چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نمایش‌هایی که پیش از تعطیلات نوروز روی صحنه رفته بودند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند اما به‌زودی رنگ صحنه‌ها تغییر می‌کند.

تئاتر

برای نخستین‌بار در ایام نوروز، تئاتر تعطیل نبود و سالن اصلی تئاتر شهر و تالار هنر نمایش‌هایی مرتبط با این ایام اجرا کردند. استقبال از نمایش «نصرت خانم، مادرم و نوروز» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام چنان گسترده بود که دژاکام از حالا آمادگی خود را برای اجرای نمایش در نوروز 91 اعلام کرده است. او در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر با اشاره به نیاز مردم به آثار فرهنگی در ایام تعطیلات، اعلام کرد که اگر تئاتر حرفه‌ای فعال باشد، مخاطب هم به دیدن کار خواهد آمد. اجرای این نمایش همچنان ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها در ساعت 19 در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به تماشای نمایش «نصرت خانم، مادرم و نوروز» بنشینند.

اما نمایش دیگری که در این ایام اجرا شد، مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان بود. نمایش «قصه بخت» کاری از داوود فتحعلی بیگی در ایام نوروز اجرا شد و با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد. این نمایش در تالار هنر در حال اجراست و به‌دلیل استقبال تماشاگران در روزهای پنجشنبه و جمعه ـ 18 و 19 فروردین‌ماه - در 2 نوبت 18 و 19:30 اجرا می‌شود.

اجراهایی که ادامه می‌یابند

در بیشتر سالن‌های تئاتر، نمایش‌هایی که از اسفند سال گذشته روی صحنه رفته بودند، به اجرای خود ادامه می‌دهند.
در مجموعه تئاتر شهر 5 نمایش به اجرای خود ادامه می‌دهند. به‌جز سالن اصلی که میزبان نمایش«نصرت خانم، مادرم و نوروز» است، در کارگاه نمایش، «خطر مجسمه عبید جدی است» به نویسندگی عزت‌الله مهرآوران و کارگردانی مریم کاظمی در ساعت 18، در تالار سایه «تماشاچی محکوم به اعدام» به نویسندگی ماتئی ویسنی‌یک و کارگردانی روح‌الله جعفری در ساعت 20، در تالار قشقایی «ابرهای پشت حنجره» به نویسندگی و کارگردانی رضا گوران در ساعت 20 و در چهارسو نمایش «فاوست» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی در ساعت 19 ادامه دارد. در تماشاخانه ایرانشهر اجرای نمایش‌های «مرغ دریایی» و «دایی وانیا» به نویسندگی آنتون چخوف و کارگردانی حسن معجونی در ساعت‌های 17:30 و 20:30 و نمایش «درس» به نویسندگی اوژن یونسکو و به کارگردانی داریوش مهرجویی در ساعت 20:45 پذیرای علاقه‌مندان است.

قرار بود نمایش «عجایب‌المخلوقات» به کارگردانی رضا ثروتی هم به اجرای خود در تماشاخانه ایرانشهر ادامه بدهد که اینگونه نشد. این نمایش اثر برگزیده بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود که به‌علت بیماری یکی از بازیگران، اجرای آن به زمانی دیگر موکول شد. بنا به گفته کارگردان، قرار شده با حمایت مجید جوزانی، مدیر تماشاخانه ایرانشهر این نمایش تا چند ماه دیگر اجرای خود را در تالار شماره‌یک این مجموعه آغاز کند.

تالار سنگلج سال جدید را با ادامه کار نمایش قبلی خود آغاز کرد. نمایش «معرکه اهل طرب» به کارگردانی رهام مخدومی که از 5 اسفند سال گذشته روی سن رفته بود با توجه به استقبال مخاطبان از امروز ساعت 19:30 به روی صحنه می‌رود. این کمدی روحوضی پیش از این موفق شده بود در جشنواره ملی جوان جوایز بازیگری نقش اول زن و نقش دوم مرد را کسب کند. نمایش «معرکه اهل طرب» دومین تجربه سیاه‌بازی رهام مخدومی پس از نمایش «حقه‌های مبارک» است. در تالار محراب هم نمایش «مضار توتون» نوشته آنتون چخوف به کارگردانی حسین نوشیر اجرا می‌شود. این نمایش اجرای خود را از اسفند سال گذشته آغاز کرده بود و با پایان تعطیلات نوروزی، اجرای خود را در سالن اصلی این تالار از ساعت 18:30 ادامه داد.

نمایش‌های جدید در راه است

این روزها گروه‌های نمایشی، آثاری جدید را برای اجرا آماده می‌کنند. در حال حاضر در پلاتو‌های مختلف مجموعه تئاتر شهر 3 اثر نمایشی برای اجرای عمومی تمرین‌های خود را شروع کرده‌اند.آنطور که روابط‌عمومی مجموعه تئاترشهر اعلام کرده‌است، در پلاتو شماره یک گروه نمایشی «بلوط‌های تلخ» به کارگردانی شهرام کرمی تمرینات خود را برای اجرا در تالار قشقایی و در همین پلاتو گروه نمایشی «خانمچه و مهتابی» به کارگردانی مسعود دلخواه تمرینات خود را برای اجرا در تالار چهارسو و در پلاتو شماره 3 نمایش «خداحافظی نکن» به کارگردانی مسعود طیبی تمرینات خود را برای اجرا در کارگاه نمایش مجموعه آماده می‌کنند.

همچنین نمایش «شن» به کارگردانی کتایون حسین‌زاده در محلی غیر از مجموعه تئاترشهر تمرینات خود را شروع کرده‌است. بر این اساس قرار است که با اتمام اجرای نمایش «معرکه اهل طرب»، نمایش «اینجا چراغی روشن بود» به کارگردانی علی موسویان در تالار سنگلج اجرا شود. این نمایش پیش از این در بخش چشم‌انداز بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفته بود. در تالار مولوی نمایش عروسکی «سمک عیار» به نویسندگی و کارگردانی جواد ذوالفقاری از 25 فروردین ساعت 19 روی صحنه می‌رود.

از یکشنبه 21 فروردین ماه 3‌نمایش جدید در تالار هنر به روی صحنه می‌رود. «یه خونه باغ قدیمی» نوشته و کار حسین مزینانی و «خورشید مهربون» به کارگردانی سید جواد طاهری، عنوان 2 نمایش جدیدی است که در کنار نمایش «جک و لوبیای سحرآمیز» به کارگردانی مهدی مهدی آبادی که اجرای خود را از اسفندماه آغاز کرده بود، روی صحنه می‌روند. 2 نمایش یه‌خونه باغ قدیمی وخورشید مهربون اجرای عمومی خواهند داشت و نمایش جک و لوبیای سحرآمیز ویژه مدارس اجرا می‌شود.

جشنی که کوچک می‌شود

اگر در تمام دنیا روز جهانی تئاتر امر مهمی محسوب می‌شود اما به‌نظر می‌رسد که در ایران برگزاری این جشن همه‌ساله کوچک‌تر می‌شود. اگر در سال‌های گذشته روز جهانی تئاتر، جشنی برای اهالی تئاتر و مردم بود، امسال مدیرعامل خانه تئاتر ایران اعلام کرده‌است که این جشن به‌صورت مختصر و بسیار محدود برگزار می‌شود. ایرج‌راد این موضوع را مرتبط با پرداخت‌نشدن نیمی از بودجه‌ این تشکل در سال 89 دانست.

او به ایسنا گفت: از آنجایی که 100 میلیون تومان از بودجه‌ سال گذشته همچنان پرداخت نشده است، خانه تئاتر 45میلیون تومان بدهکار است؛ چرا که ما برنامه‌های سال گذشته را براساس توافقنامه‌ای که داشتیم اجرا کردیم و این درحالی است که نیمی از بودجه‌ ما پرداخت نشده است. او با اشاره به جلسه اخیر هیأت‌مدیره خانه تئاتر تأکید کرد که به‌دلیل مشکلات، تصمیم بر این شده که برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی تئاتر در حداقل ممکن برگزار و از اجرای برنامه‌های بیرونی خانه هنرمندان ایران و برنامه‌های بزرگداشت صرف‌نظر شود و قرار بر این شده که هریک از انجمن‌ها به‌صورت مختصر و محدود برنامه‌هایی را اجرا کنند.

اما این صرفه‌جویی تنها مختص بزرگداشت روز جهانی تئاتر نیست بلکه خانه تئاتر در سال 90 برنامه‌هایی مانند برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی، انتشار نشریات تخصصی، چاپ کتاب یا برنامه‌های دیگری مانند جلسات نقد و بررسی و... پیش‌بینی کرده بود که به‌دلیل کمبود بودجه از اجرای این برنامه‌ها صرف‌نظر کرده تا همه‌ توجه‌ این صنف کوچک به مسائل صنفی و حقوقی متمرکز شود.

کد خبر 131660

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز