گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از امروز به‌مدت 9 روز در تهران آغاز می‌شود.

با پایان یافتن بخش‌های نمایشنامه‌خوانی و نشست‌های تخصصی تئاتر و اجرای نمایش‌هایی در خراسان شمالی، گلستان، البرز و گیلان که از 16 بهمن آغاز شده بود، اجرای بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و بازار تئاتر ایران آغاز می‌شود.

حضور چهره‌های بین‌المللی

پیش از این در دومین نشست خبری دبیر جشنواره با خبرنگاران، وعده داده شد که در این دوره از جشنواره چهره‌های معروفی از کارگردانان و چهره‌های تئاتری جهان شرکت می‌کنند و حالا بنا به خبری که روابط عمومی جشنواره ارسال کرده است در این دوره از جشنواره، بزرگ‌ترین و مشهورترین کارگردانان و چهره‌های تئاتر جهان، مدیران کمپانی‌ها و تهیه‌کنندگان معتبر تئاتر در جهان و همچنین مدیران و دبیران تعدادی از معتبرترین جشنواره‌های جهانی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند؛

به‌طوری‌که اعلام شده است در این دوره180 فعال تئاتری جهان برای دیدن کار و ارتباط با هنرمندان به تهران سفر می‌کنند. رومئو کاستلوچی، پیتر اشتاین (از آلمان)، دیمتریو کارنلیو (از رومانی)، رئیس ITI جهانی (نماینده یونسکو)، روی فراتی (از ایتالیا) و جین لویی مارتینلی (از فرانسه) ازجمله این چهره‌ها هستند تا به گفته محمد حیدری، جشنواره تئاتر فجر شکل حرفه‌ای پیدا کند.

متفاوت با سال گذشته

برگزاری نخستین بازار تئاتر ایران انتقاداتی را به همراه داشت؛ انتقاداتی که باعث شد حیدری در مقام دبیر جشنواره بگوید: سال گذشته این نقد وارد بود که گروه‌ها به‌صورت دائم در بازار تئاتر بودند و این امر برای مدیران بین‌المللی تئاتری تکراری می‌شد و همچنین کیفیت بازار تئاتر پایین بود که سعی کردیم آن را ارتقا دهیم؛ به همین دلیل دومین بازار تئاتر ایران با تغییرات شکلی و محتوایی نسبت به دوره پیش برپا خواهد شد و برخلاف سال پیش ساختار غرفه‌ای برای هر گروه در مدت زمان برگزاری ندارد.

این بازار هر روز به حداکثر 10 گروه نمایشی اختصاص دارد تا در این روز براساس زمان‌بندی، هر گروه در یک فرصت 20 دقیقه‌ای به معرفی آثار و خط‌مشی گروه برای مدعوین ثابت بازار (در قالب سخنرانی، فیلم و امکانات تکنولوژیکی و...) به زبان انگلیسی بپردازد. آنطور که وعده داده شده است 46 میهمان خارجی از 16 کشور جهان در دومین بازار تئاتر ایران که در تالار وحدت تهران برپا می‌شود، شرکت می‌کنند. در ‌دومین بازار تئاتر ایران که از تاریخ 23 تا 27 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود 36 گروه تئاتری فعال کشور به معرفی آثار خود می‌پردازند.

کد خبر 127920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز