گروه ادب و هنر: انتشار خبر بازتولید آثار نمایشی ایرانی موفق و مؤثر که طی سال‌های گذشته با استقبال مخاطبان مواجه شده، با نظرات مختلفی روبه‌رو شد.

تئاتر

این خبر در نخستین مصوبه شورای هنری مجموعه تئاتر شهر به تصویب رسید؛ شورایی که از 24خردادماه امسال یعنی یک ماه بعد از اینکه مدیر تئاتر مشخص شد، کار خود را آغاز کرد. محمود استاد محمد، محمد‌باقر قهرمانی، مسعود دلخواه، محمد یعقوبی، محمد امیر یاراحمدی، رحمت امینی و سیدصادق موسوی اعضای این شورا هستند. حمیدرضا آذرنگ بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان، باز تولید را منوط به اجرای این آثار در دیگر سالن‌های تئاتر تهران و شهرستان می‌داند و به گفته او بودجه اختصاص‌یافته به مجموعه تئاترشهر باید صرف تولید آثار نمایشی جدید شود نه بازتولید آثار موفق گذشته.

میکائیل شهرستانی نیز به مهر گفت: بودجه ناچیز تئاتر باید صرف آثار تازه و با کیفیت شود. هنرمندان موفقی که سال‌های گذشته آثار خوبی به صحنه بردند حتما می‌توانند آثاری جدید هم تولید و اجرا کنند. شرایط اجتماعی تغییر پیدا می‌کند و یکسان نیست و معلوم نیست کاری که در گذشته مورد استقبال قرار گرفته باز هم موفق باشد.از سوی دیگر رضا گوران کارگردان تئاتر معتقد است که بازتولید نمایش‌ها باعث می‌شود هنرمند خود را تکرار کند. او نیز همچون شهرستانی به شرایط روز جامعه اعتقاد دارد؛ شرایطی که باعث می‌شود اجرایی که در گذشته موفق بوده امروز با گذشت زمان نه برای صاحب اثر جذاب باشد و نه برای مخاطب. گوران این موضوع را به روزبودن هنرمند می‌داند.

هادی مرزبان با اینکه اعتقاد دارد تا وقتی کارگردان می‌تواند آثار جدیدی تولید کند نباید سراغ تکرار کارهای قبلی برود اما به این نکته نیز اشاره کرد که درصورت تمایل کارگردان به بازتولید تئاتر، مسلما او اثر قبلی خود را متفاوت‌تر به صحنه می‌برد و با درنظر گرفتن شرایط روز جامعه آن را اجرا می‌کند.اگر در تمام دنیا بازتولید و اجرای یک اثر نمایشی در طولانی مدت امری طبیعی است در ایران سابقه این کار عمری کمتر از 5 سال دارد؛ عمری که با رپورتوآر اپراهای بهروز غریب‌پور شروع شد و با اجرای نمایش «یک دقیقه سکوت‌» آیدا کیخانی، «جن گیر» کوروش نریمانی و «ماکاندو» آزاده انصاری ادامه یافت. اما این روزها اعلام شده‌است که نمایش «زمستان 66» محمد یعقوبی باز‌آفرینی خواهد شد تا شهریور امسال این اثر بعد از گذشت 14سال مجدد در چهارسو به اجرا برود.

این اثر برای نخستین‌بار در جشنواره تئاتر سال 1376 در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت و جوایز بی‌شماری ازجمله جایزه‌ اول کارگردانی، جایزه‌ دوم نمایشنامه‌نویسی و جایزه‌ دوم و سوم بازیگری را به‌خود اختصاص داد. شاید حضور محمد یعقوبی در شورای هنری مجموعه تئاترشهر و انتخاب این اثر به‌عنوان نخستین اثر بازتولید در این مجموعه کمی شبهه‌برانگیز باشد، این همان نکته‌ای است که شهرستانی به آن اشاره دارد: اینکه آثار اعضای شورا برای بازتولید انتخاب می‌شوند، شبهه برانگیز است و برای اینکه شائبه‌ای ایجاد نشود باید در این روند تجدید نظر کرد.

محمد یعقوبی در مقام کارگردانی که قرار است نخستین چراغ باز تولید در تئاترشهر را روشن کند، معتقد است که نگاه یکبار مصرف به نمایشنامه‌های ایرانی نگاهی توهین‌آمیز است. این نویسنده و کارگردان تئاتر به مهر گفت: این دردناک است که نمایشنامه‌های مختلف خارجی نظیر «مرغ دریایی» هر سال بازتولید شوند ولی هیچ نمایش شاخص ایرانی بازتولید نشود. گویا در باور ما برای بازتولید آثار نمایشی خارجی توجیهی وجود دارد ولی برای بازتولید آثار موفق ایرانی این موضوع جانیفتاده است.

کد خبر 139569

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز