«بازیکنان من همه چیزهایی که تمرین کرده بودیم را فراموش کرده بودند.»

جام ملت های آسیا

جمله برونو متسو، تفسیر دقیقی از نمایش ناهماهنگ و آشفته قطر در بازی افتتاحیه است که با برتری 2 بر صفر ازبکستان به پایان رسید. عملکرد قطر به قدری بد بود که تماشاگران میزبان دقایق زیادی قبل از سوت پایان، ورزشگاه خلیفه را ترک کردند و ازبکستان به راحتی می‌توانست تعداد گل‌هایش رادو برابر کند. این بدترین سناریوی ممکن برای میزبان آتی جام جهانی است که تیم ملی‌اش در این تورنمنت زیر ذره‌بین رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد.

قطر در بازی‌های تدارکاتی توانست مصر و استونی را شکست دهد و مقابل تیم ملی ایران به تساوی برسد تا امیدواری برای موفقیت این تیم بیشتر شود ولی شکست در بازی افتتاحیه وضعیت صعود میزبان را زیر سؤال برده است. نمایشی که قطر جمعه شب مقابل ازبکستان داشت، در نقطه مقابل بازی هماهنگ و با برنامه این تیم مقابل مصر و ایران بود.

اشتباهات خط دفاع، فاصله زیاد بین خطوط و آشفتگی در خط میانی مهم‌ترین ضعف‌های قطر در بازی افتتاحیه بود که به بازیکنان ازبکستان فرصت داد بارها در موقعیت گلزنی قرار بگیرند. پس از آنکه مهاجمان ازبک در نیمه اول چند فرصت خوب را از دست دادند، سرانجام اودیل اخمدف در دقیقه 57 قفل دروازه قطر را باز کرد. مدافع میانی ازبکستان که به نیمه زمین قطر آمده بود، با شوتی سنگین از فاصله دور نخستین گل جام ملت‌های آسیا را به زیبایی به ثمر رساند. متسو پس از دریافت این گل 2 بازیکن جدید به زمین فرستاد ولی بازی باز هم با برتری حریف دنبال می‌شد و در دقیقه 77 جبارف توانست گل‌های ازبکستان را دو برابر کند. این گل روی اشتباه بزرگ مدافع کناری قطر به دست آمد که توپ را در پشت محوطه جریمه خودی به اشتباه به جبارف داد.

متسو پس از نمایش ضعیف قطر مجبور به عذرخواهی از هواداران تیمش شد. او فشار روحی روی بازیکنانش را دلیل اصلی این نمایش ضعیف دانست و گفت: «تیم ما امروز شروع خیلی بدی داشت. ما می‌خواستیم که برای هواداران و مردم بازی خوبی به نمایش بگذاریم اما خیلی بد بازی کردیم. من از هواداران معذرت می‌خواهم اما گاهی نخستین بازی یک تورنمنت خیلی دشوار است و فشار زیادی روی بازیکنان است.

به‌نظر من بازیکنان من می‌خواستند که به بهترین نحو بازی کنند اما فشار زیادی را متحمل شدند و همه چیز را از یاد بردند. آنها برای امروز خیلی تمرین کرده بودند اما گاهی اوقات برعکس اتفاق می‌افتد و امروز هم همین اتفاق افتاد. خیلی مهم است که از بازیکنان حمایت کنیم. اگر یک مشکل وجود دارد، یک اشتباه وجود دارد، آن هم تقصیر من است. اگر می‌خواهیم به مرحله بعد راه یابیم فقط باید چین را ببریم. به‌نظر من برد ما دور از ذهن نیست. برای تیم چین احترام زیادی قائلم، تیم بسیار خوبی است اما چیزی که امروز دیدید آن چیزی نیست که ما هستیم.»

آبراموف، سرمربی ازبکستان هم در پایان بازی افتتاحیه با هواداران میزبان ابراز همدردی کرد و گفت:«من برای مردم قطر بسیار متأسفم چون این برای آنها یک جشن بزرگ بود.» او با تحسین بازیکنانش اضافه کرد:« آنها امروز عالی بازی کردند اما این حداکثر توان‌شان نیست. من فکر می‌کنم ما از این هم بهتر می‌توانیم بازی کنیم. ما 3 امتیاز گرفتیم و خوشحالیم، ما نباید برای بازی بعد دست روی دست بگذاریم. فعلا از این پیروزی لذت می‌بریم اما خیلی زود به بازی بعدی فکر خواهیم کرد.»

جبارف که در سال 2008 به‌عنوان بهترین بازیکن آسیا انتخاب شده بود پس از این برد، ازبکستان را یکی از مدعیان قهرمانی نامید و گفت: «ما بازی حریفمان را مطالعه کرده بودیم، برای همین پیروز شدیم. نخستین بازی همیشه سخت است و برای همین از گرفتن 3 امتیاز بسیار خوشحال هستیم. هنوز البته بازی‌های زیادی پیش‌رو داریم و برای نتیجه‌گیری خیلی زود است اما ما برای قهرمانی به قطر آمده‌ایم.»

عصبانیت رسانه‌های قطری

شکست تیم ملی قطر برابر ازبکستان با انتقاد فراوان رسانه‌های این کشور روبه‌رو شد. پس از اینکه قطر در دیدار افتتاحیه جام ملت‌های آسیا با نتیجه 2بر صفر به ازبکستان باخت، رسانه‌های قطری به انتقاد از عملکرد این تیم پرداختند. روزنامه الشرق چاپ قطر در گزارشی با عنوان «عنابی‌ها (لقب تیم قطر) ما را شگفت‌زده کردند» این باخت را تحلیل کرد. روزنامه الرایا هم عنوان «نیمه اول ضعیف، ‌نیمه‌دوم پر اشتباه» را انتخاب کرده بود. این روزنامه همچنین نوشت: «تیم قطر بدون هویت وارد ورزشگاه شد و با
2 گل باخت.»

کد خبر 125287

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز