چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

گروه فرهنگ و هنر- ندا انتظامی: به‌تدریج یخ‌های تئاتر با نزدیک شدن به جشنواره تئاتر فجر و اجراهای جدیدی که در راه است، آب می‌شود.

تئاتر

کمتر از 4 ماه دیگر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود و به‌تدریج خبرهایی از این جشنواره به گوش می‌رسد؛ خبرهایی که یا مبنی بر حضور کارگردانان در بخش‌های مختلف جشنواره‌است و یا خبرهایی حاکی از انصراف آنان. خبر انصراف نیما دهقان، عباس غفاری، شبنم مقدمی و محمدرضا حسین‌زاده از حضور در جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر را یکی دو خبرگزاری اعلام کردند؛ دلیلی که برای این انصراف‌ها ذکر شده بود به کمبود بازیگر، امکانات و مشکلات مالی برمی‌گشت.

این کارگردانان در حالی از شرکت در جشنواره منصرف شدند که آثارشان در مرحله بازخوانی پذیرفته شد و ماه‌ها بود که برای آماده شدن اثرشان تمرین می‌کردند. اما اگر این کارگردانان از اجرای نمایش‌هایی انصراف دادند که مشغول آماده‌سازی آن بودند، سعید شاپوری، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر اعلام کرد برای جشنواره تئاتر فجر امسال کاری ارائه نخواهد داد زیرا هیچ ضمانتی برای اجرای پس از جشنواره آن وجود ندارد.

او که این روزها تمرکز خود را برای اجرای تئاترـ موسیقی گلبانگ سربلندی در حد‌فاصل عیدهای قربان تا غدیر گذاشته است، در ادامه گفت: اصلا معلوم نیست برنامه جشنواره چگونه است. سال‌های گذشته پس از حضور در جشنواره، کار به اجرای عمومی هم می‌رسید اما امروز جشنواره تنها قسمت‌های مختلفی دارد و کارهای ارائه‌شده در آن، صرفا برای حضور در جشنواره آماده می‌شوند اما پس از آن، سرنوشت مشخصی ندارند.

با این دلایل من هم ضرورتی نمی‌بینم کاری با عجله و با هر کیفیتی آماده کنم تا صرفا در جشنواره حضور داشته باشد.بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 17 تا 25 بهمن با دبیری محمد حیدری در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

پایان حاشیه‌ها

سرانجام اجرای نمایش «نوشتن در تاریکی» به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی به حواشی این‌کار پایان داد. نمایشنامه‌ و اجرای این نمایش برای رسیدن به سکوی نمایش بارها از ممیزی اداره‌ کل هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی رد شد و حتی اسم این‌کار از «ماهی بلاگفا» به «نوشتن در تاریکی» تغییر یافت.

با این حال محمد یعقوبی از اجرای کارش احساس رضایت دارد. کارگردان و نمایشنامه‌‌نویس تئاترهای «خشکسالی و دروغ» و «ماچیسمو» ضمن ابراز خوشحالی از وجود آدم‌هایی در شورای نظارت و ارزشیابی که قصدشان دادن مجوز به نمایش‌هاست، گفت: بعد از بازبینی‌های متعدد، این روزها نمایش «نوشتن در تاریکی» را اجرا می‌کنم.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و رئیس شورای نظارت و ارزشیابی با گفتن اینکه نیت‌شان مجوز دادن به کار ماست، در من این انگیزه را ایجاد کردند که بارها و بارها نمایشم را تغییر بدهم تا سرانجام به اجرا برسد اما شورای نظارت و ارزشیابی نیازمند خانه‌تکانی است؛ چراکه در این شورا افرادی حضور دارند که سر جایشان نیستند. به‌عنوان مثال یک عکاس تئاتر در شورا چه می‌کند؟! لازم است رئیس شورا با افرادی همکاری کند که به شورا اعتبار بدهند و همچون ربات نمایش‌ها را نگاه نکنند.

این کارگردان در گفت‌وگوی مفصلی با ایسنا از حضور اقلیتی افرادی که مناسب شورای نظارت و ارزشیابی نیستند خبر داد و خواستار این شد که اگر شورا اصرار دارد که قانونی است، بنابراین باید به اعتبار و جنبه‌های کارشناسی‌اش فکر کند و با انتخاب‌های نابجا عملکرد خود را خدشه‌دار نکند. نمایش «نوشتن در تاریکی» هر شب ساعت 19:45 با بازی آیدا کیخایی، علی سرابی، مهدی پاکدل، مسعود میرطاهری، مژگان خالقی، اشکان خیل‌نژاد، معصومه رحمانی و محمد عسگری به صحنه می‌رود.

حکایت سالن اصلی تئاتر شهر

سالن اصلی تئاتر شهر که این روزها داستان‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته‌است، در چندماه گذشته میزبان نمایش‌هایی بود که پیش از این اجرای عمومی داشته‌است؛ اجراهایی که بیشتر معنی عدم‌برنامه‌ریزی را به ذهن متبادر کرد. با مشخص شدن سرپرست تئاتر شهر به‌نظر می‌رسد که اجرای نمایش‌های جدیدی در راه است. با پایان اجرای نمایش «کنسرت حشرات» به کارگردانی مریم سعادت این سالن در روزهای 13 و 14 به اجرای نمایش سنتی کره اختصاص دارد.

برای دومین بار است که سالن اصلی تئاتر شهر میزبان نمایش سنتی کره می‌شود. نخستین نمایش در آبان سال گذشته اجرا شد و این‌بار این نمایش به کارگردانی لی جه هیونگ و با حضور 17‌نفر از بازیگران کره‌ای به‌مدت 90دقیقه به روی صحنه می‌رود. این نمایش در واقع نمایشگر هنر سنتی کره و موسیقی این کشور است که با حمایت وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری جمهوری کره، ساعت 20 در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

نمایش‌های در حال اجرا

این روزها تئاتر شهر میزبان نمایش‌هایی است که یا اجرای خود را تازه شروع کرده‌اند یا به پایان اجرای خود رسیده‌اند. اجرای نمایش «تور عروس» به نویسندگی و کارگردانی امیرامجد همچنان در تالار قشقایی در ساعت 19:15 ادامه دارد. این نمایش مضمونی تاریخی دارد و وقایع آن در دوران انقلاب مشروطه می‌گذرد.

آناهیتا اقبال نژاد، مهسا مهجور، مانیا هاشمی، امیرکاوه آهنجان و سام کبودوند در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. با پایان اجرای این نمایش از 17 آبان اجرای نمایش «کسوف» به کارگردانی ایوب آقاخانی در این تالار به روی صحنه می‌رود. این نمایش جدیدترین کار گروه تئاتر پوشه است که در ساعت 19:45 با بازی حمیدرضا آذرنگ و نسیم ادبی پذیرای علاقه‌مندان خواهد شد. سالن سایه هم از 10 آبان میزبان نمایش «زندگی میان آتش» به کارگردانی اصغر خلیلی شده ‌است.

داستان این نمایش نیز درباره جشنی است که قرار است در یک کلیسا برپا شود اما اختلاف حزبی 2 نفر مانع از برگزاری این جشن می‌شود. شیوا مکی‌نیان، اتابک نادری، میثم جهانگیری و علی قوچانی در این نمایش بازی می‌کنند.

این نمایش نیز ساعت 30: 19 اجرا می‌شود. در کارگاه نمایش هم نمایش «آواز از دورترین کرانه مه‌آلود زمین» به کارگردانی شهرام گیل آبادی اجرا می‌شود. این نمایش از 7آبان ماه با بازی سیما تیرانداز و صادق داوری‌فر روی صحنه رفته و روایتگر همان «ادیپ شهریار» آفریده «سوفکل» است که این بار از نگاه ایوب آقاخانی روایت می‌شود. این نمایش در ساعت 18:30 روی صحنه می‌رود.

ایرانشهر و دو نمایش جدید

از امروز نمایش «قاتل بی‌رحم هسه کارلسون» به نویسندگی هنینگ مانکل و به کارگردانی مسعود رایگان در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر در ساعت 20 به روی صحنه می‌رود.در این نمایش‌رؤیا تیموریان، شبنم مقدمی، هومن سیدی، جواد عزتی و محمد سلوکی به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

اما نمایش جدید دیگری که در این سالن به اجرا گذاشته می‌شود، نمایش «حضرت والا» به نویسندگی و کارگردانی حسین پاکدل است که این روزها گروه مشغول تمرین و آماده‌سازی‌ هستند. این نمایش از 2 آذر در سالن یک تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌رود.

کد خبر 119893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز