نماینده‌ی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت (اوپک) اعلام کرد که نفت تولیدی این سازمان برای جبران قطع جریان تولید شرکت بی.پی در‌آلاسکا مناسب نیست.

به گزارش ایسنا، حسین کاظم پور اردبیلی - عضو ایرانی هیات عامل اوپک - اظهار داشت: این یک اتفاق ناخوشایند است که در زمان نامناسبی اتفاق افتاده است و چشم‌انداز مناسبی برای تداوم تولید نیز وجود ندارد.

وی افزود: با وجودی که اوپک تمام تلاش خودرا به کار می‌بندد، متاسفانه نفت‌خام مازاد سبک‌شیرین با کیفیت در میان اعضای اوپک تولید نمی‌شود.

اظهارات نماینده کشورمان در اوپک در حالی صورت می‌گیرد که شرکت بریتیش پترولیوم روز یکشنبه تولید روزانه 400 هزار بشکه از یکی از بزرگترین میادین نفتی آمریکا را به دلیل نشتی در خط لوله تعطیل کرده است. [سایقه موضوع]

در پی اعلام شرکت بی.پی مبنی بر قطع جریان تولید میدان نفتی پرودو در آلاسکا، بهای سبد نفتی اوپک نیز برای نخستین بار از مرز 72 دلار گذشت و در آخرین ساعات کاری روز گذشته میانگین بهای سبد نفتی این سازمان به 72 دلار و 64 سنت رسیده‌است.

در حالی که برخی از اعضای اوپک برای جبران نفت از دست رفته در بازار اعلام آمادگی کرده‌اند، کاظم پور در مورد توانایی اوپک برای ایجاد تغییر در شرایط فعلی ابراز تردید کرد.

او در این باره به شبکه خبری داوجونز گفت: اوپک در حال حاضر چه کاری می‌تواند انجام دهد ؟ به خصوص در زمانی که از نفت خام سبک شیرین مازاد برای عرضه به بازار برخوردار نیست.

روز گذشته یکی از مقامات ارشد سازمان اوپک اعلام کرده بود که عربستان سعودی و سازمان اوپک از آمادگی و توانایی لازم برای تامین هر گونه کمبود در بازارهای جهانی نفت ناشی از تعطیلی میدان نفتی آمریکا برخوردارند.

این مقام ارشد اوپک در گفت و گویی تصریح کرده بود: در صورت وجود هر گونه کمبود، عربستان سعودی و سازمان اوپک مایل و قادر به تامین نیاز بازار هستند.

مقامات شرکت نفتی بریتیش پترولیوم، با بیان این که تعطیل شدن میدان نفتی که هشت درصد نفت مورد نیاز آمریکا را تامین می‌کند سبب کاهش تولید نفت به میزان 400 هزار بشکه در روز خواهد شد ، دلیل تصمیم خود را زنگ زدگی جدی یکی از لوله‌های نفتی و نشت اندک نفت از آن ذکر کرده‌اند.

این در حالی است که قیمت نفت از زمان اعلام خبر تعطیلی میدان نفتی آمریکا نزدیک به دو دلار افزایش داشته است.

تعطیلی میدان نفتی خلیج پرودو در شمال آلاسکا برای مدتی نامعلوم توسط بریتیش پترولیوم در زمانی روی می دهد که بازارهای نفتی از قبل دچار نگرانی هستند.

کد خبر 2008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز