گروه ادب و هنر: همانطوری که گروه‌های تئاتری در حال آماده‌سازی کارهایشان برای شرکت در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستند، مراکز فرهنگی هم خود را برای هرچه بهتر برپاشدن این رویداد مهم تئاتری مهیا می‌کنند.

جشنواره تئاتر

شهرداری تهران پیش از این هم برای برگزاری باشکوه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام آمادگی کرده‌ بود اما روز گذشته، امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بار دیگر اعلام کرد که سازمان‌فرهنگی هنری امسال با همه توان به جشنواره‌های فجر کمک خواهد کرد. رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دیدار از یک خبرگزاری گفت که با جشنواره تئاتر فجر همکاری می‌کند.

پیش از این، سیدمحمد هادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به‌عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر معرفی شد و همچنین در نشستی با حضور محمد حیدری، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و محمد خزاعی مشاور دبیر اعلام شد که شهرداری تهران همواره از طرح‌های فرهنگی و مؤثر حمایت می‌کند و این آمادگی را دارد که در برپایی جشنواره تئاتر فجر که از جشنواره‌های مهم و از جدی‌ترین و بزرگ‌ترین اتفاقات در حوزه تئاتر کشور است همکاری لازم را داشته باشد.بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 16 بهمن ماه تا اول اسفندماه در تهران و استان‌های خراسان شمالی، گلستان و البرز برگزار می‌شود.

حضور جشنواره تئاتر دانشگاهی و ایثار

اگرچه این روزها تب و تاب خبرهای جشنواره تئاتر فجر روی فضای تئاتری سایه انداخته ‌است اما خبرهای دیگری از جشنواره‌های دیگر به گوش می‌رسد که بی‌ارتباط با بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیست. همانطور که قبلا اعلام شده بود به‌منظور حمایت از آثار برگزیده تئاتر دانشگاهی، معرفی چهره‌های برتر و عرضه آثار برگزیده تئاتر دانشگاهی به فضای حرفه‌ای کشور، دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، طی توافق و مذاکراتی با مرکز هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، نمایش‌های برگزیده سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را جهت حضور در بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و حمایت از اجرای عمومی کارهای این جشنواره به مرکز هنرهای نمایشی معرفی می‌کند. دبیرخانه این جشنواره 4 نمایش را به جشنواره فجر معرفی کرد که درنهایت 2 نمایش برگزیده سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه می‌روند.

نمایش‌های «بر ولادیمر و استراگون چه گذشت» به کارگردانی مشترک سیاوش طیب طاهر و میثم حسن‌زاده در بخش جشنواره جشنواره‌ها و «تفنگ‌های ننه کارا» به کارگردانی مهدی محمدی در بخش مهمان بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور خواهند داشت. این دو اثر از جمله آثار برگزیده بخش مسابقه بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی بوده‌اند. از سوی دیگر 2 نمایش برگزیده تئاتر ایثار بدون اولویت به دبیرخانه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شده‌است.

محمداسماعیل رضایی، دبیر جشنواره ایثار به فارس گفت که هیأت داوران 2 اثر «شیر شکر خای تو خوش» از شاهین‌شهر اصفهان و «از این مار عبورم دهید» از مشهد را بدون اولویت به دبیرخانه بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کرد.

معرفی هیأت داوران ادبیات نمایشی کودک و نوجوان

اما از طرف دیگر مسابقه سراسری ادبیات نمایشی کودک و نوجوان که در اسفندماه برگزار می‌شود، هیات داوران خودش را معرفی کرده‌‌است تا 3 نمایش برگزیده از میان 98 اثر را انتخاب کند.آنطور که روابط عمومی معاونت هنری به نقل از دبیرخانه سومین مسابقه سراسری ادبیات نمایشی اعلام کرده‌است، داوود کیانیان، نمایشنامه‌نویس، مدرس و پژوهشگر تئاتر، سید‌حسین فدایی حسین، نمایشنامه نویس، مترجم و پژوهشگر تئاتر و منوچهر اکبرلو، پژوهشگر، منتقد و مدرس تئاتر به‌عنوان هیات داوران مرحله نهایی این مسابقه انتخاب شده‌اند تا علاوه بر بررسی و معرفی 3 نمایشنامه برتر، انتخاب پژوهش و نمایشنامه‌های منتخب کودک و نوجوان را مشخص کنند.مرحله نخست انتخاب آثار توسط مجید گیاهچی و افشین زارعی از مجموع 103 نمایشنامه ارسالی انجام شد که در نهایت 98 اثر جهت داوری انتخاب شد.

پایان جشنواره معلولان

با پایان چهارمین جشنواره سراسری تئاتر معلولان که دیروز در تالار اندیشه برگزار شد، مثل همه اختتامیه‌ها، نویدهایی برای راه‌اندازی مرکز تئاتر و هنرهای نمایشی معلولان در سازمان بهزیستی داده شد. این‌بار احمد اسفندیاری، رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت که مرکز تئاتر و هنرهای نمایشی معلولان تا پایان امسال در سازمان بهزیستی راه‌اندازی می‌شود.
او دلیل این امر را برتری حوزه تئاتر برای معرفی هنر معلولان به جامعه دانست و اظهار داشت: این مرکز از فعالیت‌های کمی و کیفی تئاتر و هنرهای نمایشی جامعه معلولان حمایت خواهد کرد.

کد خبر 125930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز