه بازار مصرف جهانى تاثیرات روانى بسیارى بجاى گذاشته است.

و بالاخره سومین عامل یعنى جنگ در خاورمیانه، علیرغم اینکه کشورهاى صادرکننده نفت با یکدیگر وارد جنگ نشده‌اند، اما بر افزایش بهاى نفت در بازارهاى جهانى تاثیر بسیارى گذاشته است.

حال سئوال این است که بهاى بالاى نفت تا چه میزان بر رشد اقتصادى در کشورهاى صنعتى تاثیر گذار است؟

به نظر می‌رسد که از بحران نفتى دهه هفتاد که با افزایش سرسام آور بهاى نفت همراه بود، اکنون بخش اقتصاد در کشورهاى صنعتى درسهاى لازم را گرفته باشد. افزایش بهاى نفت به افزایش حقوق و دستمزدها و بالاخره به افزایش نرخ تورم انجامید. امرى که در نهایت رکود اقتصادى را با خود به همراه آورد. اما اکنون از تعرفه هاى حقوقى بالا خبرى نیست و بانکهاى مرکزى نیز نرخ بهره پول را کماکان بصورت کنترل شده، پائین نگه داشته‌اند.

اما به نظر میرسد افزایش بهاى نفت یک قانون بازار را از کار انداخته باشد و آن اینکه در گذشته مصرف کنندگان در فصل تابستان مایحتاج خود را تامین مى‌کردند تا دچار افزایش سنتى بهاى مواد سوختى در فصل زمستان نشوند. اما حال در وسط فصل گرما بهاى نفت رکورد گرانى همه سالهاى گذشته را درهم شکست. 

dw-world.de

کد خبر 1954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز