گروه ادب و هنر: اگر نخواهیم بپذیریم که دود نمایش «هداگابلر» به چشم «هامون‌بازها»ی محمد رحمانیان رفته است باید قبول کنیم که تاریخ تکرار می‌شود.

رحمانیان

آذر ماه سال گذشته نمایش «روز حسین» به کارگردانی محمد رحمانیان به‌دلیل مشکلات ممیزی از اجرای عمومی در ماه صفر بازماند و امسال هم محمد رحمانیان از شرکت در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌دلیل موارد ممیزی تئاتر «هامون‌بازها» صرف‌نظر کرد؛ این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره دلایل انصراف خود به ایسنا گفت: دوپنجم متن نمایش ما را کوتاه و یک شخصیت را کاملا حذف کرده‌اند و با این شکل به‌هیچ‌وجه نمی‌توانم نمایشم را اجرا کنم.

پیش از این، رحمانیان از حجم بالای ممیزی نمایش «روز حسین» به‌شدت ناراضی بود و به این خاطر اعلام کرد که ممیزی در مورد کارهای دیگرش هم صورت گرفته است اما این حجم ممیزی برای این نمایش چنان بی‌سابقه بوده‌ که او تصمیم دارد که متن هاشور‌خورده‌ای که از سوی شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایش به دستش رسیده را به‌عنوان سندی ماندگار در حوزه ممیزی تئاتر نگه دارد. سال 86 هم از اجرای نمایش «مانیفست چو» که متن آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب کرده بود، جلوگیری شد. قرار بود که این نمایش در جشنواره بیست و ششم تئاتر فجر اجرا شود.

نام این نمایش در فهرست نمایشنامه‌های پذیرفته‌شده در مرحله بازخوانی بخش بین‌الملل جشنواره امسال آمده بود اما در ادامه، رحمانیان اعلام کرد که شرایط کار و بازبینی‌ها در جشنواره تئاتر فجر ناعادلانه است و از حضور در جشنواره انصراف داد. کشمکش بین گروه اجرایی و دبیر جشنواره ادامه داشت و در نهایت رحمانیان بخش‌های کوتاهی از این نمایش را به همراه گروهش جلوی تئاتر شهر اجرا کرد.

آن زمان رحمانیان در نامه‌‌ای به دبیر وقت جشنواره اعلام کرد که نمایش «فنز» 5 بار و «عشقه» 8 بار بازبینی شده است. او حتی به یاد آورد که نمایش «مجلس‌نامه» 17 بار بازبینی شده‌است. اما امسال محمد رحمانیان به دعوت محمد حیدری، دبیر جشنواره با این پیش زمینه‌ها تصمیم به شرکت در جشنواره گرفت. او به ایسنا گفت: «مدتی پیش، دبیر جشنواره‌ تئاتر فجر از من دعوت کرد تا در این جشنواره شرکت کنم که من هم متن «هامون‌بازها» را که متن کاملی بود به آنها ارائه کردم.

چند روز بعد دبیر جشنواره اعلام کرد متن مشکلی ندارد و تصویب شده و بر همین اساس بود که ما تمرین‌هایمان را آغاز کردیم اما حالا که در آستانه‌ برگزاری نمایش هستیم به من گفته‌اند که دوپنجم متنم را حذف کنم اما من نمی‌توانم این میزان ممیزی را که اعمال شده انجام بدهم.» او با اشاره به نپذیرفتن موارد ممیزی در این نمایش تصریح کرد: سال گذشته بعد از اتفاقاتی که برای نمایش «روز حسین» افتاد گفتند متن کاملی ارائه نشده است اما امسال هم که متن کامل را ارائه کرده‌ام، باز هم ممیزی شد.

کد خبر 127160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز