همهشری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات خاورمیانه تاکید کرد: سیر تکاملی این انقلاب منطقه‌ای آن‌قدر سریع است که نه تنها حکومت‌های خودکامه را غافلگیر کرد، بلکه مواضع ضدونقیض ایالات متحده و کشور‌های غربی نیز حکایت از آشفتگی تحلیل آنها دارد.

دکتر علی لاریجانی امروز - یک‌شنبه - در نطق قبل از دستور خود با اشاره به تحولات خاورمیانه گفت: امسال در آستانه‌ی دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی منطقه‌ی خاورمیانه با تحولات بی‌نظیری مواجه شده است و حکایت از انقلابی عظیم دارد که شاید در چند قرن اخیر مشابه آن دیده نشده است.

وی افزود: این انقلاب منطقه که با قیام مردم تونس آغاز شده، دامنه‌ی آن کشور‌های مختلف را درنوردید و در این چندروز اخیر ملت رشید مصر صدای بلند این انقلاب شدند.

به گزارش ایسنا،رییس قوه مقننه تصریح کرد: از رصد مجموعه‌ی حوادث می‌توان به نکاتی چند اشاره کرد. سیر تکاملی این انقلاب منطقه‌ای آن‌قدر سریع است که نه تنها حکومت‌های خودکامه را غافلگیر کرد، بلکه مواضع ضدونقیض ایالات متحده و کشور‌های غربی نیز حکایت از آشفتگی تحلیل آنها دارد، به‌طوری که ظرف سه روز اخیر با چند گونه موضع‌گیری آقای اوباما درباره‌ی مصر روبه‌رو شدیم.

وی با اشاره به موضع‌گیری اوباما گفت: یک‌بار توصیه اخلاقی به مراقبت از حقوق ملت مصر به دست‌نشانده‌ی خود کرد. بار دیگر که شرایط انقلاب را جدی‌تر از پیش‌فرض‌های خود یافت از حمایت همه‌جانبه از حاکمان مصر خبر داد و ظرف 24 ساعت بعد از توجه به خواست دولت مصر، از تغییر سخن گفت.این رفتارهای کشور‌های غربی که تشابه با مواضع آنها در دوران حدوث انقلاب اسلامی در حمایت از شاه دارد، نشانگر این معناست که متد تحلیلی آنان از کشور‌های اسلامی هم‌چنان واپس‌گرا و ارتجاعی است و به کلی از سیر تحولات ملل خاورمیانه عقب هستند.

لاریجانی تصریح کرد: همان‌گونه که با تخیل مدیریت جهانی به عراق و افغانستان یورش بردند و در گرداب این ناشی‌گری ماندند و به خاطر سوءتفاهم از قدرت خود و توهم خاورمیانه‌ی جدید جنگ 33 روزه را راه انداختند، اما برای رهایی رژیم صهیونیستی از شکست مفتضحانه به دریوزگی خرید رای در شورای امنیت پناه بردند.

وی با اشاره به مانور‌های چند هفته‌ی اخیر آمریکا و غرب گفت: این مانورها در مقابل اراده‌ی ملت‌های مسلمان نشان از ژست‌های خواب‌آلوده و توهمی دارد که به کلی از واقعیات صحنه دور است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در این صحنه برخی تحلیل‌های سیاسیون و رسانه‌های بین‌المللی توهمی دیگر را نشان می‌دهد. تلاش زیادی دارند که این انقلاب عظیم منطقه‌ای را به حرکت گرسنگان یا با نشان‌دادن دروغین چند نماد مارکسیستی آن را جنبشی کمونیستی و یا با بازسازی برخی احزاب نیمه مرده و شخصیت‌های فسیلی در تونس و مصر قیامی پان‌عربی معرفی کنند، غافل از این‌که جوهره‌ی یک انقلاب را نمی‌توان با تبلیغات دروغین عوض کرد. اگر بناست نامی بر این انقلاب نهاد باید آن را انقلاب آزادگان نامید که در شعارهای مردم مصر دیده می‌شود.

وی افزود: عجیب است که هنوز درنیافته‌اند که حرکت تکاملی عقلی جامعه‌ی اسلامی از گرایش‌های کور شیوعی و ناسیونالیستی عبور کرده است و افق‌های جدیدی را می‌طلبد.

لاریجانی تصریح کرد: از وقتی که به جای مبارزه با رژیم صهیونیستی در کمپ‌دیوید صلح ننگین امضا شد ملت‌های مسلمان کارت قرمز به حاکمان مصر دادند. مصر سرزمین مالک اشتر، سرزمین محمدبن ابی‌بکر، سرزمین سید قطب و محمد عبدو است و نمی‌توانست این ذلت را تحمل کند، لذا جوهره‌ی این انقلاب منطقه بازگشت به خویشتن اسلامی است و ملاحظه می‌کنید در تونس، مصر، اردن شعار الله‌اکبر، اقامه نماز، بازگشت به حجاب، مبارزه با ظلم و استبداد سخن برجسته‌ی تظاهر‌کنندگان است.

لاریجانی در ادامه گفت: در این روزها مواجه با حرکتی فرصت‌طلبانه از جانب غربی‌ها برای مصادره‌ی مجانی مجاهدت انقلابیون منطقه هستیم و آن‌جا انداختن برخی شخصیت‌های بدلی به عنوان عناصر برجسته‌ی انقلاب آنهاست.

وی این اقدام ارتجاعی را نشان از عقب‌ماندگی ذهنی غرب دانست که تصور می‌کنند این انقلاب منطقه‌ای مشکل کمبود رهبران قلابی دارد.

لاریجانی گفت: این انقلاب هویت خود را یافته و ابهت سیاسی و امنیتی و اقتصادی‌ غرب برای آنها فرو ریخته و به دنبال ارزش‌های بومی خویش هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت انقلابی ایران در آغاز دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی با احترام به شهدای این انقلاب عظیم منطقه‌ای از قیام ملت‌های استوار منطقه به ویژه در تونس و مصر حمایت می‌کنند و با ادای احترام به روح بلند امام(ره) که راه آزاد‌زیستن و مبارزه با ظلم و استکبار را به ملت‌ها آموخت، اعلام می‌کنیم که با تکیه بر اسلام گام‌هایتان استوار که پیروزی بر دیکتاتوری وابسته نزدیک است. پیروز باشید.

وی در پایان هم‌چنین با عرض تسلیت رحلت آیت‌الله امری به همه مسلمانان گفت: شأن ایشان در ایجاد وحدت در عربستان سعودی بسیار ارزشمند بود و خاطره‌ی ایشان در اذهان همه مسلمانان باقی خواهد ماند.

 

 

کد خبر 126984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز