یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اگر در نخستین گردهمایی اهالی خانه تئاتر از حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و مدیرکل اداره هنرهای نمایشی خبر نبود اما اهالی خانه تئاتر با برپایی دومین گردهمایی‌شان و امضای متنی 12بندی خواستار احقاق حقوق بحق خودشان در حضور حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین مسافر آستانه مدیرکل هنرهای نمایشی شدند.

آنطور که ایسنا نوشته است در این نشست که 7 خردادماه در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد هنرمندان خواسته‌های خود را در رابطه با احقاق حقوق پایمال شده، تعریف تئاتر به‌عنوان یک شغل، امنیت شغلی، مشخص شدن وضعیت قراردادهای تیپ و قانونمند شدن سانسور مطرح کردند و بنا بر گفته محمد یعقوبی، کارگردان و نویسنده تئاتر فرض را بر این گذاشتند که با پشتوانه این نامه درخواست مکتوب هنرمندان تئاتر به سرانجام برسد.

اولین گردهمایی هنرمندان در 10 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، جلسه‌ای که هنرمندان با صندلی خالی معاون هنری وزیر و مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی سخن گفتند. اما در این نشست مدیران حضور یافتند تا حضوری با هنرمندان به گفت‌وگو بنشینند. مدیر مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه خیلی از بحث‌های مطرح شده در این نشست پیش از این در جلسات خانه تئاتر به جمع‌بندی نرسیده است، گفت: ما گاهی برحسب واقعیت موجود عمل می‌کنیم و گاه دنبال ایده‌آل‌ها هستیم. بودجه کم تئاتر هم نکته دیگری بود که مسافر آستانه هم به آن اشاره و اعلام کرد: با توجه به ظرفیت تئاتر حتی اگر بودجه 4‌برابر هم افزایش پیدا کند، باز هم کم است زیرا ظرفیت تئاتر خیلی بیش از این است.

حمید شاه‌آبادی که از زمان ریاستش در معاونت هنری همواره سخنانی گفته که اعتراضات هنرمندان تئاتری را در پی داشته، این‌بار سخنان خود را با ملایمت آغاز کرد و اعلام کرد که بالاترین افتخارش خدمت به اهالی هنر است و در ادامه گفت: تئاتر ما در چند سالن محدود تثبیت شده اما این باید تغییر کند و من عزمم جدی است که نگاه در این حوزه اصلاح شود. سال گذشته در همین تئاترشهر 51 نمایش اجرا شد و همه مسائل، اعتراض‌ها، پرسش‌ها به حل مشکل همین چند سالن معطوف بوده است. ما باید هر اتفاقی را که می‌افتد قطعه‌ای از پازل بزرگ‌تری ببینیم که می‌خواهد فرایند تئاتر کشور را اصلاح کند.

یکی از مشکلات هنرمندان تئاتر تسویه نشدن حقوق و دستمزد هنرمندان تئاتری است. معاون هنری وزیر گویا فراموش کرده که هنرمندان تئاتر از همین راه امرار معاش می‌کنند. وی گفت: در شرایطی که در سینما دستمزدهای آنچنانی رقم می‌خورد، چرا باید بر سر چندرغاز دستمزد قرارداد تیپ دعوا کنیم. اما همین دستمزد حداقل مگر به چند نفر می‌رسد. با این حال او مدعی شد که برای حقوق معنوی و مادی هنرمندان تئاتر در تلاش است. او به کمبود سالن تئاتری هم اشاره کرد و گفت: من هم با ساخت سالن موافقم اما بودجه دولت ساز و کاری دارد، باید صرف کمک به گروه‌های تئاتری شود تا نمایش‌هایشان را اجرا کنند. با این حال او مدیریت را در این امر، موضوع مهمی خواند تا مشکل کمبود سالن به‌طور مقطعی حل شود. شاه‌آبادی مشکلات دخالت و توقف اجرای نمایش را اینگونه شرح داد: ما با دخالت دیگر نهادها مخالفیم اما قوانینی در مملکت وجود دارد که قوانین درستی هم هست. وقتی پای ارزیابی آثار می‌رسد قطعا سلیقه‌ها هم دخیل می‌شود. سال گذشته ما بیشترین حمایت و صیانت را از تئاتر کردیم. تلاش کردیم کمترین آسیب‌ها وارد شود.

بودجه تئاتر حداقل تا دوبرابر افزایش یابد

در پی جلسه هیأت‌مدیره خانه تئاتر در تاریخ 10 اردیبهشت‌ماه 90 و همچنین جلسه فوق‌العاده 4 خرداد ماه موارد زیر مورد تایید هیأت‌مدیره قرار گرفته و خواهان اعمال و اجرای آن در تئاتر کشور شدند. این متن 12 بندی در جلسه روز گذشته در سالن تئاتر شهر خوانده شد.

1- مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی برای شغل شناخته شدن کار هنر و تثبیت آن در قوانین کار کشور به وظیفه خود در قبال هنرمندان عمل کنند.
2- بودجه تئاتر حداقل تا دوبرابر افزایش یابد.
3- اجرای بی‌قید و شرط قرارداد تیپ خانه تئاتر به‌عنوان پایه و کف دستمزد هنرمندان تئاتر و مردود دانستن شیوه‌نامه ارائه شده.
4- کف دستمزدها در سال‌جاری حداقل 20درصد افزایش یابد.
5- قبل از شروع تمرین با گروه‌ها قرارداد بسته شود و حداقل 20درصد از کل قرارداد پرداخت شود.
6- بخشی از فروش گیشه، جدا از مبلغ قرارداد به‌عنوان تشویق به گروه پرداخت شود.
7- چنانچه به هر علتی جلوی تمرین یا اجرای نمایشی که مجوز دارد گرفته شود، خسارت کامل باید به گروه پرداخت شود.
8- دوری گزیدن از برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسانه، بازدارنده و مناقشه‌برانگیز.
9- قطع اعمال ممیزی‌های سلیقه‌‍‌ای و سانسورهای فردی بر آثار اجرایی و متون نمایشی.
10-ممانعت از دخالت و نظارت نهادهای غیرمسئول و غیرمرتبط با تئاتر.
11- رفع ابهام از قوانین شورای نظارت و ارزشیابی و واضح و متقن نمودن این قوانین.
12- حفظ و ارتقای امنیت روحی، شغلی و هنری هنرمندان تئاتر.

کد خبر 136393

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز