گروه ادب و هنر: دوشنبه 5 اردیبهشت خبرگزاری‌ها به‌طور جداگانه اخباری منتشر کردند که حاکی از نابسامانی در مدیریت تئاتر کشور است؛ 5 نمایش به‌دلیل امضا نشدن قرارداد نمایش شان از اجرا بازماندند و شایعاتی از استعفای مدیران تئاتر کشور به گوش رسید.

ایسنا خبر داد: نمایش‌های بلوط‌های تلخ، کار شهرام کرمی، اینجا چراغی روشن بود، کار علی موسویان، شن به کارگردانی کتایون حسین‌زاده و خداحافظی نکن به کارگردانی مسعود طیبی اجرا نشدند و مسعود دلخواه هم که قرار بود از امروز نمایش خانمچه و مهتابی را اجرا کند از زمان اجرای این نمایش اظهار بی‌اطلاعی کرد.در همین رابطه شهرام کرمی کارگردان «بلوط‌های تلخ» به ایسنا گفت: روز گذشته گروه آماده اجرا بود اما به ما از طرف شورای حمایت از آثار اعلام شد تا زمانی که قرارداد امضا نشود، نمی‌توانید نمایش را به صحنه ببرید. وی ادامه داد: قرارداد ما آماده نشده است اما تمام مراحل و تشریفاتش طی شده و روز گذشته دوسه‌ساعت پیش از شروع اجرا، چنین خبری به ما دادند و این در حالی بود که اطلاع‌رسانی مختصری انجام شده بود و برخی تماشاگران برای تماشای نمایش به تالار قشقایی تئاتر شهر مراجعه کرده بودند.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: امیدوارم امروز بتوانیم نمایش‌هایمان را اجرا کنیم چراکه تفاهمنامه در شورای حمایت از آثار امضا شده و تنها امضای قرارداد باقی مانده است. شهرام کرمی گفت: قانونمند شدن تئاتر اتفاق بسیار خوبی است که همواره آرزوی آن‌را داشته‌ایم اما نباید به خاطر قانونمندی، اجرای نمایش‌هایی را که مراحل اداری قراردادشان طی شده به تعویق انداخت. همچنین مسعود دلخواه کارگردان نمایش خانمچه و مهتابی در این رابطه به ایسنا گفت: قرار بود اجرای نمایش ما از امروز (5 اردیبهشت ماه )آغاز شود اما از آنجا که اعلام شده هیچ نمایشی بدون امضای قرارداد نمی‌تواند به صحنه برود، اجرای ما هم به تاخیر می‌افتد.

دلخواه از پیگیری‌های حسین مسافر آستانه مدیر اداره کل هنر‌های نمایشی و محمد حمزه‌زاده رئیس انجمن هنرهای نمایشی تقدیر کرد و افزود: آنها همه تلاششان را انجام می‌دهند که در یکی دو روز آینده قرارداد‌ها امضا شود. در این شرایط مطمئنم امروز اجرا نداریم ولی امیدواریم که در یکی دو روز آینده بعد از امضای قرارداد نمایش‌هایمان به صحنه بروند. اما در همین حال مهر خبر داد که طی روزهای گذشته اخبار و اطلاعاتی در میان اهالی تئاتر منعکس شده است که مهم‌ترین آنها مربوط به استعفای محمد حیدری دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و حسین مسافرآستانه مدیرکل هنرهای نمایشی است.

چندی پیش بود که شایعه استعفای مسعود عابدین‌نژاد از سرپرستی شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح شد و چندی نگذشت که مدیرکل هنرهای نمایشی این شایعه را تأیید کرد و از معرفی ریاست شورای نظارت و ارزشیابی در روزهای آینده خبر داد. حال چند روزی است که شایعه استعفای دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم به گوش می‌رسد. محمد حیدری که پیش از این دبیری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را عهده‌دار بود به‌عنوان دبیر جشنواره سی‌ام هم فعالیت می‌کند. جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر نتوانست آنگونه که باید به تعهدات مالی خود در قبال گروه‌های نمایشی عمل کند و قراردادها و تسویه آنها به سال 90 موکول شد.

شرایط مالی حاضر یکی از دلایلی می‌تواند باشد که درصورت جدی بودن خبر استعفای محمد حیدری مطرح است. اینکه این وضعیت تا چه حد جدی است یا نه موضوعی است که طی روزهای آینده مشخص می‌شود. همچنین طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر استعفای حسین مسافرآستانه از اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح شد. این شایعات به‌دلیل سکوت مدیرکل هنرهای نمایشی و ارائه ندادن برنامه‌ای خاص طی چند ماه گذشته بیشتر از پیش شده است. همچنین بازار این شایعات تا حدی است که شنیده می‌شود مجید سرسنگی قصد دارد در اداره‌کل هنرهای نمایشی حضور پیدا کند. بازار شایعاتی این چنین بسیار داغ است و تأیید شدن شایعه جابه‌جایی در شورای نظارت و ارزشیابی نشانگر آن است که این شایعات می‌توانند جامه عمل به تن کنند. امید است که شرایط تئاتر به‌گونه‌ای باشد که کمتر شاهد بروز چنین شایعاتی باشیم و اگر قرار است تغییراتی ایجاد شود بدون کمترین حاشیه‌ای باشد.

کد خبر 133381

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز