گروه ادب و هنر: سرانجام قول‌های مدیران تئاتری برای بهبود اوضاع تئاتری تحقق یافت. مدت‌هاست که در این حوزه اعلام می‌شود، به‌زودی دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، رئیس شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر و البته مدیر تئاتر شهر معرفی خواهند شد؛ خبرهایی که صبح دیروز از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی به رسانه‌ها ارسال شد تا تاکیدی بر این ادعا باشد که حال تئاتر خیلی خوب است.

در نخستین خبر ارسالی اعلام شد که محمود عزیزی، به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره آیینی و سنتی منصوب شده‌است. اعلام این خبر می‌تواند آبی بر آتش باشد؛ چراکه پیش از این هنرمندان متقاضی شرکت در این جشنواره بارها نگرانی خود را از عدم‌معرفی دبیر جشنواره اعلام کرده بودند. محمود عزیزی که پیش از این یکی از اعضای شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود، طی حکمی از سوی حسین مسافر آستانه مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به سمت دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی منصوب شد. حسین مسافر آستانه پیش از این در پاسخ به گله‌های هنرمندان از عدم‌معرفی دبیر جشنواره نمایش آیینی و سنتی اعلام کرده بود که دبیر مشخص شده‌است و در جلسات شرکت می‌کند و به‌زودی معرفی می‌شود. سرانجام دکتر محمود عزیزی که در پرونده هنری‌اش سابقه تدریس در دانشگاه، نویسندگی، کارگردانی و بازیگری در عرصه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون را دارد برای این سمت انتخاب شد. مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در حکم دبیر جشنواره، نمایش آیینی و سنتی با شاخه‌ها و گونه‌های زیبا را سرمایه گرانسنگی دانسته که همگی باید پاسدار این گنجینه مانای هنر ایرانی باشند.

اما خبر بعدی که به فاصله کوتاهی به روزنامه‌ها ارسال شد، خبری بود که مدت‌ها اهالی تئاتر انتظار آن را می‌کشیدند. بعد از مشکلاتی که برای تئاتر هداگابلر در سال گذشته به‌وجود‌‌آمد، شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر با تغییراتی مواجه شد، اما خبری از انتخاب رئیس این شورا به گوش نرسید. سرانجام رحمت امینی که این روزها در بیشتر مسندهای مدیریت دیده می‌شود برای این سمت از سوی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی انتخاب شد تا شاید مشکلاتی از قبیل مشخص نبودن ممیزی‌ها، بازبینی‌های متعدد برای گرفتن مجوز اجرا و البته بازبینی مجدد حین اجرا برطرف شود.
پیش از این بارها از انتصاب رحمت امینی در این منصب خبرهایی به‌گوش رسیده بود. او تحصیلات خودش را در مقطع دکترای پژوهش هنر به اتمام رسانده‌است و صاحب 10 اثر در مقام

نویسندگی، کارگردانی و تحقیق و پژوهش است. در حکم او علاوه بر ارزش، اعتبار و جایگاه شورای ارزشیابی و نظارت، به این نکته نیز اشاره شده است که این جایگاه نیازمند تخصص، تعهد و تلاش بسیاری است. همچنین دراین حکم به صیانت از ساحت پالوده و منزه هنر نمایش و هنرمندان ارزشمند اشاره شده و این حوزه را وظیفه خطیر و پرمسئولیتی شمرده ‌است. اما برای معرفی مدیر تئاتر شهر که به‌مدت یکسال است بدون حضور مدیر به کار خود ادامه می‌دهد باید منتظر آخر اردیبهشت بود تا طبق وعده مسافر‌آستانه مدیر تئاتر شهر معرفی شود. آنطور که مهر نوشته‌است، این روزها زمزمه حضور سیدصادق موسوی در این مقام شنیده می‌شود.

نکته مشترک این سه فرد حضور فعالشان در دیگر پست‌های تئاتری است. آنطور که مهر نوشته، حضور این افراد گواه این ادعاست که دایره مدیران تئاتر ایران بسیار محدود است و مدام نام‌هایی شنیده می‌شود که در بخش دیگر مدیریت تئاتر هم حضور داشته‌اند و کارنامه‌ای نه چندان شاخص در تجربه کاری خود به همراه دارند. مهر در ادامه یادداشت خود آورده است: این دایره محدود باعث شده تا هیچ تفکر تازه‌ای وارد تئاتر نشود و مدام در مدیریت تئاتر ایران شاهد تکرار مکررات باشیم. انتخاب یک مدیر باید براساس ویژگی‌های مدیریتی وی باشد و تأثیرگذاری او بر روند کنونی تئاتر و ایجاد شرایط رشد برای آن در حد امکان.

اما گویا این ویژگی‌ها مد نظر نیست و تصمیمات به‌گونه‌ای اتخاذ می‌شود که افرادی که منصوب می‌شوند بیشتر گوش شنوا برای اجرای تصمیمات بالاتر را داشته باشند تا داشتن خلاقیت در اجرای امور تئاتری و ایجاد تحول در آن. متأسفانه در همین شرایط هم تأخیر در معرفی افراد از این دایره محدود با تأخیر انجام می‌شود درحالی‌که راحت‌ترین راه، انتخاب افرادی است که در کنار تصمیم‌گیرندگان کنونی برای تئاتر حضور دارند.

کد خبر 134418

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز