جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از امروز در تهران و استان‌های خراسان شمالی، گلستان، گیلان و البرز آغاز می‌شود و تا اول اسفند ماه به‌مدت 15 روز ادامه می‌یابد تا این دوره از جشنواره متفاوت با سال گذشته برگزار شود. از جمله این تفاوت‌ها معرفی دبیر جشنواره برای 3 دوره آینده خواهد بود.

تئاتر

جشنواره‌ای که وارد بیست‌و‌نهمین دوره از زندگی خود شده است همه‌ساله با سیاست‌های متفاوتی برگزار می‌شود؛ سیاستی که بنا به تشخیص دبیر جشنواره شکل می‌گیرد. محمد حیدری که دبیری این دوره را برعهده دارد، در گفت‌وگو با همشهری بااشاره به عدم‌ساختار ثابت جشنواره تئاتر فجر گفت: «متأسفانه جشنواره تئاتر فجر، ساختار ثابتی ندارد و دبیر هم در حد اختیارات دوران دبیری‌اش می‌تواند سیاست‌ها و کارها را هدایت کند.»

به‌نظر او نبود ساختار و سیاست مشخص در تئاتر فجر، عدم‌آسیب‌شناسی جشنواره و از همه مهم‌تر، نبودن دبیر ثابت، از جمله مشکلات جشنواره تئاتر فجر است. شورای سیاستگذاری تئاتر اگرچه بعد از مشخص شدن سیاست‌های جشنواره تئاتر فجر و اعلام بخش‌های مختلف جشنواره با حضور مدیران و مسئولان فرهنگی تشکیل شد تا در مورد مسائل تئاتر صحبت شود و تصمیماتی برای رفع آنها گرفته شود اما آنطور که دبیر جشنواره می‌گوید در این شورا در مورد سیاست‌های جشنواره هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ ساختاری صحبت شده تا چشم‌انداز درستی از جشنواره ترسیم شود. یکی از این موارد تعیین دبیر جشنواره برای 3دوره آتی است.

حیدری گفت: در این جلسه قرار بر این شد که دبیر جشنواره حداقل برای 3سال تعیین شود و برنامه مشخصی را برای
3 سال ارائه بدهد تا هم اصحاب رسانه و هم هنرمندان بتوانند آن را پیگیری کنند.حیدری این تصمیم را مثبت تلقی و اظهار امیدواری کرد که این شرایط بعد از جشنواره به دست فراموشی سپرده نشود.

از سوی دیگر، امسال جشنواره در یک زمان 15روزه برگزار می‌شود. از ساعت 16‌تا‌21 بخش‌های نمایشنامه‌خوانی، ‌برپایی کارگاه‌های آموزشی و فجر استانی آغاز می‌شود. به‌گفته حیدری، تنوع بخش‌های مختلف جشنواره باعث می‌شد که مخاطب نتواند از همه بخش‌های جشنواره استفاده کند؛ به همین دلیل امسال برنامه‌ریزی شده تا مخاطبان بتوانند از کارگاه‌ها و نشست‌ها استفاده کنند.

او در ادامه گفت: بخش پژوهشی و کارگاه‌های جشنواره از بخش‌های مهم جشنواره است. با این حال بخش جنبی جشنواره محسوب می‌شود. اما با این تغییر زمانی مخاطبان می‌توانند به‌راحتی از این بخش‌ها دیدن کنند. متن کامل گفت‌وگو با حیدری را می‌توانید روز دوشنبه در صفحات داخلی همشهری بخوانید.

برنامه‌های جشنواره تئاتر

بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از امروز صبح با برگزاری نشست رسانه‌ای با حضور محمد حیدری دبیر و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره و نمایندگان رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی و همچنین از ساعت16 با اجرای نمایشنامه «تابوت عهد» ‌نوشته نیل لبیوت به کارگردانی مژده ساعی در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر آغاز می‌شود.

شورای سیاستگذاری

دومین نشست شورای سیاستگذاری بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اعضا برگزار شد. به گزارش ایسنا، دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: در حوزه تئاتر ایران نیروهای مستعد بسیاری وجود دارند که برای بروز این استعدادها باید برنامه‌ریزی کرد. محمد حسینی با تاکید بر تاثیر تئاتر در جامعه گفت: تاثیرگذاری و مانایی هنر نمایش در سطح بالایی است به همین جهت باید چنان آثاری تولید کرد که کسی یا کسانی فرصت سوءاستفاده از این هنر مظلوم و مغفول‌مانده در حوزه فرهنگی را نداشته باشند.

حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست با برشماری ضرورت‌های عرصه تئاتر کشور و با اشاره به اینکه جشنواره‌ها آیینه‌ای تمام نما و فرصتی برای نقد و بررسی عملکردها هستند، گفت: در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال، سعی بر آن شده که با نگاه‌ها و برنامه‌ریزی‌های تئاتر کشور همسو باشد و برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای باشد که آثار در اجرای عمومی مورد حمایت واقع شده باشند و سپس در جشنواره حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به همه ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف، همت معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی در جهت هرچه بهتر برگزار شدن بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های جشنواره‌ جشنواره‌ها، بین‌الملل، ‌مرور تئاتر ایران، برگزیدگان تئاتر مناطق، ‌میهمان، ‌تجربه‌های نو، ‌پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی و چشم‌انداز تئاتر ایران از 23 بهمن‌ تا یک اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 127307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز