دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک شرکت متخصص در بازیابی اطلاعات از هارد دیسک‌های آسیب دیده در نمایشگاه Macworld امسال سرویس جدیدی را معرفی کرد که می‌تواند اطلاعات دستگاه‌های آسیب‌دیده آی‌پد و آی‌فون را بازیابی کند.

drivesaver nand gates

 

به گزارش ArsTechnica، شرکت DriveSaver که به گفته خود یک بار اطلاعات بسیار ارزشمند کامپیوتر مدیرعامل یک شرکت مالی را بازیابی کرده‌بود، در نمایشگاه Macworld که به معرفی محصولات مربوط به کامپیوترهای اپل اختصاص دارد اعلام کرد اکنون سرویس‌های خود را به دستگاه‌های قابل حمل و حافظه‌های حالت جامد گسترش داده‌است.

 به گفته کریس براس، مدیر عملیات بازیابی شرکت DriveSaver بازیابی اطلاعات از حافظه‌های حالت جامد نسبت به هارددیسک‌های مغناطیسی پیچیده‌تر و دشوارتر است.

 به گفته وی برای مثال در تبلت آی‌پد، حافظه‌های حالت جامد دارای چندین لایه فلش NAND به صورت پشته هستند. در روند بازیابی اطلاعات هر کدام از این لایه‌ها باید به صورت مجزا تحلیل شود و سپس آن‌ها را یک بار به صورت توام ترکیب کرد.

 از طرفی به گفته آقای براس، در دستگاه‌های آی‌فون و آی‌پد که از پردازنده‌های A4 بهره می‌برند، کدگذاری داده‌ها به صورت سخت‌افزاری توسط یک Flash Controller در سطحی پایین‌تر از سطح دسترسی Filesystem انجام می‌شود که کار را سخت‌تر می‌کند.

 جدا کردن فلش‌های NAND از روی مدار منطقی تراشه حافظه نیز کار دشواری است. در بعضی شرایط به دلیل نبود لایه محافظ احتمال آسیب دیدن گیت‌های مدار بسیار زیاد است.

آقای براس می‌گوید اکنون با افزایش استفاده از آی‌فون و آی‌پد در بین کاربران حرفه‌ای، میزان مراجعه مشتریان DriveSaver برای بازیابی اطلاعات از روی این دستگاه نیز افزایش یافته‌است. برای مثال همزمان سازی (Sync) دستگاه با یک کامپیوتر می‌تواند باعث پاک شدن تمام اطلاعات شود. بازیابی اطلاعات از این دستگاه‌ها بین 24 تا 48 ساعت طول خواهد کشید. دستگاه‌هایی که دچار آسیب فیزیکی شده اند زمان بیشتری می‌گیرند.

البته هزینه این کار نیز ارزان نیست. DriveSafe هزینه بازیابی را براساس میزان زمان و سختی کار حساب نمی‌کند بلکه حجم اطلاعات بازیابی شده معیار محاسبه قیمت سرویس‌هاست. برای مثال بازیابی اطلاعات کامل یک آی‌پد حدود یک هزار دلار هزینه خواهد داشت.

 

کد خبر 127083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز