همشهری آنلاین: گمرکات اجرایی کشور از اول فروردین ماه سال 1386 از پذیرش اظهارنامه های صادرات و واردات افرادی که فاقد کد واحد در سیستم کدینگ گمرک باشند خودداری خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، مدیرکل دفتر آمار و خدمات ماشینی با اعلام این مطلب افزود: اخذ کد اختصاصی از سال آینده در گمرکات کشور اجباری می‌شود و کلیه مراجعان حقیقی و حقوقی به گمرکات اجرایی کشور که قصد تسلیم اظهارنامه صادرات و واردات را دارند، موظفند با مراجعه به گمرکات کشور نسبت به اخذ کد اختصاصی از سیستم کدینگ گمرک اقدام نمایند.

کاخکی افزود: این الزام شامل افرادی که قبلاً از سیستم کدینگ گمرک کد دریافت کرده‌اند، نمی‌شود.

مدیرکل دفتر آمار و خدمات ماشینی گفت: این اقدام به دنبال مصوبات شورای عالی اداری مبنی بر بهره‌گیری فراگیر از شماره ملی و کدپستی صورت می‌گیرد و با این کار به کلیه مراجعین یک کد منحصر به فرد اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه با این اقدام گمرک، یک شناسنامه الکترونیکی برای مراجعان تشکیل می‌شود، افزود: با کدهای اختصاصی سیستم کدینگ، گمرکات کشور از هر نقطه کشور می‌توانند به اطلاعات فردی دسترسی داشته باشند. تحقق اهداف دولت و شورای عالی اداری برای فراگیر کردن کد ملی، ایجاد یک بانک اطلاعاتی متمرکز از مراجعان به گمرک به منظور استفاده دستگاه‌های نظارتی، تهیه آمارهای دقیق عملکرد صاحبان کالا، امکان فراهم نمودن تسهیلات برای مراجعان به گمرک از جهت تشابه اسمی جهت اخذ مالیات و شفاف‌تر کردن نمایندگی‌های افراد از دیگر مزایای این سیستم است.

مدیرکل دفتر آمار و خدمات ماشینی اضافه کرد: به کلیه مراجعان حقیقی و حقوقی گمرک که تاکنون نسبت به اخذ کد اختصاصی اقدام نکرده‌اند تأکید می‌کنیم از هم‌اکنون به گمرکاتی که مجهز به سیستم کدینگ هستند مراجعه و کد اختصاصی دریافت کنند.

به گفته کاخکی روال اختصاصی کد برای افرادی که قصد فعالیت در گمرکات غیرمکانیزه را دارند همانند روالی است که در گمرکات مکانیزه انجام می‌شود و دستورالعمل‌ها و مصوبات مرتبط با آن باید رعایت شود.

همچنین کلیه مراجعان به گمرکات اجرایی که تاکنون به سیستم آسیکودا مجهز نشده‌اند موظفند برای بار اول با مراجعه به یکی از گمرکات دارای سیستم آسیکودا و کدینگ نسبت به اخذ شماره کدینگ خود اقدام کرده و سپس در زمان تسلیم اظهارنامه گمرکی صادرات یا واردات شماره کدینگ اختصاص یافته به صاحبان کالا و اظهارکننده را درج نمایند.

کد خبر 12808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز