دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سالن‌های تئاتری تهران در حال حاضر یا در اختیار نمایش‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی است و یا به اجراهای عادی خود ادامه می‌دهد.

سالن‌های چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، تئاتر مولوی و تالار محراب و محوطه تالار وحدت و مجموعه تئاتر شهر دراختیار این جشنواره است. اما سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر همچنان در اختیار نمایش «می‌خواهم میوسوو را ملاقات کنم» است. این نمایش به کارگردانی محمود عزیزی که البته دبیری جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را هم برعهده دارد در ایام برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به روی صحنه خواهد بود.

مهم‌ترین نکته این دوره از جشنواره را می‌توان بازی مجدد سعدی افشار در نمایش «سعدی با نامادری‌اش» دانست که در دهه 40 توسط افشار تنها بازمانده نسل طلایی سیاه‌بازی ایران به روی صحنه رفته‌بود. این هنرمند بنام نمایش‌های سنتی و آیینی که به تازگی از بستر بیماری برخاسته‌است در نخستین روز برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با ویلچر به روی سن تالار محراب آمد تا یاد نخستین نقش سیاه خود را زنده کند. او در این اجرا ابتدا شرایط جسمانی خود را شرح داد و در ادامه از نمایش تخت‌حوضی به‌عنوان نمایشی که این روزها کمتر بدان پرداخته می‌شود، یاد کرد و گفت: «به‌دلیل اینکه شکل معماری خانه‌های ما امروزه تغییر کرده و همه مردم خانه‌های حوض‌دار را فراموش کرده‌اند و آپارتمان‌نشین شده‌اند، مکانی برای اجرای نمایش تخت‌حوضی باقی نمانده است.»

در این اجرا حسین مسافرآستانه، مدیر مرکز هنرهای نمایشی و محمود عزیزی دبیر جشنواره هم حضور داشتند و از افشار قدردانی کردند. اما آنسو‌تر تماشاخانه ایرانشهر با اجرای 2 نمایش به روال عادی خود ادامه می‌دهد. نمایش «آقای اشمیت کیه» به کارگردانی داوود رشیدی نخستین روزهای اجرای خود را در تماشاخانه استاد سمندریان تجربه می‌کند و نمایش «گلن‌گری، گلن راس» به کارگردانی پارسا پیروزفر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

نمایش «آقای اشمیت کیه» که از 28 تیرماه به روی صحنه‌رفته‌، نوشته سباستین تیری و ترجمه شهلا حائری است. سیامک صفری، بهناز جعفری، احمد ساعتچیان، سروش صحت و اشکان خلیل‌نژاد بازیگران این نمایش هستند. این نمایش هر شب، به جز شنبه‌ها، ساعت 21:15 در تماشاخانه استاد سمندریان اجرا می‌شود. با اتمام اجرای تئاتر ‌«گلن گری، گلن راس» این تماشاخانه خود را برای اجرای نمایش «خرده خانم» به کارگردانی کیومرث پوراحمد آماده می‌کند. نمایش«گلن‌گری گلن راس» نوشته‌ دیوید مامت تا جمعه 31 تیرماه هر شب ساعت 19:45 در تماشاخانه‌ شماره‌ یک ایرانشهر اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش هومن برق‌نورد، رضا بهبودی، سیاوش چراغی‌پور، مسعود میرطاهری، پوریا میاندهی، مهدی میلانی و پارسا پیروزفر هستند.

با پایان این کار، نمایش «خرده خانم» به کارگردانی کیومرث پوراحمد در این سالن اجرا می‌شود. نویسنده‌ این نمایشِ کمدی، اصغر عبداللهی است که پیش‌تر در نگارش فیلمنامه‌های «به خاطر هانیه» و «خواهران غریب» با پوراحمد همکاری کرده است. این نمایش از روز یکشنبه دوم مردادماه هر شب،-به جز شنبه‌ها- ساعت 21 روی صحنه می‌رود.

کد خبر 140634
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز