یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شب گذشته تئاتر کشور شاهد 2 اختتامیه بود. اردیبهشت تئاتر ایران در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کرج برگزار شد و در تهران سالن اصلی تئاتر شهر میزبان اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشجویی بود.

تئاترجشنواره

اردیبهشت تئاتر ایران با سخنان حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد. او اردیبهشت تئاتر ایران را فرصتی مغتنم برای ارزیابی یکسال عمر تئاتر ایران دانست و با اشاره به لزوم توجه به هنر تئاتر، این نکته را یادآور شد: این هنر پیش از انقلاب فرازو‌نشیب‌های زیادی را طی کرده و امروزه باید حرفی نو را در تئاتر ایران بنیان نهیم. بزرگان تئاتر تلاش کردند تئاتر ایران بیش از گذشته عرض اندام کند. البته راه زیادی برای رسیدن به هدف غایی مانده است.

معاون هنری وزیر ارشاد تئاتر را به‌عنوان صیقلی‌ترین آینه فضای فرهنگی کشور دانست و اعلام کرد که در معاونت هنری تلاش شده تا زیرساخت‌های موضوع بازسازی و بازنگری شود. شاه‌آبادی با تقدیر از اقدامات حسین مسافرآستانه، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، لازمه حیات تئاتر را اجرای عمومی آثار دانست و اضافه کرد: اگر تئاتر می‌خواهد در زندگی اجتماعی مردم مؤثر باشد که باید باشد و اگر می‌خواهد نسلی فکور و اندیشه‌ورز ارائه بدهد که باید چنین کند، راهی جز توجه به اجرای عموم آثار نبوده و نیست و معاونت هنری به این مسئله توجه دارد. حسین مسافرآستانه، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی نیز در سخنان خود به حواشی فضای تئاتری اشاره کرد و این فضا را توهین آشکار به همه هنرمندانی دانست که در طول سال به‌دنبال شیوه‌های جدید هستند. وی تصریح کرد: بی‌انصافی است اگر فکر کنیم تئاتر ایران از ساختارگریزان است و فقط به‌دنبال محتواست.

او نیز تئاتر را تاثیرگذار‌ترین هنر در زیرساخت فرهنگی برشمرد و تئاتر را محل اندیشه دانست و یادآور شد: باید از خاص بودن و روشنفکرمآب بودن هنر تئاتر فاصله بگیریم تا تئاتر برای تمام جوامع بشری هنری تاثیر‌گذار باشد. او خواستار برگشتن تئاتر به میان مردم شد تا پویایی تئاتر در همه بخش‌های آن شکل بگیرد. به همین دلیل او به تحقق شعار تئاتر برای همه اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های مورد نظر ما توجه به همه انواع تئاتر است. بنابراین برای هر نوع تئاتری ساز و کار، دفتر و تشکیلاتی باید داشته باشیم و بر همین اساس در کنار دفاتری که پیش از این فعال بوده‌اند، دفاتر جدیدی تشکیل داده‌ایم.
در این برنامه از فعالان تئاتر و رسانه‌هایی که در طول سال به تئاتر پرداخته بودند، تقدیر شد. همزمان با آیین پایانی اردیبهشت تئاتر ایران، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در تالار اصلی تئاتر شهر با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. در این برنامه اعلام شد که دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی طی یک ماه آینده معرفی خواهد شد.

سکوت برای زنده‌یاد جواد ذوالفقاری، مدرس و کارگردان و نمایشنامه‌نویس عروسکی که به تازگی دارفانی را وداع گفته، اهدای لوح تقدیر جشنواره به همسر و پسر این هنرمند فقید، تقدیر از تلاش‌های فرزان سجودی و محمدرضا خاکی که از استادان دانشگاهی هستند از جمله بخش‌های این مراسم بود.غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با تقدیر از برگزار‌کنندگان این دوره از جشنواره اظهار امیدواری کرد تا در سال‌های آینده این جشنواره پربارتر و فاخرتر برگزار شود. او جشنواره تئاتر دانشگاهی را فرصت مناسبی برای نشان دادن توانایی دانشگاهیان دانست و گفت: دست در دست هم دهیم تا تئاتر دانشگاهی قوی‌تر از گذشته در خدمت مردم ایران باشد.

در این مراسم بزرگداشت «محمدرضا خاکی» مدرس تئاتر نیز برگزار شد. این کارگردان و مدرس تئاتر گفت: همه ما از یک بدنه هستیم و با هم کار می‌کنیم، پس اگر تئاتر دانشگاهی را از بدنه تئاتر جدا کنیم دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند و چیزی برای عرضه ندارد.

تقدیر در اردیبهشت تئاتر ایران

در مراسم اردیبهشت تئاتر ایران از هنرمندان در عرصه‌های مختلف تقدیر شد. در بخش ناشر برگزیده، سید مهدی شجاعی و غلامحسین دریانورد به‌عنوان ناشر برتر و در بخش عکس رضا معطریان معرفی شدند. در بخش هنرمندان و گروه‌های برگزیده تئاتر، کاوه مهدوی سرپرست گروه نمایش لحظه، علی نوریان سرپرست گروه نمایش مردم از شهرستان هشتگرد، رضا گشتاسب از استان کهگیلویه و بویراحمد، حمید پورآذری، کارگردان تئاتر، فاتح بادپروا از کردستان برگزیده شدند. در بخش پژوهش و آموزش تئاتر احمد سپاسدار، محیا آقاحسینی و ناصر حبیبیان، دکتر مسعود دلخواه و ‌سید عظیم موسوی به‌عنوان چهره‌های برگزیده انتخاب شدند.

کد خبر 135723

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز