شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

نمایش «نصرت‌خانم مادرم و نوروز» که از 7 فروردین به روی صحنه‌ تالار اصلی تئاتر شهر رفت، همچنان پرمخاطب اجرا می‌شود.

تئاتر

امیر دژاکام کارگردان این نمایش با بیان این مطلب به ایسنا گفت: این نمایش با گروه حرفه‌ای و اجرای شادی که دارد، توانسته مخاطبان را در ایام تعطیل نوروز جذب کند. مردم این نمایش را دوست داشتند و حتی در بین نمایش، گروه ما را تشویق می‌کردند، خیلی‌ها هم 2بار برای دیدن این نمایش به تئاتر شهر آمدند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تمرینات اصلی این گروه از اول اسفندماه آغاز شده عنوان کرد: تمرینات رسمی ما به‌مدت 8 ساعت از اول اسفندماه آغاز شد و بعد به 10 ساعت افزایش پیدا کرد. ما تا 28 اسفندماه پول نداشتیم و تدارک دکور و موسیقی در تعطیلات رسمی اخیر صورت گرفت. دژاکام در عین حال گفت: با تجربه‌ای که امسال پیدا کردم، اگر به من پیشنهاد شود سال آینده‌ هم در نوروز نمایش را به روی صحنه ببرم، می‌پذیرم، چرا که بعد از تقریبا 30 سال این نخستین تجربه‌ اجرا در نوروز است.

حسین محب‌اهری، ناهید مسلمی، مرتضی آقاحسینی، علیرضا ناصری، نادیا فرجی، الناز تاریخی، سارا علیا، سارا منصوری، حسین شهبازی و... به همراه گروه 40 نفره که اجرا‌کننده حرکات و آیین‌ها هستند گروه نمایش بزرگ دژاکام را تشکیل می‌دهند. نصرت‌خانم مادرم و نوروز، داستان زندگی روزمره‌ یک خانواده در سال 89 است و روایت‌کننده اتفاقاتی است که برای آنها رخ می‌دهد.

داوود فتحعلی‌بیگی نیز درباره تجربه‌ اجرای نمایش در تعطیلات نوروز گفت:ایام نوروز هم از روزهای خداست و تئاتر شهر هم می‌تواند مثل تماشاخانه‌های خصوصی اجرای نوروزی داشته باشد. وی ادامه داد: در ایام نوروز مردم به‌دنبال تفریح هستند، درست است که تماشاخانه‌های خصوصی در ایام نوروز مخاطبان را میزبانی می‌کردند و تئاتر شهر کار تازه‌ای نکرده است اما گسترش این امر می‌تواند مطلوب باشد.

این کارگردان در پایان سخنانش تاکید کرد که اگر قرار است این طرح در سال آینده هم ادامه یابد، بهتر است که مضمون نمایش با ایام شاد نوروز منطبق باشد تا بتواند تماشاگر بیشتری را جذب کند. اما از سوی دیگر اجرای نمایش «عجایب المخلوقات» به کارگردانی رضا ثروتی که قرار بود بهار امسال در تماشاخانه ایرانشهر به کار خود ادامه دهد با هماهنگی کارگردان با مدیر تماشاخانه ایرانشهر بنا به دلایلی متوقف شد.

به گزارش مهر، رضا ثروتی کارگردان نمایش به‌زودی دلایل این انصراف را اعلام می‌کند. قرار است این نمایش حدود 6 ماه دیگر اجرای عمومی خود را از سر بگیرد. پانته‌آ پناهی‌ها، مرتضی اسماعیل ‌کاشی، علی باقری، مجید بهرامی، اصغر پیران، بیژن سراجی، رامین سیاردشتی، شیما میرحمیدی و فرزین نوبرانی بازیگران این نمایش هستند. طراحی صحنه اثر را هم رضا ثروتی برعهده داشته است.

برنامه پس از نوروز

همزمان با پایان تعطیلات نوروزی، اجرای نمایش «درس» به کارگردانی داریوش مهرجویی از امروز در تماشاخانه استاد سمندریان از سرگرفته خواهد شد. نمایش «درس» نوشته اوژن یونسکو، داستان دانش‌آموزی است که برای درس نزد پروفسور می‌رود. امیر جعفری (پروفسور)، طناز طباطبایی (دانش‌آموز) و نادر سلیمانی‌فرد (در نقش خدمتکار) 3بازیگر این نمایش هستند.
همچنین تالارهای نمایشی تهران با سپری شدن تعطیلات نوروز اجراهای خود را از سر می‌گیرند.

مجموعه تئاترشهر از14 فروردین کار خود را با اجرای 5 نمایش از سر می‌گیرد. تالار اصلی این مجموعه امسال برخلاف سال‌های گذشته تعطیل نبود و امیر دژاکام با نمایش کمدی «نصرت خانم، مادرم و نوروز» اجرای این تالار را از روز هفتم فروردین ماه آغاز کرد. این نمایش هر شب راس ساعت 19 به‌مدت 85 دقیقه در این تالار به صحنه می‌رود.
دیگر تالارهای تئاترشهر برنامه‌های خود را مطابق اسفند ماه سال گذشته ادامه می‌دهند.

بر همین اساس تالار چهارسو میزبان نمایش «فاوست» نوشته و کار حمیدرضا نعیمی است که ساعت 19 و به‌مدت120دقیقه در این تالار به صحنه می‌رود. تالار قشقایی کار خود را با اجرای نمایش «ابرهای پشت حنجره» به نویسندگی و کارگردانی رضا گوران از سر می‌گیرد. این نمایش که اقتباسی از نمایشنامه«ماریانا پیندا» لورکا است، ساعت20 به‌مدت 80دقیقه اجرا می‌شود. در تالار «سایه» هم روح‌الله جعفری اجرای نمایش «تماشاچی محکوم به اعدام» را پی می‌گیرد.

این نمایش هم که متن آن از آثار ماتئی ویسنی‌یک است، ساعت20 به‌مدت 60‌دقیقه به صحنه می‌رود. در کارگاه نمایش، مریم کاظمی اجرای نمایش جدیدش را با نام «خطر مجسمه عبید جدی است» ادامه می‌دهد. متن این نمایش را عزت‌الله مهرآوران نوشته و این اثر نمایشی هر روز ساعت 18 اجرا دارد.

کد خبر 131157

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز