دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: مشکل کمبود سالن و عدم‌اجرای عمومی آثاری که به جشنواره راه‌یافته‌اند، تنها مشکل گروه‌های جشنواره‌های حرفه‌ای تئاتر و هنرمندان نیست.این مشکلی است که اغلب جشنواره‌های تئاتری کشور حتی جشنواره تئاتر دانشگاهی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

تندیس

در چهاردهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در بخش دانشجویان تئاتری بیش از 400متن برای شرکت در بخش مسابقه دانشجویان تئاتری به دبیرخانه ارسال شد و نیمی ازاین درخواست‌ها پذیرفته شد که در بازبینی اول 180 اثر و در بازبینی دوم 60 اثر پذیرفته شد. اما ماراتن شرکت در جشنواره به 11 نمایش ختم شد که در این دوره به رقابت می‌پردازند البته حضور 10نمایش، منوط به بازبینی مجدد است. اما چه‌تعداد از این نمایش‌ها به اجرای عمومی می‌رسند؟

این سؤالی است که بین دانشجویان شرکت‌کننده هم مشترک است، چرا که آنان شرکت در جشنواره را راهی برای کسب تجربه و پلی برای ورود به دنیای حرفه‌ای می‌دانند. سید جواد روشن، دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتردانشگاهی در این باره به نداشتن سالن اختصاصی جشنواره تئاتر دانشگاهی و خانه تئاتر دانشگاهی اشاره دارد، امری که باعث می‌شود مسئولان نتوانند تضمین کنند که نمایش‌ها به اجرای عموم راه پیدا خواهند کرد. اما این کمبود باعث نمی‌شود که مسئولان برای این امر تلاشی نکنند. دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی به امضای تفاهمنامه‌هایی اشاره دارد که برای این امر انجام می‌شود، هرچند که تفاهمنامه‌های سال گذشته چنان کارآمد نبود. روشن در این باره گفت:

سال گذشته ما تفاهمنامه‌ای با مرکز هنرهای نمایشی برای اجرای عمومی آثار برگزیده امضا کردیم که امسال این تفاهمنامه هنوز شکل نگرفته است. غیراز دوتا کاری که قرار بوده پارسال به اجرا برود و هنوز نرفته، امسال به ما اعلام شده که برای اجرا به هیچ کس در مجموعه تئاتر شهر قول ندهیم. چشم امید جشنواره تئاتر دانشگاهی و دانشجویان به تالار مولوی است؛ تالاری که به نام دانشجویان است و پس از بازگشایی مجدد سیاست جدیدی را در پیش گرفته‌است. روشن هم در مقام دبیر جشنواره، مذاکراتی با مدیر این تالار داشته‌است. او در ادامه افزود: ما مدیر تئاتر مولوی را برای بازبینی دعوت کردیم تا به‌عنوان هیات انتخاب با ما همراه باشد، تا شرایط را برای اجرای کار برگزیده هموار کنیم اما واقعیت این است که با اینکه نگاه مثبت است، هنوز تفاهمنامه‌ای امضا نشده است.

روشن، اجرای نمایش برگزیده جشنواره دانشگاهی را ایجاد انگیزه برای دانشجویان دانسته، انگیزه‌ای که باعث می‌شود تلاش دانشجویان و کیفیت جشنواره افزایش پیدا کند. به همین دلیل ستاد دانشگاهی با تالار محراب و رئیس انجمن نمایش استان تهران در حال مذاکره برای عقد تفاهمنامه‌ای است تا کارهای برتر در این سالن به روی صحنه برود.پیش از این، مجید جوزانی، مدیرعامل خانه هنرمندان به ایسنا اعلام کرده بود که خانه هنرمندان آمادگی هرگونه همکاری با تئاتر دانشجویی را دارد. او گفته بود که پروژه‌های جذاب دانشجویی که شرایط اجرا در خانه هنرمندان ایران را داشته باشند، می‌توانند در این مکان به صحنه بروند. مدیرعامل خانه هنرمندان با امیر دژاکام صحبت کرده که 5نمایش را از میان پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی انتخاب کند تا در تالار استاد انتظامی به صحنه بروند. او این امر را دیده‌شدن کارهای دانشجویی دانست. آنطور که جوزانی اعلام کرده هر کار دانشجویی می‌تواند به‌مدت یک هفته اجرا شوند تا شرایط دیده‌شدن کارهای دانشجویی فراهم بشود؛ چرا که به گفته او در تمام دنیا کارهای دانشجویی پایه و اساس تئاتر تجربی را تشکیل می‌دهد.

همچنین او در ادامه برای همکاری این خانه با جشنواره تئاتر دانشگاهی اعلام آمادگی کرد و توضیح داد: همچون روال جشنواره تئاتر فجر، کارگاه‌های آموزشی در تالار نیلوفر برپا می‌شوند و اگر آثاری امکان اجرا در تالار استاد انتظامی را داشته باشند، ما برای این همکاری آماده‌ایم. روشن در پاسخ به این سؤال که‌ با توجه به اعلام علاقه خانه هنرمندان برای همکاری، آیا کارهای دانشجویان در خانه هنرمندان به اجرا می‌روند گفت: خانه هنرمندان هنوز قول‌هایی به ما نداده است.

بد نیست که در این مورد صحبت‌هایی را انجام بدهیم اما معمولا به‌نظر می‌رسد که خودشان کارها را انتخاب می‌کنند ولی سؤال شما تلنگری است که ما هم در این زمینه صحبت‌هایی بکنیم. ما از هر موقعیتی برای اجرای کارهای دانشجویی استقبال می‌کنیم. واقعیت این است که اگر مرکز هنرهای نمایشی و تالار مولوی از کارهای دانشجویی حمایت نکنند مگر جای دیگر می‌ماند؟ دانشجویان دوست دارند در مکانی فراتر از دانشگاه کارشان را اجرا کنند تا تجربه به دست بیاورند.بد نیست که مسئولان دید حمایتی به تئاتر دانشگاهی داشته باشند. این دید در آینده تاثیرش را روی تئاتر حرفه‌ای خواهد گذاشت. پتانسیل خوبی در دانشگاه‌ها وجود دارد اما می‌طلبد که مسئولان نگاهشان را هموار کنند.

کد خبر 134023

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز