یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

سعید جباری-حامد فرح‌بخش: نسب ماشین دزدهای امروزی، شاید برسد به اسب‌دزدان زمان قله‌قله دون میرزا.

 این اسب‌دزدها به تدریج وارد جامعة شهری شدند و به‌تدریج با کم شدن تعداد اسب‌ها برای آن‌که از گرسنگی نمیرند، در داخل شهرها دست به سرقت دوچرخه زدند، که فیلم دزد دوچرخه اثر ویتوریو دسیکا هم که یک فیلم تبلیغاتی بود، به سفارش آن‌ها ساخته شد.

از یکی دو دهة قبل با افزایش موتورها، دزدان دوچرخه که حالا موتورسواری یاد گرفته بودند، افتادند توی این خط. تا این‌که سر و کلة ماشین در شهرها پیدا شد و ماشین دزدی در تمام جهان مد شد.

از آ‌ن جایی هم که کارخانه‌های ماشین‌سازی ایرانی تنها چیزی که برایشان مهم نبود، امنیت خودرو بود و صاحبان خودروها هم حال و حوصلة امن کردن ماشین را نداشتند، ایران شد بهشت ماشین دزدها و به سرعت انواع مدل‌های ماشین دزدی باب شد...

سرقت با تریپ رفاقت

دوستی خیلی چیز خوبی است. من با فرزاد و اِسی و پسر کربلایی اکبر دوست هستم و... البته این درست است که آدم باید برای دوستش تا رگ گردن هم بیاید، اما هر کسی که دو دفعه سوار ماشینت شد و دو تا جوک بی‌مزه و یا حتی بامزه، sms زد که رفیق به حساب نمی‌آید.

درصد نسبتا زیادی از سرقت‌های خودرو توسط دوستان مخ‌زنی انجام می‌شود که بعد از چندین بار سلام و علیک تقاضا می‌کنند برای عروسی خواهرشان، یا چون با نامزدشان قرار دارند و یا هزار و یک بهانة دیگر، خودروتان را برای نیم ساعت به آن‌ها قرض بدهید.  حالا شما بدو دنبال ماشینت.

  نتیجه‌گیری کلی: دوست خوب، دوستی است که ماشین قرض نکند. جوان عاقل هم کسی است که ماشین قرض ندهد.

ماشین دزدی به سبک سارا

سارا یک نام ایرانی است که معادل سارة خارجی‌ها است. اگر چه بنیانگذار این سبک سرقت در لابه‌لای صفحات تاریخ گم شده است، اما این روش به نام سارا دختر فراری ماشین دزد ثبت شده. 

این دختر خانم چهارده پانزده ساله که همین دو ماه قبل برای آخرین بار به اتهام سرقت یک خودرو پراید راهی زندان شد، از مشتریان پر و پا قرص ادارة مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران است.

ایشان اگر هر بار بعد از گذشت یکی دو ماه از آزادی دوباره به آگاهی سر نزند، حالش بد می‌شود. سبک خاص سرقت او که خام کردن جوان‌های مایه‌دار است، به این صورت است که این سارق شیک‌پوش وقتی که متوجه می‌شود راننده جوانی کلید کرده، سوار ماشینش می‌شود‍ و با او گرم می‌گیرد‍.

اما در بین راه یک دفعه یادش می‌آید که دلش هوس ساندویچ، چیپس و بستنی کرده. جوان عاشق هم که می‌خواهد ته کلاس را در بیاورد، خیلی سریع جلوی یک کافی‌شاپ باکلاس می‌زند روی ترمز و در حالی که ماشین  روشن است، می‌رود دنبال سفارش سارا.

اما وقتی با صدای تیک‌آف به خیابان نگاه می‌کند، متوجه می‌شود چه کلاهی سرش رفته است. به این می‌گویند سرقت سارایی...

  راه‌حل: راه‌حلش را خودتان بلد هستید. یا مکن با فیلبانان دوستی، یا...

 بسوزه پدر دل رحم‌ِ دل

اگر گذارتان به ادارة مبارزه با سرقت آگاهی تهران افتاد و در آن‌جا جوان خوش تیپی را دیدید که هی محکم با کف یک دست می‌کوبد روی دست دیگرش و پشت سر هم می‌گوید بسوزه پدر این دل نازک، بدانید و آگاه باشید که ماشین ایشان به سرقت رفته است.

تا او نگفته من برایتان بگویم که ایشان مطمئنا مدعی می‌شود که در حالی که با خودرو مدل بالای خودش در حال رانندگی بوده، متوجه دختر خانم جوانی شده که به شدت بیمار بوده است و از آن‌جایی که او دل نازکی دارد، سعی کرده بیمار را به بیمارستان برساند.

اما در میانة راه، این خانم و یا مرد همدستش که او را تعقیب می‌کرده، با تهدید چاقو او را  در یک نقطة تاریک و خلوت پیاده کرده‌اند و ماشینش را به سرقت برده‌اند. البته بعضی‌ها هم می‌گویند که زن جوان خشونت کمتری به خرج داده و گفته است اگر او از ماشین پیاده نشود، داد می‌زند که او را دزدیده است و پدرش را در می‌آورد.

البته در این‌که همة این شاکیان راست می‌گویند و دلشان سوخته شکی نیست، اما نمی‌دانم چرا در یک شب برف و بورانی اگر من بنده خدا کنار خیابان بمیرم هم کسی مرا به بیمارستان نمی‌رساند؟

  راه‌حل: برای راه‌حل رجوع شود به مورد سبک سارا!

سیگار چند میلیون تومانی

باند سی ثانیه‌ای‌ها که پرونده‌شان چند هفتة قبل در دادسرای شهرری بررسی شد، به تنهایی بیش از 50 خودرو را در مناطق جنوبی و شرق تهران وقتی که راننده برای خرید سیگار، چیپس یا هله و هوله، خودرویش را در حالت روشن ترک کرده و حتی  درش را باز گذاشته بود،  سرقت کرده‌اند.

روش کار آن‌ها که همگی برادر بودند، به این صورت بود که در کنار دکه‌های سیگار فروشی، روزنامه‌فروشی و یا سوپری‌های سرچهارراه‌های خلوت و... می‌ایستادند و وقتی رانندة خودرو مدل بالایی برای خرید از ماشین خود پیاده می‌شد، به سرعت سوار خودرو شده و فرار می‌کردند.

یکی دو تا از برادران هم در همین زمان در حالی که با موتور یا ماشین در آن اطراف ایستاده بودند وانمود می‌کردند که می‌خواهند به مال‌باخته کمک کنند و با سوار کردن او به تعقیب ماشین می‌پرداختند، اما یک دفعه در میانة راه، یا پشت چراغ قرمز می‌ماندند یا ماشین را گم می‌کردند. سارقان 30 ثانیه‌ای...

  راه‌حل: دوست عزیز، پارک کردن ماشین در یک جای مناسب، خاموش کردن آن وحتی قفل کردن درها و برداشتن سوئیچ فکر نمی‌کنم در مقایسه با زمانی که باید در آگاهی و دادسرا دنبال ماشینت بدوی، زمان زیادی لازم داشته باشد. پس تنبلی ممنوع.

کلک آبمیوه‌ای

رجوع کنید به سرقت‌های آبمیوه‌ای.

 راه‌حل:  راه‌حلش هم این است که اگر مسافری را سوار کرده‌اید، خیک مبارکتان را نگه دارید و از او خوراکی قبول نکنید.

 می‌خوای پولدار شی؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های سرقت خودرو در ماه‌های اخیر، پیشنهاد کرایه‌های دندانگیر و تحریک طمع رانندة خودرو است.

جریان هم این‌طوری است که یک نیمه شب که دارید دلی‌دلی کنان رانندگی می‌کنید، یک دفعه یک آقای تنها یا همراه چند جوان دیگر و یا حتی به همراه خانم و بچه‌ها جلوی شما را می‌گیرند و  برای آن‌که آن‌ها را به یک نقطة دور در آن طرف شهر برسانید، یک کرایة قلمبه به شما پیشنهاد می‌کنند.

شما  اولش یک کمی خودتان را لوس می‌کنید که نمی‌صرفه و از این‌جور حرف‌ها، اما ته دلتان حسابی غنج می‌رود و دست آخر آن‌ها را سوار می‌کنید.

در طول مسیر به شکاری که زده‌اید فکر می‌کنید، اما یک دفعه در وسط راه وقتی که به یک نقطة تاریک و خلوت می‌رسید، آقاهه اسلحه‌اش را که از نوع گرم یا خیلی سرد است، می‌گذارد روی گلویتان و آن وقت، شما از ترس جانتان مجبورید مؤدبانه با پای خودتان از خودرو پیاده شوید.

  راه‌حل:  بد نیست آدم دندان طمعش را بکشد و کمی به پیشنهادهای اغواکننده و خصوصا کرایة بالا شک کند و برای پول به هر دری نزند.
بزن کنار

مأمورنماها یکی دو سالی است که بدجوری زده‌اند تو کار سرقت خودرو. آن‌ها که اکثرا از طایفة فیوج هستند‍، با قیافه‌های گمراه‌کننده و وسایل و تجهیزات کامل پلیسی از چراغ‌گردان و لباس فرم گرفته تا اسلحه و بی‌سیم و... یک دفعه با ماشین‌های مدل بالای سمند، پژو405 و پرشیا می‌پیچند جلوی خودرو شما و درخواست مدارک می‌کنند.

بعد هم به بهانة این‌که تخلفی کرده‌اید، شما را می‌پیچانند و یکی دو نفرشان سوار ماشینتان می‌شوند و از شما می‌خواهند دنبالشان راه بیفتید. وقتی که به یک جای خلوت رسیدید ازتان می‌خواهند از ماشین پیاده شوید تا دوستان ماشین جلویی شما را دوباره بازرسی کنند و در همین فرصت، دوستانی که در ماشین شما نشسته‌اند می‌زنند به چاک و دنبال آن‌ها هم ماشین خود سارقان، به همین راحتی.

  راه‌حل: توصیه‌ می‌شود در این مورد همیشه یادتان باشد که مأموران پلیس، کارت شناسایی معتبر دارند و هیچ‌وقت با ماشین‌هایی شخصی راه نمی افتند توی خیابان تا شما را برای یک تخلف کوچولو بگیرند. مسألة مهم دیگر این‌که مأمورنماها معمولا سعی می‌کنند  آتویی از شما بگیرند و تهدیدتان کنند که اگر به حرفشان گوش نکنید، شما را به مقر پلیس می‌برند.

در چنین شرایطی هرگز نترسید و به آن‌ها بگویید خودتان با پلیس تماس می‌گیرید و خیلی سریع با 110 تماس بگیرید و موضوع را به آن‌ها بگویید. نکتة دیگر هم این‌که اگر چنین اتفاقی برایتان افتاد، به سرعت ماشین را خاموش کرده و سوئیچ آن را بردارید.

تعمیرکار مجاز

متأسفانه اگر تا چند دهة قبل در تهران و شهرستان‌ها، توی یک راسته فقط یک هوشنگ باتری‌ساز، جمشید صافکار، سیامک جلوبندی، شهاب آپاراتی و... بود، حالا تعمیرکاران مجاز و غیرمجاز خودرو چند تا سور زده‌اند به لبنیاتی‌ها.

سر هر کوچه‌ای هفت هشت ده تا تعمیرگاه خودرو را می‌شود دید. اگرچه بیشتر آن‌ها و مخصوصا تعمیرکاران مجاز خودرو، آدم‌های شریف و باخدایی هستند، اما تعدادی از این تعمیرکارها تنها با هدف سرقت به این کار روی آورده‌اند.

شیوة کاری‌شان هم این است که وقتی خودروتان را برای تعمیر به آن‌ها می‌دهید، از روی سوئیچ خودرو، یک کلید دیگر می‌زنند و با پیدا کردن محل پارک خودروتان در زمان مناسب، به راحتی به سراغ آن می‌آیند و بعد از بازکردن در خودرو با کلید، آن را به سرقت می‌برند.

  راه‌حل: جلوگیری از این شیوة سرقت هم  فکر نمی‌کنم زیاد سخت باشد. خودروتان را فقط به تعمیرگاه‌های مجاز ببرید، و به هر کسی که لباسش روغنی بود و یک آچار در دستش بود اعتماد نکنید.

تا آن‌جا هم که امکان دارد، منتظر بمانید تا خودروتان را درست کنند و از دادن سوئیچ خودرو به آن‌ها خودداری کنید. اگر هم قرار می‌شود خودروتان جایی بماند و بعدا آن را تحویل بگیرید، بعد از باز کردن وسایل ایمنی خودرو، تنها سوئیچ اصلی را به آن‌ها بدهید و دیگر لازم نیست کلید قفل پدال و قفل فرمان و... را هم بدهید.

تصادفات ساختگی برای سرقت واقعی

تصادفات ساختگی هم یک روش بی‌دردسر برای سرقت خودرو شما است. شیوة کار هم به این صورت است که وقتی شما به تنهایی دارید با سرعت کم و آهسته رانندگی می‌کنید، ناگهان یک نفر می‌پرد جلوی ماشین شما و در حالی که به آهستگی خودروتان به او برخورد کرده است، خودش را به زمین و هوا می‌زند، طوری که شما واقعا باورتان می‌شود طرف دارد جان می‌دهد.

سراسیمه در حالی که ماشینتان روشن است می‌پرید پایین. همین فرصت کافی است تا همدست او پشت فرمان بنشیند و همراه دوست بدلکار خود بزند به چاک و شما را با چشم‌های از حدقه درآمده که از دیدن دست تکان دادن‌های مرد مجروح و سرقت خودروتان شوکه شده‌اید جا بگذارد.

  راه‌حل:  باباجان این هزار دفعه، خاموش کردن ماشین و برداشتن سوئیچ. مگر چند ثانیه وقت می‌خواهد؟

سرقت شاه کلیدی

سارقان شاه کلیدی، از آن‌دست سارقانی هستند که با آن‌که زحمت کمی می‌کشند، اما در بین هم صنف‌هایشان آدم‌های درست و حسابی و اتوکشیده ای محسوب می‌شوند. چون آن‌ها بلد هستند چطوری با یک تکه آهن کج وکوله، خودرو چند میلیون تومانی را به سرقت ببرند.

  راه‌حل: خب این که دیگه توصیه نمی‌خواهد، قفل خودروتان را خصوصا اگر پراید است و سوئیچ‌اش هرز است عوض کنید. قفل فرمان، قفل پدال، کلید مخفی، آژیر دزدگیر و... را که می‌تواند سارقان را منصرف کند، حتما و به دقت نصب کنید. ماشینتان را برای زمان‌های طولانی در جاهای خلوت و خصوصا در شب پارک نکنید.

آسوده بخوابید، شهر در امن و امان است

روش‌های سرقت خودروهای پارک شده در کنار خیابان هم که خودش یک فصل جدا است و انواع و اقسام شیوه‌ها و روش‌ها را دارد.

این نوع سرقت، شیوه‌های مختلف از سرقت شاه‌کلیدی گرفته تا روش‌های عجیب و غریب مثل استفاده از جرثقیل که همین دو سه ماه قبل با دستگیری اعضای یک باند در تهران فاش شد را شامل می‌شود.

در این میان چون سرقت شاه کلیدی، گل سرسبد سرقت‌های خودروهای پارک شده است، آن را توضیح می‌دهیم. برای اطلاع از توصیه‌های ایمنی در این‌باره، صحبت‌های سرهنگ سلطانی معاونت مبارزه با سرقت آگاهی تهران را بخوانید.

آقای شاه‌کلیدی

حمید یکی از سارقان حرفه‌ای در سرقت‌های شاه‌کلیدی، ماه گذشته به اتهام سرقت ده‌ها پراید دستگیر شد.

 او در حالی که کم مانده بود برای سرقت‌هایی که کرده بود از کارخانة سازندة خودرو و صاحبان خودروها شکایت کند‍، گناه سرقت‌هایش را به گردن آن‌ها انداخت و به دادیار شعبه چهارم دادسرای جنایی با اعلام یک آمار تحلیلی و کاملا کارشناسانه(!) گفت: «80درصد سوئیچ پرایدها هرز است و اگر طرف کمی حرفه‌ای باشد می‌تواند ظرف چند دقیقه با شاه‌کلید در خودرو را باز کند.»

این استاد حرفه‌ای سرقت با این شیوه همچنین پارک شدن خودرو در جاهای خلوت و خصوصا در شب را از علل عمدة موفقیت خود در این زمینه بیان نمود و گفت او و اعضای باندش بعد از شناسایی خودروهایی که وسایل ایمنی نداشتند، اقدام به انجام عملیات خود می‌کردند.

سرقت ضبط و پخش

سرقت ضبط و پخش خودرو اگرچه در مقایسه با سرقت خودرو حالگیری‌اش کمتر است، اما به هر حال وقتی که یک دستگاه خیلی خوب روی ماشین سوار کرده‌ای، به سرقت رفتن آن بدجوری حال آدم را می‌گیرد. ضمنا گاهی وقت‌ها وسوسة ضبط و پخش گران‌قیمت باعث می‌شود سارقان به سراغ خودرو بروند و در آن‌جا به پول‌هایی هم که داخل داشبورد گذاشته‌اید، دستبرد بزنند. یادتان باشد سرقت یک دستگاه ضبط و پخش برای یک سارق حرفه‌ای بسته به محل پارک خودرو و داشتن و یا نداشتن دزدگیر، بین چند ثانیه تا حداکثر چند دقیقه طول می‌کشد.

 تنها راه‌حل عملی هم که می‌شود پیشنهاد داد، استفاده از ضبط و پخش‌های قابل حملی است که بعد از پیاده شدن از خودرو می‌شود آن‌ها را با خود برد. علاوه بر این، مجهز کردن خودرو به آژیر دزدگیر هم خیلی مؤثر است. سعی کنید ماشین‌تان را در جای پرت و خلوت که سالی یک دفعه هم آدمیزاد از آ‌ن‌جا عبور نمی‌کند، برای مدت طولانی پارک نکنید.

چند فرمان از زبان سرهنگ

سرهنگ سلطانی، معاونت مبارزه با سرقت آگاهی تهران، کارآگاه خیلی جالبی است. او بیش ا ز آن که به مبارزة صرف با سارقان اعتقاد داشته باشد، به پیشگیری از سرقت معتقد است و برای همین در ابتکاری جالب اقدام به گردآوری تجربیات بسیار مفید! سارقان خودرو کرده و این تجربیات و شگردها را در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار داده است تا آن‌ها را رفع کنند. 

این‌ها فقط چندتا از توصیه‌های سرهنگ برای جلوگیری از سرقت خودرو است:

  اگر در جایی پارکینگ یا پارکبان‌ها در دسترس نبودند، اتومبیل‌تان را در جایی پارک کنید که در دید مأموران گشت پلیس باشد.

  پس از خرید خودرو، قفل درها و صندوق آن را عوض کرده و از قفل‌های سوئیچی استفاده کنید.

  از گذاشتن ساک، لوازم و اشیای گرانبها، اسناد و مدارک در داخل خودرو طوری که در معرض دید باشند و سارقان را وسوسه کنند خودداری نمایید.

  هنگام ورود یا خروج از پارکینگ، اول خودروتان را خاموش کنید و سوئیچ آن را بردارید و بعدا جهت باز و بسته کردن درِ پارکینگ اقدام کنید.

  اگر برای فروش خودروتان آگهی کردید و خریدارانی به شما مراجعه کردند و با امانت سپردن خودروشان نزد شما از شما خواستند با خودروتان دور بزنند قبول نکنید، اکثر موارد خودروها دزدی هستند.

  چنان‌چه در جاده یا سطح شهر مخصوصا بزرگراه‌ها افرادی با اتومبیل و لباس شخصی شما را متوقف کرده و عنوان نمودند خودروتان مسروقه است، به هیچ‌وجه تسلیم نشوید، مگر آن که از مأمور بودن آن‌ها مطمئن شوید.

 چنان‌چه خودرو شما مورد دستبرد قرار گرفته و سارق یا سارقان با شما تماس گرفته و تقاضای قرار ملاقات یا اخذ وجه کردند به هیچ وجه خودتان وارد عمل نشوید و موضوع را به پلیس اطلاع دهید.

کد خبر 12755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز