گروه ادب و هنر: مدت‌هاست که بحث بر سر رپرتوار تئاتر به گوش می‌رسد.

تئاتر

اجرای رپرتوار با اجرای نمایش‌های عروسکی در تالار فردوسی آغاز شد و ادامه‌دهنده این راه را باید در تماشاخانه ایرانشهر با اجرای نمایش‌های «جن گیر» و «ماکاندو» جست.در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر نمایش جن گیر به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی اجرا می‌شود. این نمایش به‌عنوان پرمخاطب‌ترین نمایش سال گذشته در سومین «اردیبهشت» تئاتر ایران معرفی شد. کوروش نریمانی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر اعلام کرده‌است که اجرای این نمایش به لحاظ اجرایی نسبت به سال گذشته بهتر شده‌است.

این نمایش که در سال گذشته در 2سئانس در سالن چهارسو اجرا می‌شد با اتمام قرارداد و بدون‌توجه به تعداد مخاطبان علاقه‌مند از روی صحنه برداشته شد. نریمانی در این رابطه گفت: «با توجه به استقبال مخاطب احساس کردم که کار می‌تواند برای دومین بار اجرای عمومی شود و به این دلیل که برای بخش دولتی مهیا کردن شرایط اجرای دوباره نمایش جن‌گیر امکا‌ن‌پذیر نبود، با بخش خصوصی وارد مذاکره شدم.»

در این نمایش طنز، سیامک صفری، ژاله صامتی، خسرو شهرزاد و هوتن شکیبا به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش جن‌گیر ساعت 20:30 در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌رود. اما نمایش دیگر، نمایش «ماکاندو» به کارگردانی آزاده انصاری است. این نمایش در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

نمایشنامه این کار را آرش پارساخو با اقتباسی از داستان پیرمرد فرتوت با بال‌های بزرگ بزرگ اثر گابریل گارسیا مارکز، نویسنده کلمبیایی نوشته‌است و نادر برهانی مرند دراماتورژی (مشاوره ادبی کارگردان) آن را برعهده دارد. در این نمایش داستان پیرمرد بالداری روایت می‌شود که برای بردن بچه مریضی به زمین می‌آید اما حین انجام ماموریت در توفان گرفتار می‌شود و در شهر ماکاندو سقوط می‌کند که این اتفاق ماجرای عجیبی را به‌وجود می‌آورد.

آزاده انصاری کارگردان نمایش «ماکاندو» درباره دلیل اجرای این نمایش بعد از 2 سال در تماشاخانه ایرانشهر گفت:« در اجرای سال 87 این اثر در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر، بسیاری از مخاطبان ما به‌دلیل ظرفیت کم سالن نتوانستند بیننده کار باشند، همچنین به‌دلیل برنامه سفرهای خارجی و همچنین آمادگی اعضای گروه، این اثر را برای اجرای مجدد انتخاب کردیم.»

این نمایش در جشنواره‌های داخلی و خارجی توانسته رتبه‌های زیادی کسب کند. در این نمایش عروسکی - زنده سیامک صفری(صداپیشگی)، افسانه ماهیان، سینا رازانی، علی میلانی و داریوش فائزی به‌عنوان بازیگر حضور دارند و فرزانه عاقلی، مرضیه ایمانخانی و نسیم یاقوتی عروسک گردانان آن هستند که همه روزه در ساعت 19:15 اجرا می‌شود.

اما این تمام فعالیت‌های تماشاخانه ایرانشهر نیست. در این تماشاخانه نمایش‌های «رویای هالیوود» به کارگردانی نادر برهانی مرند، کاری از گروه تئاتر معاصر اجرا می‌شود. این نمایش جدیدترین اثر نادر برهانی مرند است که براساس نمایشنامه‌ای از نیل سایمون اجرا می‌شود و روایتگر پدری فیلمنامه‌نویس است که دخترش سودای هنرپیشگی را در سر می‌پروراند. رضا بابک، مریلا زارعی و افسانه ماهیان در این نمایش که همه‌روزه ساعت21 در سالن استاد سمندریان اجرا می‌شود ایفای نقش می‌کنند.

کد خبر 116697

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز