سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

آتوسا رقمی: تویی که نمایش را دوست داری، حتماً می‌دانی که دو روز دیگر،16 بهمن بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر شروع می‌شود و تا اول اسفند ادامه پیدا می‌کند.

به‌نظر خیلی طولانی می‌رسد؟ خب دلیلش این است که امسال بخش کارگاه‌ها و اجراهای نمایش‌نامه‌خوانی‌از بخش‌های دیگر جدا شده: از 16 تا 21بهمن این بخش‌ها برگزار می‌شوند و از 23 بهمن تا اول اسفند، نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی. این‌طوری کسانی که دوست دارند از همة این بخش‌ها استفاده کنند، راحت‌تر می‌توانند برنامه‌شان را تنظیم کنند.

خب، حالا دیگر فکر می‌کنم باید دربارة نمایش‌نامه‌خوانی کمی حرف بزنم. شاید بدانی که وقتی قرار است نمایشی را اجرا کنند، از دورخوانی شروع می‌کنند، یعنی بازیگران و کارگردان و بعضی عوامل دیگر نمایش، دور هم می‌نشینند و متن نمایش را از رو می‌خوانند؛ هر بازیگری، متن مربوط به نقش خودش را. این‌طوری همه با متن و شخصیتی که قرار است به‌جایش بازی کنند، بیشتر آشنا می‌شوند، همین‌طور با نگاه و تفسیر کارگردان از متن و این که از هر کدام از بازیگرها چه می‌خواهد. بعد از این مرحله، بازیگرها کم‌کم شروع  به حرکت می‌کنند و خواندن متن را با بازی همراه می‌کنند.

 کارگردان هم به آنها می‌گوید که در هر صحنه‌ای کجا قرار بگیرند، از کجا به کجا حرکت کنند و ... این‌طوری نمایش به‌تدریج شکل می‌گیرد. در این میان طراح‌های صحنه و لباس هم کارهایشان را آماده می‌کنند و بازیگرها که حالا دیگر به متن و بازی‌شان مسلط شده‌اند، می‌توانند با لباس و در صحنه اصلی تمرینشان را ادامه بدهند. در اجراهای نمایش‌نامه‌خوانی ما می‌توانیم هرکدام از این مراحل را ببینیم. البته معنی‌‌اش این نیست که وقتی یک اجرای نمایش‌نامه‌خوانی می‌بینیم، داریم تمرین تمام نشده یک نمایش را می‌بینیم. اجرای نمایش‌نامه‌خوانی، صرفاً برای نمایش‌نامه‌خوانی آماده می‌شود و ما با تماشای آن می‌توانیم با متن آن نمایش، به‌شکلی سرگرم‌کننده و جذاب آشنا شویم و از یک اجرای ساده نمایشی و جلوه‌های بصری آن لذت ببریم.

اگر دوست داری بیشتر با این نوع اجراها آشنا شوی، می‌توانی به تماشای اجراهای بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، که در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر، در ساعت‌های 16 و 17:30روزهای هفته آینده اجرا می‌شود، بروی و از تماشایشان لذت ببری.

کد خبر 127686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز