گروه ادب و هنر: آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اول مرداد در تالار وحدت برگزار می‌شود.

نمایش

در جشنواره امسال که 23 تیر آغاز شد، بیش از ‌١٠٠ گروه نمایشی در بخش‌های مختلف اجرا داشته‌اند. این 100 گروه در 5 بخش «صحنه‌ای»، «مجالس و شبیه‌خوانی»، «آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» و «بین‌الملل» در مجوطه‌های باز مجموعه تئاتر شهر، تالار محراب، تماشاخانه سنگلج، تالار مولوی، تالار هنر، تالار وحدت و کاخ موزه گلستان به روی صحنه رفتند.

ضمن آنکه در کنار اجراها، بخشی نیز به برگزاری سمینار در این شاخه از تئاتر اختصاص داشت. مدیر روابط عمومی جشنواره امسال که طبیعتا از شکل برگزاری جشنواره راضی است، در مقایسه امسال و دوره‌های قبل می‌گوید: این دوره جشنواره در مقایسه با دوره‌های پیشین از رشد و گستردگی بیشتری برخوردار بوده است.

یزدان عشیری ویژگی‌های این دوره را این طور برمی‌شمرد: برپایی نمایشگاه آیینی و سنتی برای نخستین‌بار، رویکرد پژوهشی و اهتمام و توجه جدی‌تر به مقوله پژوهش و انتشار چندین مجموعه ارزشمند، برنامه پیمایش که فرصت شناخت ملموس‌تر تماشاخانه‌های قدیمی تهران را فراهم آورده، برپایی سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور کارشناسان و مهمانان صاحب‌نامی از ایران و جهان همچون:

قطب‌الدین صادقی، محمود عزیزی، محمدحسین ناصربخت، حمید شاه‌آبادی، حمیدرضا اردلان، داوود فتحعلی‌بیگی، مژگان جهان‌آرا، اردشیر صالح‌پور، حسین مسافرآستانه، رقیه بهزادی و... و مهمانانی از ‌انگلستان، کره، ایتالیا، هندوستان، ازبکستان، هلند، کانادا، ترکیه، آمریکا، آلمان و.. .بخش غنی قهوه‌خانه‌ای و نمایش فیلم‌های مرتبط.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ظاهرا از برگزاری جشنواره پانزدهم راضی است. آن طور که ایسنا گزارش کرده، سیدمحمد حسینی در این باره می‌گوید: پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران هم‌اکنون در حال برگزاری است اقدامات خوبی صورت گرفته و کار ارزشمندی است اینکه ما فرهنگ اصیل خودمان را صیانت کنیم و آن را حفظ نماییم و همچنین آداب و سنت‌هایی که وجود دارد را به آنها توجه کنیم و نگذاریم دچار فراموشی شوند و بین نسل جوان ما و این آداب و رسوم، فاصله‌ای ایجاد شود، این کار قابل تقدیری است که در حال انجام است.

حسینی ادامه می‌دهد: یک بخش این صیانت همین جشنواره‌ها هستند که 2‌سال یکبار برگزار می‌شود اما خارج از بحث جشنواره هم بایستی در طول سال به این موضوع پرداخت و به آن توجه کرد، یکی از بحث‌های آن هم در مورد موزه تئاتر ایران است که آن را هم دوستان در دست اقدام دارند و هم‌اکنون دنبال می‌کنند.

اما در عین حال یکی از هنرمندان فعال در این عرصه که البته از جمله غایبان جشنواره امسال بود می‌گوید: پیش از مرحله بازبینی، از شرکت در جشنواره انصراف دادم، چرا که این دوره از جشنواره بسیار بی‌نظم و انضباط بود. تعطیلی اداره تئاتر از مهم‌ترین مشکلاتی بود که گروه‌ها داشتند. به‌طوری که بسیاری از گروه‌ها به‌مدت 3‌روز در هفته در تالار «محراب» فرصت تمرین داشتند که برای آماده کردن یک نمایش اصلا زمان مناسبی نبود.

علی یداللهی که قصد داشت در این جشنواره، نمایش «ماه بانو» نوشته سیدمهرداد مینایی را اجرا کند، اضافه کرد: به جز مشکل سالن و تمرین، متن نمایش‌ ما به‌گونه‌ای بود که حین تمرین آماده می‌شد و از آنجا که متن ما به‌طور کامل آماده نشده بوده بهتر دیدم کاری ناتمام را به شورای بازبینی نشان ندهم.

یداللهی‌ برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی را بسیار شتابزده توصیف کرد و افزود:‌ جشنواره‌ای که دبیر آن یک ماه پیش از برگزاری‌اش، معرفی شود، جشنواره‌ای بسیار شتابزده و بی‌برنامه است، در این وضعیت دبیر جشنواره فرصتی برای سیاستگذاری ندارد و نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

پانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از 23 تیر به دبیری محمود عزیزی آغاز شد.قرار است امروز در مراسم اختتامیه که در محوطه باز تالاروحدت برپا می‌شود، از چهره‌های فعال در این حوزه نظیر مرشد محمد احدی، رحمت اسکندری، محمد بخش‌نیا، مجید جعفری، زین‌العابدین خالقی، مصطفی رحیم‌پور، حسن عظیمی، رجبعلی صالحی و زنده‌یاد عباس گرگانی تقدیر شود.

کد خبر 140925
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز