پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

تقاضای نفت دو کشور بزرگ مصرف کننده نفت جهان یعنی آمریکا و چین در سال جاری میلادی نیز همچنان روند صعودی طی می کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تقاضای نفت این کشور در ماه مه (۱۱اردیبهشت تا ۱۱خرداد) سال جاری کمتر از پیش بینی های انجام شده در این خصوص بوده اما نسبت به زمان مشابه در سال های قبل همچنان در بالاترین سطح قرار داشته است

به گزارش سرویس اقتصادی همشهری بنابر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضای نفت این کشور در ماه مه با ۶/۱درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۰۰۵) به طور متوسط به ۴/۲۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 تقاضای بنزین در این کشور نیز در مدت مورد بررسی به طور متوسط به ۳/۹ میلیون بشکه در روز رسیده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۰۵ ، ۶/۰ درصد افزایش نشان می دهد. آمارها همچنین نشان می دهند که میزان تقاضا برای گازوئیل و نفت گرمایشی در آمریکا در ماه مه با ۲/۰ درصد افزایش به ۰۶۲/۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. برآورد اولیه میزان این تقاضا ۰۷۶/۴ میلیون بشکه در روز بود.

بنا بر این گزارش ، میزان تقاضای آمریکا برای سوخت موتورهای جت نیز در مدت مورد بررسی با ۱/۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶۴۱/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش از این میزان افزایش تقاضا برای سوخت موتورهای جت در این کشور را ۶ درصد پیش بینی کرده بود.تقاضای نفت در چین نیز در ماه ژوئن سال جاری (۲۰۰۶) نسبت به زمان مشابه در سال قبل مدت مشابه دوره قبل ۱۵ درصد افزایش یافت که دلیل آن افزایش مصرف سوخت به واسطه رشد بالای اقتصادی در این کشور است.

آمارهای رسمی نشان می دهند که حجم تقاضا برای فرآورده های نفتی در چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان بشمار می رود، در ماه ژوئن به ۰۲/۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. این آمار نشان می دهد که حجم تولید فرآورده های پالایشی و نیز واردات نفت کوره این کشور در مدت مورد بررسی افزایش یافته و در مقابل صادرات بنزین آن به پایین ترین میزان از اوایل سال ۲۰۰۴ رسیده است. حجم تولید فرآورده های پالایشی چین در ماه ژوئن با ۱۰ درصد افزایش نسبت به ژوئن سال ۲۰۰۵ به ۱۴/۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بنا بر این گزارش، چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام در جهان، پس از آمریکا به شمار می رود و افزایش مصرف سوخت در این کشور به عاملی مهم در افزایش قیمت های نفت تبدیل شده است.
در حالی که آمریکا برای تامین تقاضای انرژی خود از راهکارهای سیاسی و یا نظامی استفاده می کند، چین روش های اقتصادی و جلب نظر کشورهای غنی انرژی را بیشتر می پسندد و تلاش چین برای نزدیک شدن به منابع انرژی روسیه و انعقاد پیمان تجارت آزاد با کشورهای عربی در همین راستا محسوب می شود.

در همین حال، آمریکا با مشکل پیچیده کمبود ظرفیت پالایشگاهی روبه رو است. با وجود سودهای کلانی که غول های نفتی آمریکا طی چند سال اخیر کسب کرده اند، اما از ۳۰ سال گذشته تاکنون پالایشگاه جدیدی در این کشور احداث نشده و وابستگی آمریکا به واردات نفت و فرآورده های نفتی افزایش یافته است. کارشناسان آمریکایی معتقدند،  افزایش وابستگی این کشور به نفت وارداتی، آسیب پذیری اقتصاد آن را به وقفه های کوچک در عرضه جهانی نفت و یا حوادث طبیعی همچون توفان کاترینا به دنبال داشته است.

کد خبر 1743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز