گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: دومین نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که قرار بود درمورد کارهای خارجی شرکت‌کننده در جشنواره باشد، به‌دلیل انصراف محمد رحمانیان از شرکت در جشنواره تئاتر فجر بیشتر به نشستی برای تعیین معیارهای شورای نظارت تبدیل شد؛ به‌طوری‌که محمد حیدری، دبیر جشنواره تئاتر فجر، در پی سؤالات مکرر اعلام کرد:

جشنواره تئاتر

به هر حال بحث نظارت همواره در هنر ما بوده، هست و خواهد بود و مسئله‌ این جشنواره این نیست. در نخستین نشست خبری جشنواره تئاتر که حدود یک ماه پیش برگزار شد، دبیر جشنواره با افتخار از حضور محمد رحمانیان در مقام کارگردان «هامون بازها» خبر داد و دیروز در نشست دوم جشنواره تئاتر فجر29 اعلام کرد که این کارگردان حاضر نشد موارد نظارتی شورای نظارت را اعمال کند.

بازبینی مجدد کارهای نمایشی در جشنواره یکی از مواردی بود که درباره آن مکرر از دبیر جشنواره سؤال شد. او در این باره گفت: سال‌های گذشته هم شورای نظارت و ارزشیابی پیش از جشنواره همه آثار را مورد بازبینی دوباره قرار می‌داد. اگر بازبینی مجدد نمایش‌ها امسال زودتر انجام می‌شود، به این دلیل است که ما امسال جدول جشنواره را 20 روز پیش از برگزاری آن اعلام کرده‌ایم درحالی‌که سال‌های پیش، بازبینی‌های مجدد، شب قبل از اجرای نمایش‌ها انجام می‌شد.

کارگردان‌ دیگری که از اجرا در جشنواره تئاتر فجر انصراف داد، وحید رهبانی است؛ کسی که نمایش هداگابلر به کارگردانی او در روزهای نخست به‌دلیل مشکلات ممیزی توقیف شد و به همین خاطر رهبانی از شرکت در جشنواره انصراف داد. حیدری در این مورد نیز گفت: بعد از ماجراهایی که برای نمایش «هدا گابلر» به‌وجود آمد، وحید رهبانی اعلام کرد به‌دلیل شرایط روحی نمی‌تواند اثری را کارگردانی کند. ایشان انصرافش را به‌صورت مکتوب اعلام کرده است. البته ما از ایشان به‌شدت حمایت کردیم اما خودش در این شرایط تمایلی برای اجرای نمایش نداشت.

دبیر جشنواره تئاتر با اشاره به فضای ملتهب تئاتر در چند وقت اخیر اعلام کرد که این فضا قطعا بر نظارت نمایش‌ها اثر گذاشته است. او دراین باره اظهار داشت: معتقدم اگر قانونی وجود دارد باید به‌صورت خیلی شفاف اعلام شود تا کارگردان‌ها حد و حدود خود و خط قرمزها را بدانند. مباحث نظارتی همواره مورد بحث بوده است اما نمی‌توان نادیده گرفت که مسائل سیاسی قطعا بر مسائل فرهنگی هم تاثیر می‌گذارد.

معرفی داوران هم سؤالات دیگری به‌دنبال داشت. در این دوره از جشنواره هیات داورانی مرکب از لامبروس لیاواس، روس مانسون، آندره آپورچدو، مسعود رایگان و سعید کشن‌فلاح آثار شرکت‌کننده در بخش مسابقه بین‌الملل را داوری می‌کنند. حضور سعید کشن فلاح هم نکته دیگری بود که سؤال برانگیز شد. این عضو هیأت داوری که در دوره 26 جشنواره تئاتر فجر در این سمت بوده، سابقه دبیری جشنواره تئاتر فجر و دبیری جشنواره تئاتر ماه را هم در کارنامه‌اش دارد.

حیدری در مورد او گفت: او فرد غیرمتخصصی نیست. از سوی دیگر نگرش‌های اعتقادی افراد برای خودشان محفوظ است. در بخش داوری چه سانسوری می‌توانست اتفاق بیفتد که ما ایشان را به‌عنوان یکی از اعضای هیات داوران انتخاب کردیم؟
در این دوره از جشنواره مراسم بزرگداشت‌ محمدعلی کشاورز، فریده سپاه‌منصور، محمود عزیزی و یدالله آقاعباسی از هنرمندان تئاتر کرمان برگزار می‌شود.

کد خبر 127425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز