گروه ادب و هنر- کامران محمدی: دبیر علمی پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از آغاز مرحله دوم داوری با حضور شاعران نام‌آشنای کشور به‌عنوان داور خبر داد.

writing

محمود اکرامی‌فر درباره میزان استقبال شاعران از جشنواره امسال و روال کار داوری گفت: استقبال چشمگیر شاعران از جشنواره امسال، حجم کار داوری‌ها را گسترده کرده و حساسیت داوری را بالا برده است. آنطور که اکرامی‌فر می‌گوید، مراحل مقدماتی و اولیه داوری به پایان رسیده و بررسی آثار نشان می‌دهد کیفیت آثار هم بالاست. علاوه بر این، امسال بخش سرود و ترانه نیز به جشنواره افزوده شده است که باعث می‌شود دبیر جشنواره بگوید: «امسال با طیف گسترده آثار ارسال شده و کیفیت خوب این سروده‌ها و اضافه شدن بخش سرود و ترانه به جشنواره، شاهد جشنواره با‌شکوه‌تری هستیم.»

جشنواره شعر فجر، برخلاف جشنواره‌های تئاتر و سینما، در ایام دهه فجر برگزار نمی‌شود بلکه 2 هفته پس از آن، هفتم اسفند، کارش را آغاز خواهد کرد. این جشنواره، کار خود را از 15 مرداد با معرفی اعضای شورای سیاستگذاری شروع کرد. پیش از این تاریخ، یحیی طالبیان، قائم‌مقام وزیر در حوزه شعر و رئیس حوزه وزارتی، بهمن درّی، معاون امور فرهنگی و علی قلی امیراحمدی، مشاور ارشد وزیر اعضای اصلی شورا را تشکیل می‌دادند اما پس از آن شورای سیاستگذاری این ترکیب را پیدا کرد:

بهمن دری، اکبر بهداروند، مصطفی محدثی خراسانی، منصوره نیکوگفتار، محمدرضا عبدالملکیان، عبدالرحیم سعیدی‌راد، عباس کی‌منش (مشفق کاشانی)، محمدعلی بهمنی، جواد محقق، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، محمودرضا اکرامی‌فر، موسی بیدج، فاضل نظری، محمدعلی معلم دامغانی، علی‌قلی امیراحمدی، مرتضی امیری اسفندقه، سیدعلی موسوی گرمارودی، حسین اسرافیلی، مصطفی امیدی و علی شجاعی صائین.

امسال محمود سالاری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد نیز در جمع اعضای شورای سیاستگذاری حضور ندارد و طالبیان، رئیس شورای سیاستگذاری است.

شاعران فراوان، داوران نامشخص

پرویز بیگی حبیب آبادی، دبیر جشنواره امسال درباره اعلام نام داوران می‌گوید: ما مشکلی برای اعلام اسامی داوران جشنواره نداریم ولی این به شرط رضایت تمام داوران جشنواره است و درصورت اعلام رضایت، اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد.
این همان حکایتی است که تقریبا در تمام جشنواره‌های رسمی تکرار می‌شود و به‌نظر می‌رسد شکل درست‌ترش، روال معکوس است؛ کسی می‌تواند داور باشد که بپذیرد نامش رسما به‌عنوان داور اعلام ‌شود.

این نه تنها در تمام دنیا رسم است بلکه کار داوری را دقیق‌تر نیز می‌کند، زیرا به رسانه‌ها و نهادهای مرتبط امکان نظارت می‌دهد. با این حال جشنواره‌ها و جایزه‌های دولتی، همواره برای اعلام نام داوران خود اکراه دارند و بی‌دلیل و بادلیل، داوران را پنهان نگه می‌دارند.

به هر حال داورانی که نمی‌شناسیم در مرحله نخست داوری، با 40هزار قطعه شعر روبه‌رو شده‌اند. این 40هزار شعر را 1300 شاعر به دبیرخانه فرستاده‌اند که به گفته مصطفی امیدی، دبیر اجرایی جشنواره، «در مقایسه با پارسال، افزایش صد درصدی نشان می‌دهد.»

اشعار در بخش‌های شعر سنتی، کودک و نوجوان، شعر نو (شامل نیمایی و سپید) و بخش تازه «سرود و ترانه» رقابت خواهند کرد. شعرخوانی و سخنرانی و برنامه‌های مختلف نیز پیش از برگزاری متمرکز جشنواره در تهران، یعنی از اواخر بهمن در شهرستان‌های مختلف کشور آغاز می‌شود اما قسمت اصلی، 3 روز است که از هفتم تا دهم اسفندماه در تهران برپا خواهد شد. این نیز یکی از تفاوت‌های جشنواره امسال است. در دوره‌های قبل، اختتامیه در یکی از شهرستان‌ها برگزار می‌شد اما امسال شاعران برگزیده از شهرهای مختلف در این 3 روز در تهران گرد هم می‌آیند و در مراسم اختتامیه روز دهم شرکت می‌کنند.

علاوه بر این، در این 3 روز، 20 شاعر فارسی‌زبان از کشورهای تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان نیز میهمان کشورمان هستند تا جشنواره شعر فجر نیز بین‌المللی باشد؛ همین‌طور شاعرانی از سوریه که چند روز پیش به درخواست رایزن فرهنگی این کشور تمایل‌شان را برای شرکت در جشنواره شعر فجر اعلام کردند.

البته بخش بین‌الملل جشنواره کار اصلی خود را در همایش شاعران ایران و جهان انجام می‌دهد که اردیبهشت ماه در یکی از شهرهای مشهد یا تبریز برگزار خواهد شد.مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر هفتم اسفندماه سال‌جاری با حضور بیش از 150 شاعر داخلی و بیش از 20شاعر خارجی و جمعی از مسئولان فرهنگی کشور در تالار شریعت‌زاده کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

کد خبر 125846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز